آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا:

واشنگتن آماده فروش جنگنده‌های اف-35 و پهپاد به امارات است

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌ها درباره تصمیم ابوظبی به تعلیق خرید جنگنده‌های اف-35، گفت که ایالات متحده آماده است فروش این نوع جنگنده و همچنین پهپاد را به امارات عربی متحده پیش ببرد.

واشنگتن آماده فروش جنگنده‌های اف-35 و پهپاد به امارات است
کد خبر: 527172
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۲:۲۴:۳۳

اعتمادآنلاین| آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به گزارش‌ها درباره تصمیم ابوظبی به تعلیق خرید جنگنده‌های اف-35 واکنش نشان داد و گفت که ایالات متحده آماده است فروش این جنگنده‌ها و همچنین پهپادها را به امارات عربی متحده پیش ببرد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌ها درباره تصمیم ابوظبی به تعلیق خرید جنگنده‌های اف-35، گفت که ایالات متحده آماده است فروش این نوع جنگنده و همچنین پهپاد را به امارات عربی متحده پیش ببرد.

به گزارش رویترز، یکی از مقامات امارات روز سه‌شنبه به این خبرگزاری گفت که کشورش به ایالات متحده اطلاع داده مذاکرات برای دستیابی به جنگنده‌های اف-35، بخشی از یک قرارداد 23 میلیارد دلاری که شامل هواپیماهای بدون سرنشین و سایر مهمات پیشرفته است را متوقف خواهد کرد.

این مقام از «نیازمندی‌های فنی، محدودیت‌های عملیاتی موثر و تحلیل هزینه/فایده» به عنوان دلایلی نام برد که باعث ارزیابی مجدد این معامله توسط دولت امارات شده است.

افراد مطلع در ماه ژانویه به رویترز گفتند که امارات قراردادی برای خرید 50 جنگنده اف-35 و حداکثر 18 پهپاد مسلح را امضا کرده است.

بلینکن در یک کنفرانس خبری در کوالالامپور گفت که واشنگتن باید بررسی‌هایی را انجام دهد.

وی در این خصوص اظهار داشت: به دنبال مطمئن شدن از این موضوع بوده‌ایم که برای مثال، تعهد ما به برتری کیفی نظامی اسرائیل تضمین شده است، بنابراین به دنبال آن بوده‌ایم که اطمینان یابیم می‌توانیم بررسی جامعی از هر فناوری که به سایر شرکا در منطقه فروخته یا منتقل می‌شود، از جمله امارات داشته باشیم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «اما فکر می‌کنم اگر امارات عربی متحده به دنبال هر دوی این موارد باشد، ما همچنان آماده حرکت به جلو هستیم.»

به گزارش خبرگزاری «رویترز» یک مقام اماراتی سه‌شنبه شب گفت «تصمیم تعلیق خرید هواپیماهای «اف-35» را به اطلاع واشنگتن رساندیم».

روزنامه «وال استریت ژورنال» سه شنبه در گزارشی اختصاصی در این خصوص نوشت دولت امارات به مقامات آمریکایی گفته که قصد دارد این معامله را متوقف کند زیرا ابوظبی فکر می‌کند الزامات امنیتی که ایالات متحده برای محافظت از تسلیحات با فناوری پیشرفته برابر "جاسوسی چین" وضع کرده بسیار سخت‌گیرانه است.

به نوشته این روزنامه مشخص نیست که آیا قرارداد تسلیحاتی 23 میلیارد دلاری که در روزهای پایانی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا امضا شده بود از بین رفته یا اینکه تهدید امارات یک حرکت چانه‌زنی در آستانه سفر برنامه‌ریزی شده روز چهارشنبه توسط یک مقام عالیرتبه اماراتی به آمریکا است. این هیات نظامی اماراتی قرار است گفت‌وگوهای دو روزه را با مقام‌های پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) داشته باشد.

مقامات آمریکایی گفتند که این نامه توسط یک مقام پایین‌ دولت نوشته شده که نشان می‌دهد این یک تاکتیک مذاکره برای ورود به جلسه است. مقامات دیگر گفتند که در حالی که ایالات متحده نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد، تلاش برای نجات فروش تسلیحات به یک متحد ایالات متحده درخلیج فارس وجود دارد.

به گفته منابع آگاه، دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا امارات را برای حذف شرکت فناوری چینی هوآوی از شبکه ارتباطات مخابراتی خود و برداشتن گام‌های دیگر برای دور شدن از چین تحت فشار قرار داده و احتمال در خطر قرار گرفتن معامله 23 میلیارد دلاری فروش جنگنده‌های اف-35 و پهپادهای آمریکایی به این کشور عربی را مطرح کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها