حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان:

در صورت ماندن غنی، توافق برای انتقال صلح‌آمیز قدرت وجود داشت / فرار اشرف غنی طالبان را به کابل دعوت کرد

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با بیان اینکه در صورت ماندن غنی، توافق برای انتقال صلح‌آمیز قدرت وجود داشت، خاطرنشان کرد که اشرف غنی این معادله را برهم زد و طالبان برای ورود به کابل دعوت شدند.

در صورت ماندن غنی، توافق برای انتقال صلح‌آمیز قدرت وجود داشت / فرار اشرف غنی طالبان را به کابل دعوت کرد
کد خبر: 527187
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۲:۵۹:۳۵

اعتمادآنلاین| حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه‌ای گفت که طالبان افغانستان را تصرف نکرد بلکه آنها با فرار اشرف غنی به کابل دعوت شدند.

به گزارش فارس، «حامد کرزی» در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره فرار مخفیانه و ناگهانی اشرف غنی و چگونگی ورود طالبان به کابل مطالبی را مطرح کرد.

وی گفت که قرار بود عصر روز سقوط کابل یا فردای آن به قطر بروند و با طالبان روی انتقال قدرت توافق کنند، اما به گفته او، اشرف غنی این معادله را به هم زد.

کرزی افزود که در صورت ماندن غنی، توافق برای انتقال صلح‌آمیز قدرت وجود داشت و آنان یک روز پیش از سقوط کابل، مذاکرات با طالبان را آغاز کرده بودند.

وی ادامه داد: «این همان چیزی است که ما در حال آمادگی برای آن بودیم و امیدوار بودیم با رییس شورای عالی مصالحه عصر همان روز یا صبح روز بعد به دوحه برویم و توافق را نهایی کنیم.»

به گفته کرزی، رهبران طالبان نیز به همین دلیل منتظر آنان در دوحه بودند.

کرزی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که پس از فرار غنی، رییس محافظت ارگ با وی تماس گرفته و خواستار حضور او در کرسی ریاست جمهوری شده بود.

با این حال، حامد کرزی افزود که او در آن زمان حق و صلاحیت قانونی برای گرفتن این موضع را نداشت و به همین دلیل، این درخواست را نپذیرفت.

وی افزود که طالبان وارد کابل نمی‌شدند اما سرانجام فرار غنی سبب شد که آنان برای ورود به کابل دعوت شوند.

حامد کرزی در مصاحبه‌اش گفته است که بسم‌الله خان از او خواسته بود که کشور را ترک کند.

به گفته او، در زمان سقوط پایتخت، هیچ مقام امنیتی، از جمله وزیر دفاع، وزیر کشور و فرمانده امنیتی کابل حضور نداشت.

با این حال، کرزی خواستار تعامل جهان با طالبان شد، در صورتی که حکومت سرپرست طالبان به حقوق و آزادی ها احترام بگذارد.

وی گفت که باید زنان حق سهم‌گیری در تحصیل و اداره‌ها را داشته باشند و دختران نیز آموزش و تحصیل کنند و تا زمان این کار، جهان باید با طالبان درگیر باشد.

حامد کرزی همچنین خاطرنشان کرد که افغان‌ها باید از اشتباهات‌ خود درس بگیرند و آن را اصلاح کنند.

وی از حکومت سرپرست طالبان نیز خواست که از هرج‌ومرج در افغانستان جلوگیری کند.

هرچند نیروهای طالبان گفته بودند که تا زمان توافق برای انتقال قدرت، وارد کابل نمی‌شوند، اما فرار غنی و همراهانش سبب شد که این گروه برای جلوگیری از چور و چپاول در کابل، وراد پایتخت شوند.

کرزی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که افغانستان آینده باید از حقوق آموزش همگانی برای پسران و دختران برخوردار باشد و زنان باید جایگاه خود را در سیاست افغانستان، در ادارات، در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در تمام شیوه‌های زندگی بیابند. این موضوعی است که نمی‌توان در مورد آن سازش کرد.

وی افزود: در حال حاضر، جهان باید به هر شکلی که می توانند با طالبان همکاری کنند.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان همچنین از برداشت‌های بی چون و چرای بین المللی و بعضاً اشتباه طالبان ابراز تاسف کرد. او به این ادعا اشاره کرد که زنان و دختران اجازه ندارند از خانه‌های خود خارج شوند یا به همراه مرد نیاز دارند. این مسئله درست نیست. ما در کابل شاهد تنها بودن زنان و دختران هستیم که به گشت و گذار می‌پردازند.

کرزی در پاسخ به این سوال که طالبان را توصیف کند، گفت: «من آنها را افغان توصیف می‌کنم، اما افغان‌هایی که دوران بسیار سختی را در زندگی خود پشت سر گذاشته اند، مانند همه افغان های دیگر در 40 سال گذشته.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها