کد خبر: 527178
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۲:۴۱:۳۳
| |

وزارت‌خارجه چین:

آمریکا از تحریک کشورهای منطقه دست بردارد

وزارت‌خارجه چین در واکنش به سخنان «آنتونی بلینکن» و اتهام زنی های وی اعلام کرد، اگر آمریکا حقیقتا خواستار بهبود و پیشرفت صلح در منطقه آسیا- اقیانوسیه است، باید از تحریک کشورهای منطقه دست بردارد.

آمریکا از تحریک کشورهای منطقه دست بردارد
کد خبر: 527178
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۲:۴۱:۳۳

اعتمادآنلاین| وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد: سخنان وزیر امور خارجه آمریکا آشکارا با ادعای این کشور در خصوص اینکه آمریکا به دنبال راه انداختن جنگ سرد جدیدی در منطقه نیست، مغایرت دارد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری گلوبال تایمز، این واکنش پس از سخنرانی «آنتونی بلینکن» در دانشگاه اندونزی در «دپوک» واقع در «جاوه غربی» اتفاق افتاد. وزیر خارجه آمریکا گفته بود آمریکا با متحدان و شرکایش از قوانین این منطقه دفاع می کند و تمامی کشورهای منطقه حق دارند خودشان درباره سرنوشت شان تصمیم بگیرند.

بلینکن در ادامه چنین ادعا کرد که رقابت منطقه ای با محوریت چین یا آمریکا در میان نیست و نگرانی های زیادی از شمال شرقی آسیا تا جنوب شرقی از رودخانه «مکونگ» تا جزایر اقیانوسیه به خاطر اقدامات خشونت آمیز و تهاجمی چین وجود دارد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در ادامه ادعاهایش بار دیگر خاطرنشان کرد: ما باید آزادی ناوبری خود در دریای چین جنوبی را ضمانت کنیم زیرا اقدامات چین تهدیدی بیش از 3 میلیارد دلار برای تجارت سالانه ماست. به همین دلیل است که آمریکا بر ثبات و صلح در تنگه تایوان اصرار دارد.

چین معتقد است بر بخش های بسیاری از دریای چین جنوبی مالکیت دارد که این مسئله مناقشاتی را با کشورهای فیلیپین، مالزی، تایوان و ویتنام به دنبال دارد.

وزیر امورخارجه آمریکا هدف از سفر 4 روزه خود به منطقه آسیای جنوب شرقی را تحکیم و تقویت روابط با شرکای استراتژیک خود در منطقه و دیگر کشورها از جمله سنگاپور، ویتنام، مالزی و اندونزی عنوان کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها