امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان:

به‌دنبال برقراری ارتباط خوب با جهان به‌ویژه آمریکا هستیم / هیچ مشکلی با ایالات متحده آمریکا نداریم

وزیر خارجه طالبان با بیان اینکه سیاست آمریکا در قبال طالبان به‌مرور تغییر خواهد کرد، گفت که این گروه به‌دنبال برقراری ارتباط خوب با جهان به‌ویژه ایالات متحده است.

به‌دنبال برقراری ارتباط خوب با جهان به‌ویژه آمریکا هستیم / هیچ مشکلی با ایالات متحده آمریکا نداریم
کد خبر: 526743
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۱۱:۵۰:۴۲

اعتمادآنلاین| امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، بار دیگر تاکید کرد که این گروه به دنبال روابط خوب با کشورهای جهان، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا است.

به گزارش فارس، وی در گفت‌وگو با «آسوشیتدپرس» تأکید کرد که آمریکا آرام‌آرام سیاست خود در قبال افغانستان را تغییر خواهد داد.

متقی افزود که حکومت سرپرست طالبان خواهان روابط خوب با همه کشورها است و هیچ مشکلی با ایالات متحده آمریکا ندارد.

وی بار دیگر تحریم‌های آمریکا علیه طالبان را موثر نخواند و از این کشور خواست که دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند. متقی ابراز امیدواری کرد که با گذشت زمان، آمریکا سیاست‌های خود در قبال افغانستان را تغییر دهد.

وزیر خارجه طالبان در این گفت‌وگو هشدار داد که یک کشور تحت حاکمیت طالبان که به تنهایی روی پای خود بایستد، به نفع آمریکا است.

متقی خطاب به دولت و مردم آمریکا گفت: «شما ملت بزرگی هستید و باید آنقدر صبر داشته باشید و قلب بزرگی داشته باشید تا جرأت کنید براساس قوانین بین‌المللی در مورد افغانستان سیاست‌گذاری کنید و به اختلافات پایان دهید. فاصله بین خود را کوتاه‌تر کنید و روابط خوب را با افغانستان انتخاب کنید.»

وزیر امور خارجه طالبان با بیان اینکه طالبان تغییر کرده‌اند، افزود که با به دست گرفتن قدرت، آنان پیشرفت‌هایی در امور اداری و سیاسی داشته‌اند.

وی همچنین تصریح کرد هر روزی که می‌گذرد، طالبان تجربه بیش‌تری در حکومت‌داری به دست می‌آورند و پیشرفت می‎‌کنند.

متقی در خصوص وضعیت حقوق شهروندی و به‌خصوص زنان پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان گفت: در حکومت جدید طالبان، دختران تا کلاس دوازدهم در 10 ولایت از 34 ولایت به مدرسه می روند، مدارس و دانشگاه‌های خصوصی بدون مانع فعالیت می‌کنند و 100 درصد زنانی که قبلا در بخش درمانی کار می‌کردند، دوباره به محل کار خود بازگشته‌اند.

وی افزود: «این موارد نشان می‌دهد که ما اصولاً به مشارکت زنان متعهد هستیم.»

این در حالی است که تاکنون انتقادات نسبت به برخی قوانین وضع شده از سوی طالبان در افغانستان و نیز عدم مشارکت زنان در حکومت آینده این کشور وجود دارد.

در بخش دیگری از این مصاحبه، متقی با رد بازداشت و کشتن مخالفان طالبان، گفت: «از زمانی که عفو عمومی اعلام شد، طالبان به کسی آسیب نرسانده‌ است. این در حالی است که دولت پیشین پس از سقوط حکومت طالبان در سال 2001، حملات انتقامی گسترده علیه اعضای این گروه انجام داد.»

وزیر خارجه طالبان در حالی نسبت به برقراری ارتباط با کشورهای جهان و به‌خصوص آمریکا ابراز امیدواری کرده که تاکنون هیچ کشوری این گروه را به‌رسمیت نشناخته‌است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها