کد خبر: 527249
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۷:۰۷:۲۰
| |

بوریس جانسون،نخست‌وزیر انگلیس:

در صورت حمله به اوکراین «تحریم‌های سخت» در انتظار مسکو است

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه جوسازی‌های تبلیغاتی غرب علیه روسیه گفت تهاجم مسکو به اوکراین فاجعه‌بار خواهد بود و منجر به یک بسته تحریم‌های اقتصادی «بسیار سخت» از سوی لندن و متحدانش خواهد شد.

در صورت حمله به اوکراین «تحریم‌های سخت» در انتظار مسکو است
کد خبر: 527249
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۷:۰۷:۲۰

اعتمادآنلاین| «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس امروز (چهارشنبه) در ادامه جوسازی‌های تبلیغاتی غرب علیه روسیه و ادعا در خصوص قصد مسکو برای حمله به اوکراین، گفت تهاجم روسیه به اوکراین فاجعه‌بار خواهد بود و منجر به یک بسته تحریم اقتصادی «بسیار سخت» از سوی انگلیس و متحدانش خواهد شد.

به گزارش فارس،به نوشته خبرگزاری «رویترز»، او در پارلمان انگلیس گفت: اگر روسیه آنقدر بی‌پروا و دیوانه باشد که درگیر تهاجم به قلمرو مستقل اوکراین شود، یک بسته تحریم‌های اقتصادی بسیار سخت توسط متحدان ما و انگلیس وضع خواهد شد. به ناچار نیروهای ناتو در مناطق پیرامونی تجمع خواهند کرد.

وی همچنین برنامه‌های لندن و متحدانش در ناتو را در صورت چنین حمله‌ای علاوه بر تحریم‌ها و تجمع نیروهای ناتو، کمک به کی‌یف عنوان کرد.

جانسون در ادامه مدعی شد که حمله به اوکراین نه تنها برای این کشور و روسیه، بلکه برای کل جهان فاجعه‌بار خواهد بود و افزود: ما در مرز اوکراین با بحران مواجه هستیم.

پیش‌تر، «اورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گفت بروکسل و واشنگتن در حال همکاری برای ترسیم گزینه‌های جدید علیه مسکو هستند.

این مقام اتحادیه اروپا گفت در صورتی که روسیه به خشونت علیه اوکراین دست بزند، بروکسل تحریم‌ها علیه مسکو را افزایش داده و «اقدامات بی‌سابقه‌ای» را انجام خواهد داد.

روز دوشنبه نیز وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی تصمیم گرفتند تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کنند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه این نشست گفت: «توافق مستحکمی درخصوص اتخاذ موضع قدرتمند در قبال اوکراین در دفاع این کشور از تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود، حاصل شد».

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.

دولت کی‌یف با حمایت کشورهای غربی به‌ویژه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به اقدامات تحریک‌آمیز خود در مرزهای مشترک با روسیه ادامه می‌دهد. این در حالی است که مسکو بارها حملات نظامیان اوکراینی به شهروندان خود را محکوم کرده و خواستار رفع تنش‌ها از طریق توافق «مینسک» شده است.

با این حال کشورهای غربی به رهبری آمریکا طی هفته‌های اخیر با اظهارنظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند. اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند.

در همین حال، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه گفت گزینه اعزام نیروی نظامی به اروپای شرقی در صورت تشدید اوضاع بر سر اوکراین روی میز است.

پیش‌تر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز با ادعای اینکه به همتای روس خود درباره عواقب ویرانگر اقدامی نظامی علیه اوکراین هشدار داده، گفت اعزام نیروی زمینی آمریکا برای دفاع از کی‌یف هرگز روی میز نیست اما واشنگتن از کی‌یف پشتیبانی خواهد کرد.

این در حالی است که مسکو قویآ ادعاها درباره قصد حمله به اوکراین را رد کرده و «ولادیمیر پوتین»رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس درباره فعالیت‌های ناتو در اوکراین هشدار داد و گفت اعضای این ائتلاف نظامی با گسترش فعالیت‌هایشان در اوکراین، روسیه را تهدید می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها