کد خبر: 527707
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۰۷:۳۱:۵۲
| |

در هفدهمین نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی تاکید شد:

دولت فراگیر، شرط بازگشت افغانستان به سازمان همکاری اسلامی

ضرورت رفع توقیف دارایی‌های ارزی مردم افغانستان

ایران و بسیاری دیگر از کشورهای شرکت‌کننده در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی، بار دیگر بر لزوم تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان تاکید کردند.

دولت فراگیر، شرط بازگشت افغانستان به سازمان همکاری اسلامی
کد خبر: 527707
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۰۷:۳۱:۵۲

روز یکشنبه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در هفدهمین نشست فوق‌العاده این سازمان، وضعیت افغانستان و راه‌های کمک به مردم این کشور برای حل و فصل بحران جاری در افغانستان را بررسی کردند. ایران و بسیاری دیگر از کشورهای شرکت‌کننده در این نشست، بار دیگر بر لزوم تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان تاکید کردند.

به گزارش روزنامه اعتماد، در این نشست هر چند به دعوت دولت پاکستان، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی (حکومت خودخوانده گروه شبه‌نظامی طالبان در افغانستان) حضور داشت، اما از آنجا که هیچ یک از 56 کشور دیگر عضو سازمان حاضر به شناسایی حکومت این گروه نشده‌اند، میز افغانستان در سازمان همکاری اسلامی خالی مانده‌‌ بود. تشویق هیات حاکمه کنونی افغانستان به تشکیل حکومت فراگیر، کمک‌های فوری بشردوستانه، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده افغانستان و مشارکت کشورهای عضو سازمان برای حل مشکلات افغانستان، چهار پیشنهاد مطرح شده از سوی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست بود.کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی همچنین از ابتکارهایی برای کمک به مردم افغانستان خبر دادند و میزان کمک‌های بشردوستانه ارایه شده به افغانستان و آمادگی خود برای ارایه کمک‌های بیشتر را اعلام کردند. کشورهای عضو سازمان از جمله ایران، ترکیه، عربستان و پاکستان خواهان آزادسازی دارایی‌های ارزی مسدود شده افغانستان توسط امریکا شدند. در این نشست امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی (حکومت خودخوانده طالبان) هم سخنرانی کرد و از کشورهای عضو سازمان خواست که طالبان را به رسمیت بشناسند و سفارت‌های خود را در افغانستان بازگشایی کنند. وی مسدودسازی دارایی‌های افغانستان را نقض حقوق بشر توصیف کرد. متقی در حاشیه این نشست دیدارهای متعددی با مقام‌های کشورهای اسلامی و هیات‌های خارجی شرکت‌کننده داشت.

امیرعبداللهیان: امیدواریم میز افغانستان خالی نماند

وزیر خارجه ایران در سخنرانی خود چهار پیشنهاد برای کمک به مردم افغانستان مطرح و تاکید کرد که امیدوار است با تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان در نشست بعدی سازمان همکاری اسلامی، میز افغانستان در این سازمان خالی نماند. حسین امیرعبداللهیان که در راس هیاتی بلندپایه دیپلماتیک، بامداد روز یکشنبه برای شرکت در هفدهمین نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی وارد اسلام‌آباد شد، روز گذشته در سخنرانی خود در این نشست با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه ارزیابی می‌کند، گفت: «ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است.» وی تاکید کرد: «تاخیر در  [تشکیل حکومت فراگیر]، به دشمنان مردم افغانستان فرصت خواهد داد تا با گسترش تروریسم (داعشی) و مشکلات اقتصادی و شرایط بحرانی در معیشت و بهداشت و نیازمندی‌های اولیه زندگی، شبکه وسیعی از مجرمان اجتماعی را فعال کرده و هرج و مرج، فقر و قحطی را پس از 20 سال اشغالگری و نابودی هرگونه زیر ساخت، گسترش داده و ناکارآمدی را بر مقامات کابل و مردم این کشور تحمیل کند.»

وزیر امورخارجه ایران ضمن اشاره به میزبانی ایران از میلیون‌ها مهاجر افغان و تاکید بر ورود روزانه 5 هزار مهاجر جدید به دلیل وضعیت بحرانی افغانستان گفت: «آشتی ملی، انسجام ملی و مشارکت فراگیر در حکومت و حکمرانی، در کنار خیرخواهی و مساعی جمیله کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای اسلامی در مبارزه با تروریسم و ناامنی و بی‌ثباتی و کمک‌های بشردوستانه، فوری‌ترین اقدام برای حمایت از مردم افغانستان و تضمین آینده‌ای روشن است.» امیرعبداللهیان با اشاره به کمک‌های ایران به مردم افغانستان در طول یکصد روز گذشته گفت: «طی صد روز گذشته بیش از 13 محموله کمک‌های انسان‌دوستانه را به شهرهای مختلف افغانستان ارسال و مساعدت وسیعی را در قبال دولت و مردم افغانستان در راستای مبارزه با کووید 19 ازجمله واکسیناسیون اتباع افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران به عمل آورده است.»

وی در ادامه چهار پیشنهاد ایران برای بهبود وضعیت افغانستان و کمک به مردم این کشور را برشمرد و گفت: «نخست، کشورهای اسلامی، هیات حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف‌ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق کنند. دوم، مردم افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند. تشکیل صندوق مالی بین کشورهای اسلامی برای این هدف ضروری است. سوم، آزادسازی دارایی‌های مالی افغانستان یک ضرورت است. چهارم، بی‌تردید دول عضو سازمان ملل متحد و دبیرکل آن می‌توانند نقش مهمی در کمک به تشکیل دولت فراگیر و کمک به مردم افغانستان ایفا کنند و مانع از بروز یک فاجعه انسانی جدید شوند.»

عمران‌خان: تبعات مشکل افغانستان به ایران و پاکستان محدود نمی‌ماند

عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای کمک به مردم افغانستان شد. عمران خان با اشاره به فشاری که مشکلات افغانستان بر دوش کشورهای همسایه گذاشته است، تاکید کرد: «تبعات تشدید نابسامانی در این کشور تنها محدود به جمهوری اسلامی ایران و پاکستان نخواهد بود.» عمران‌خان تاکید کرد: «پیش‌شرط تعیین کردن برای حاکمیت موقت در افغانستان روند تامین کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور را دشوار خواهد کرد.» وی خطاب به امریکا گفت که باید در رویکرد خود بازنگری کند، زیرا زمانی که افغانستان به دارایی‌های خود یا سیستم بانکی دسترسی نداشته باشد، چگونه قادر به رفع بحران اقتصادی و اجتماعی در داخل خواهد بود.

کمک عربستان سعودی به افغانستان

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد تاکید کرد که وخامت روزافزون وضعیت انسانی در افغانستان بر ثبات منطقه تاثیر خواهد گذاشت. به گزارش العربیه، این مقام سعودی گفت: «از جامعه جهانی می‌خواهیم که جلوی فروپاشی افغانستان را بگیرد.» بن فرحان از مردم افغانستان خواست تا در پایان دادن به تراژدی که کشورشان را گرفتار کرده است، مشارکت کنند. وی افزود: «باید اطمینان حاصل کنیم که افغانستان به پناهگاهی برای تروریست‌ها و گروه‌های افراط‌گرا تبدیل نمی‌شود.» بن فرحان تاکید کرد که پادشاهی سعودی حملات تروریستی داعش در خاک افغانستان را محکوم می‌کند.بن فرحان همچنین خبر داد که عربستان سعودی یک دالان هوایی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ایجاد کرده است. به نوشته اکسپرس تریبون پاکستان، بن فرحان در سخنان خود وعده کمک یک میلیارد ریال سعودی برای افغانستان را اعلام کرد.

چاووش اوغلو: تحریم‌ها نظام مالی افغانستان را فلج کرده است

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در پاکستان گفت که جلوی فروپاشی اقتصادی در افغانستان باید گرفته شود. وزیر امور خارجه ترکیه بیان کرد که تحریم‌ها، نظام مالی افغانستان را فلج کرده است. وی تاکید کرد که باید از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری شود، «وعده‌ها بی‌معنی خواهد بود، مگر اینکه این پول به دست مردم افغانستان برسد.» وزیر خارجه ترکیه بر ثبات در افغانستان نیز تاکید کرد و گفت: «برای دستیابی به ثبات، همکاری با طالبان در کنار آن فراگیری حکومت، رعایت حقوق بشری، به ویژه حق آموزش و کار برای دختران و زنان ضروری است.»

متقی: افغانستان به کمک فوری نیاز دارد

 امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان که در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در پاکستان صحبت می‌کرد، گفت که مسدود کردن دارایی‌های افغانستان، به مردم افغانستان آسیب وارد کرده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی گفت: «از آنجایی که افغانستان از لحاظ تاریخی یکی از اعضای موسس سازمان همکاری اسلامی بوده است، ما همچنان می‌خواهیم عضو فعال سازمان همکاری اسلامی باقی بمانیم. همه ما یک موجود هستیم و هیچ کس نمی‌تواند ما را از هم جدا کند.» امیرخان متقی با اشاره به فعال‌ بودن ادارات دولتی گفت: «پانصد هزار کارمند دولت پیشین همانند گذشته به وظایف خود ادامه می‌دهند و هیچ کس در ادارات مورد تبعیض و تلافی قرار نگرفته‌اند.» امیرخان متقی با تاکید بر اینکه «انزوای سیاسی افغانستان به نفع هیچ کس نیست»، ابراز امیدواری کرد که کار روی پروژه‌های منطقه‌ای به زودی آغاز شود و نیمی از پروژه‌های آغاز شده با کمک جامعه جهانی تکمیل شود. سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در این نشست بیان کرد که تحریم علیه افغانستان و مسدود کردن پشتوانه مالی افغانستان از سوی امریکا، مردم افغانستان را آسیب می‌زند. متقی خاطرنشان کرد که منجمد کردن میلیاردها دلار از سرمایه‌های افغانستان توسط ایالات متحده، همچنین نقض آشکار حقوق بشر و دشمنی با تمام ملت افغانستان است. او افزود: «ما به عنوان یک دولت مسوول و نماینده شهروندان افغانستان، تامین حقوق بشر، حقوق زنان و مشارکت شخصیت‌های شایسته از اقشار مختلف، در دولت را مسوولیت خود می‌دانیم و دراین زمینه کارهای زیادی انجام داده‌ایم و متعهد به دوام آن هستیم.» امیرخان متقی با اشاره به راه‌حل بحران کنونی در افغانستان با کمک کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی کمک‌کننده، افزود: «ما در کوتاه‌مدت به کمک‌های فوری نیاز داریم و هموطنان ما برای حفظ ارزش پول (افغانی) و رفع نیازهای اولیه خود به پول نقد بیشتر از کالا نیاز دارند. خوشبختانه افغانستان اکنون دارای یک دولت مسوول و بدون فساد بوده و متعهد است که افغان‌ها را از مشکلات در آینده رها خواهد کرد. از آنجا که تحول جدید است و ما با تحریم‌های ناعادلانه مواجه هستیم، مردم ما به کمک شما نیاز دارند.»

دیدارهای دیپلماتیک امیرعبداللهیان

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که با همراهی سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امورافغانستان به اسلام‌آباد سفر کرده است در بدو ورود به پاکستان با وزیر خارجه و نخست‌وزیر پاکستان دیدار و رایزنی کرد. در این دیدار اعضای هیات سیاسی ایران، مشاور امنیت ملی پاکستان و همچنین سید محمدعلی حسینی، سفیر کشورمان در اسلام‌آباد حضور داشتند. نخست وزیر پاکستان با یادآوری دیدار دوجانبه خود با آیت‌الله رییسی رییس‌جمهوری کشورمان در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت: «پاکستان اهمیت بالایی برای روابط خود با جمهوری اسلامی ایران قائل است.» طرفین آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه، تجارت مرزی و توسعه بازارچه‌های مرزی میان دو کشور را بررسی کردند. عمران‌خان با اشاره به اوضاع افغانستان، خواستار هم‌افزایی موثر میان بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برای کمک به غلبه بر بحران انسانی و اقتصادی این کشور همسایه شد. وی بر نقش مهم جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای پیشبرد صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار گفت: «دولت سیزدهم مصمم به توسعه روابط با همسایگان به ویژه پاکستان است و از هر ابتکاری برای افزایش مناسبات میان دو همسایه استقبال می‌کند.» امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه این اجلاس با وزرای خارجه ترکیه، جمهوری آذربایجان، کویت، سیرالئون، فلسطین و دبیرکل جدید سازمان همکاری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در دیدار با احمد ناصر الحمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت، با تاکید بر توسعه مناسبات دو کشور و تلاش برای رفع موانع کنسولی و تسهیل تردد اتباع دو کشور، آمادگی تهران را برای برگزاری کمیسیون مشترک و کمیته‌های کنسولی و مرزی اعلام کرد. امیرعبداللهیان روابط دو کشور را مبتنی بر برادری و همسایگی دانست و سلام سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری کشورمان برای امیرکویت را به وزیرخارجه این کشور ابلاغ کرد. وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار با ابلاغ سلام امیرکویت به مقام معظم رهبری و همچنین رییس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: کمیته‌های کنسولی و مرزی دو کشور به زودی برگزار خواهد شد. وی در این دیدار ضمن گفت‌وگو در خصوص تحولات منطقه‌ای و مناسبات دوجانبه از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به کویت دعوت کرد. وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و سیرالئون در حاشیه نشست وزرای امورخارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد درباره مناسبات دوجانبه رایزنی و تبادل نظر کردند. همچنین وزیر امور خارجه سیرالئون در هفته جاری به کشورمان سفر می‌کند. امیرعبداللهیان همچنین با جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین از روند رو به رشد روابط ابراز خرسندی کردند و همچنین آخرین تحولات مربوط به همکاری‌های دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در این دیدار دعوت از وزیر امورخارجه کشورمان برای سفر به باکو را تجدید کرد. وزرای امور خارجه دو کشور ضمن ابراز رضایت از دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در عشق‌آباد، سلام روسای جمهور دو کشور به طرف مقابل را ابلاغ کردند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در دیدار با حسین ابراهیم طاها دبیرکل جدید سازمان همکاری اسلامی، در حاشیه نشست وزرای امورخارجه این سازمان در اسلام‌آباد با تبریک انتصاب وی به این سمت بر نقش OIC و دبیرکل این سازمان در کمک به حل مشکلات و بحران‌های موجود در جهان اسلام از جمله افغانستان و فلسطین تاکید کرد. حسین امیرعبداللهیان و مولود چاووش اوغلو وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در حاشیه نشست وزرای امورخارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد دیدار و گفت‌وگو کردند. وزیران خارجه دو کشور در این دیدار درخصوص تحولات منطقه رایزنی و تبادل نظر کردند. مولود چاووش اوغلو با ابلاغ سلام اردوغان رییس‌جمهور این کشور به مقامات و مسوولان ایرانی، روابط دو کشور را دوستانه و ممتاز بیان کرد. گفت‌وگو در خصوص سفر آتی اردوغان به تهران از جمله دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو بود.

وزیر امورخارجه کشورمان امروز همچنین در دیدار با وزیر خارجه فلسطین، حمایت ایران از مردم فلسطین و آزادی قدس شریف را مورد تاکید قرار داد و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرد. 

رایزنی‌های گسترده نماینده طالبان

 روز گذشته، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی (حکومت خودخوانده گروه شبه‌نظامی طالبان در افغانستان) که بنا به دعوت دولت پاکستان در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت کرده است، دیدارهای متعددی را در حاشیه این نشست با مقام‌های کشورهای اسلامی برگزار کرد. متقی علاوه بر دیدار با وزیر خارجه پاکستان، شاه محمود قریشی، با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، وزیر خارجه ترکیه، وزیر خارجه اندونزی، وزیر حمل و نقل جمهوری ازبکستان و نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان دیدار و رایزنی کرد. امیر خان متقی، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری ایلنا در خصوص انتظارات طالبان از نشست سازمان همکاری اسلامی گفت: «الحمدلله اجلاس خوبی بود و همچنان جریان دارد و ما امیدواریم که نتایج خوبی داشته باشد.

انتظار ما این است که دنیای اسلام روابط خود را با ما عادی کرده و سفارتخانه‌های خود را در کابل بازگشایی کنند و ما هم در کشورهای مسلمان سفارت داشته باشیم.» وی افزود: «همچنین انتظار داریم کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اعطا شود و ممالک اسلامی در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.»بر اساس تصویری که از سوی عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه گروه شبه‌نظامی طالبان در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، در کنار حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود. بلخی مدعی شده است که متقی و امیرعبداللهیان در این دیدار در مورد وضعیت امنیتی و انسانی در افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند و روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی را مورد بحث قرار داده‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص انجام این دیدار اظهارنظری نکرده است. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، با سرپرست وزارت خارجه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد. به نوشته سخنگوی وزارت خارجه گروه طالبان، در این دیدار، روی روابط دوجانبه دیپلماتیک میان افغانستان و ترکیه و همکاری‌های مشترک صحبت شد. طالبان مدعی شده است در این دیدار وزیر خارجه ترکیه گفت کمپانی‌ها و تجار ترکیه به افغانستان خواهند آمد. امیر خان متقی هم در این دیدار گفته است: «برای تجار و نهادهای بشری ترکیه امنیت و تسهیلات فراهم و تمامی موانع سد راه آنها به‌طور شفاف برداشته خواهد شد.»روز شنبه پیش از آغاز نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، وزیر خارجه طالبان با وزرای خارجه پاکستان و اندونزی، وزیر حمل و نقل ازبکستان و نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان دیدار کرد. به نوشته عبدالقهار بلخی، متقی در دیدار با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان برگزاری نشست فوق‌العاده به میزبانی پاکستان را گامی نیک دانست و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نشست برای حل مشکلات سیاسی و بشری افغانستان مثبت باشد.

حضور الهام محکمف، وزیر حمل و نقل جمهوری ازبکستان و رییس هیات اعزامی این کشور در نشست سازمان همکاری اسلامی، در دیدار با امیرخان متقی نسبت به آغاز به کار خط آهن ازبکستان-افغانستان-پاکستان در بهار سال آینده اطمینان داد. متقی همچنین روز شنبه با خانم ریتنو مارسودیا، وزیر خارجه اندونزی ملاقات کرد. در این نشست، روابط افغانستان با اندونزی به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی، تاریخی عنوان و روی روابط حسنه در آینده تاکید شد. همچنان در روشنایی واقعیت‌های کنونی افغانستان، درخواست همکار‌ی‌های اقتصادی، آموزشی و سیاسی از کشور اندونزی صورت گرفت.سرپرست وزارت خارجه گروه شبه‌نظامی طالبان در دیدار با جسپر وییک، نماینده ویژه آلمان برای افغانستان درباره واقعیت‌های فعلی افغانستان، وضعیت اقتصادی و کمک‌های بشری صحبت کرد. متقی با تشکر از اعلام کمک 600 میلیون یورویی آلمان خواستار انتقال شفاف و کامل این کمک به افغانستان شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها