کد خبر: 526906
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۰۹:۵۹:۱۸
| |

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا:

چین از اقدامات تهاجمی در منطقه دست بردارد

وزیر خارجه آمریکا در سفر به پایتخت اندونزی، چین را به انجام اقدامات تهاجمی در منطقه آسیا-اقیانوسیه متهم کرد.

چین از اقدامات تهاجمی در منطقه دست بردارد
کد خبر: 526906
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۰۹:۵۹:۱۸

اعتمادآنلاین| بنا بر گزارش رسانه‌های غربی، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در سفر به اندونزی، اتهام‌زنی واشنگتن علیه پکن را تکرار کرد.

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مقام ارشد دولت جو بایدن در سفر به جاکارتا از پکن خواسته که از «اقدامات تهاجمی» در منطقه دست بردارد.

آنتونی بلینکن در اولین مقصد از سفر دوره‌ای خود به کشورهای جنوب شرقی آسیا به اندونزی رفته و قرار است بعد از جاکارتا، به کشورهای مالزی و تایلند هم برود.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن در سخنرانی روز سه شنبه (امروز) خود در جاکارتا رویکرد آمریکا در قبال «ایندوپاسیفیک» (مناطق حائل بین دو اقیانوس هند و آرام) را تشریح کرد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، واشنگتن با متحدان و شرکای خود در این منطقه به منظور «دفاع از نظم مبتنی بر قوانین» همکاری خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد دولت جو بایدن البته تاکید کرد که کشورهای منطقه ایندوپاسیفیک از حق «انتخاب مسیر خاص خودشان» برخوردار هستند.

وی در ادامه به اتهام زنی علیه چین پرداخت و گفت: «به همین دلیل است که در مورد اقدامات تهاجمی پکن نگرانی‌های زیادی از شمال شرق آسیا تا جنوب شرق آسیا و از رودخانه مکونگ تا جزایر اقیانوس آرام وجود دارد».

آنتونی بلینکن سپس لیستی از اتهام‌ها علیه چین مطرح کرد و مدعی شد که این کشور مشغول به انجام اقدامات ذیل است: «ادعای تعلق دریاهای آزاد به عنوان دریاهای خود، ایجاد اخلال در بازارهای آزاد از طریق یارانه به شرکت‌های دولتی، انکار صادرات یا لغو معاملات برای کشورهایی که با سیاست‌هایشان موافق نیست».

وزیر خارجه آمریکا که در «دانشگاه اندونزی» سخنرانی می‌کرد، همچنین گفت: «کشورهای منطقه خواهان تغییر این رفتار هستند، ما نیز خواهان این هستیم».

به گفته او، واشنگتن «مصمم به تضمین آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی است» و اقدامات چین تهدیدی برای انتقال و جابجایی بیش از سه تریلیون دلار کالا و خدمات طی هر سال است».

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که موضوع «رقابت بین منطقه مبتنی بر محور ایالات متحده یا منطقه مبتنی بر محور چین نیست... ایندوپاسیفیک یک منطقه مختص به خودش است و واشنگتن خواهان اجتناب از ایجاد هر گونه درگیری در این منطقه است».

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در سفر به جاکارتا علاوه بر دیدار با همتای اندونزیایی با «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی هم دیدار کرد.

طبق گزارش‌ها، رئیس‌جمهور اندونزی قبل از دیدار با بلینکن با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه دیدار کرده بود.

اظهارات بلینکن علیه چین و تشویق کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا به همراهی با مواضع واشنگتن در شرایطی انجام شده که دولت‌های آمریکا طی سالیان اخیر مواضع تندی علیه پکن اتخاذ کرده‌اند و تفاوتی درباره رویکرد ضد چینی روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه دیده نمی‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها