کد خبر: 526666
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۰۷:۴۰:۰۰
| |

فرش قرمز امیرنشین برای دشمن اعراب/ نخست‌وزیر رژیم اسراییل به خلیج فارس آمد/ اسراییل نگران بهبود روابط امارات و ایران است

علاوه بر گفت‌وگوهای احیای برجام در وین، نگرانی دیگر اسراییل بهبود روابط امارات و ایران است. روابط ابوظبی و تهران در طول پنج سال گذشته با مشکلات زیادی مواجه بود، اما در طول هفته‌های گذشته با تغییر رویکرد در سیاست خارجی امارات متحده عربی، نشانه‌هایی از بهبود روابط میان دو کشور دیده می‌شود.

فرش قرمز امیرنشین برای دشمن اعراب/ نخست‌وزیر رژیم اسراییل به خلیج فارس آمد/ اسراییل نگران بهبود روابط امارات و ایران است
کد خبر: 526666
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۰۷:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اسراییل، دیروز برای نخستین‌بار به امارات متحده عربی سفر کرد تا با محمد بن زائد، حاکم بالفعل امارات دیدار و گفت‌وگو کند. این نخستین سفر یک نخست‌وزیر اسراییل به ابوظبی از زمان امضای توافق‌های عادی‌سازی روابط میان اسراییل با بحرین، امارات متحده عربی، مراکش و سودان است. نفتالی بنت قرار است امروز با محمد بن زائد دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش روزنامه اعتماد، در شرایطی که توافق‌های عادی‌سازی روابط تعدادی از کشورهای عربی با اسراییل که سال گذشته امضا شد، با پیگیری بنیامین نتانیاهو و تحت نظارت دولت پیشین امریکا نهایی شده ‌بودند، اما گرفتاری‌های داخلی، جهانگیری ویروس کرونا و مشکلات امنیتی باعث شد تا نتانیاهو از انجام سفر به کشورهایی که توافق را امضا کرده‌ بودند، باز ماند.

نتانیاهو که قصد داشت از فرصت بی‌نظیر عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی برای خودش اعتبار جمع کند، سفر وزرای کابینه‌اش را به امارات ممنوع کرده ‌بود و حتی اجازه نداد که گابی اشکنازی، وزیر خارجه وقت برای افتتاح سفارت اسراییل در ابوظبی به امارات سفر کند. نهایتا با لغو سفر نتانیاهو به امارات، با برگزاری انتخابات زودهنگام و توافق گروه‌های رقیب برای تشکیل دولت، دوران نتانیاهو به پایان رسید تا آرزوی چیدن میوه‌های توافق عادی‌سازی به دل او بماند. حالا با گذشت بیش از یک‌سال از امضای توافق‌های عادی‌سازی روابط، نفتالی بنت، نخستین نخست‌وزیر اسراییل است که به یکی از این چهار کشور سفر می‌کند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسراییل، در دیدار امروز میان محمد بن زائد و نفتالی بنت در خصوص تقویت روابط با تاکید بر مسایل اقتصادی که به رونق، رفاه و تقویت ثبات منجر می‌شود، گفت‌وگو خواهد شد. در حالی که دفتر نخست‌وزیر اسراییل، رسما سفر بنت به امارات را تایید کرد تا لحظه تنظیم این گزارش رسانه‌های رسمی امارات خبری در این مورد منتشر نکرده‌اند. پیش از این خرداد ماه سال جاری یاییر لاپید، وزیر خارجه کابینه بنت برای افتتاح سفارت رژیم اسراییل در امارات متحده عربی به ابوظبی سفر کرده ‌بود.

ایران در بطن سفر بنت


رسانه‌های اسراییلی و غربی، یکی از مهم‌ترین اهداف این سفر را رایزنی با امارات در مورد ایران و مرتبط با موضوع گفت‌وگوهای وین توصیف کرده‌اند. خبرگزاری رویترز این سفر را با هیاهوها در مورد مذاکرات ایران و 1+4 در وین برای بازگشت طرف‌ها به اجرای تعهدات برجام، مرتبط می‌داند و می‌نویسد: «این سفر درست همزمان با افزایش تنش‌های منطقه‌ای و همزمان با تلاش قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران انجام می‌شود. اسراییل به تازگی پیشنهاد ایجاد یک ساز و کار دفاعی مشترک با کشورهای عرب خلیج [فارس] مطرح کرده است که نگرانی‌های مشابهی در مورد ایران دارند.»

پایگاه خبری شبکه الجزیره در گزارشی می‌نویسد: «درونمایه روابط اسراییل و امارات نگرانی مشترک از نفوذ هسته‌ای ایران در منطقه است. در طول هفته‌های گذشته اسراییل ارشدترین دیپلمات‌هایش را برای دیدار با متحدان در اروپا، امریکا و خاورمیانه اعزام کرده است تا آنها را به موضع‌گیری قاطعانه‌تر در مقابل ایران تشویق کند.»


علاوه بر گفت‌وگوهای احیای برجام در وین، نگرانی دیگر اسراییل بهبود روابط امارات و ایران است. روابط ابوظبی و تهران در طول پنج سال گذشته با مشکلات زیادی مواجه بود، اما در طول هفته‌های گذشته با تغییر رویکرد در سیاست خارجی امارات متحده عربی، نشانه‌هایی از بهبود روابط میان دو کشور دیده می‌شود. علاوه بر دیدار سه هفته پیش علی باقری‌کنی، معاون وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با خلیفه شاهین، وزیر مشاور در امور خارجه کابینه امارات و انور قرقاش مشاور سیاست خارجی رییس امارات متحده عربی، هفته گذشته هم طحنون بن زائد، رییس دستگاه امنیتی امارات متحده عربی به تهران سفر کرد و با دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس‌جمهور اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. دوری گلد، از مرکز اورشلیم برای امور عمومی در مورد بهبود روابط تهران و ابوظبی به جروزالم‌پست می‌گوید: «ممکن است به خیلی دیر شدن برای هشدار در مورد بهبود روابط ابوظبی با تهران نزدیک شده ‌باشیم، اما مهم این است که تلاش خودمان را بکنیم.» این تحلیلگر اسراییلی می‌گوید: «در دورانی که روابط اسراییل و ایران مشکل‌دار‌تر از هر زمان دیگر است، اسراییل به شرکای قدرتمند استراتژیک در خاورمیانه نیاز دارد و قطعا امارات متحده عربی چنین شریکی محسوب می‌شود.» او با اشاره به سفر بنت به امارات می‌گوید: «این دیدار قطعا یک اقدام مهم توسط بنت محسوب می‌شود، چراکه امارات احساس می‌کند هم ایالات متحده و هم اسراییل در حال تغییر موضع هستند و در نتیجه احساس خوبی از شرایط ندارند.»

روابط اقتصادی امارات و اسراییل


جروزالم‌پست در گزارش خود از سفر بنت می‌نویسد: «اقتصاد نقش مهمی در روابط تازه اسراییل و امارات بازی می‌کند. دو طرف از ماه گذشته مذاکرات برای توافق تجارت آزاد را آغاز کرده‌اند. تا اینجا سال 2021 تجارت کالا میان دو طرف از 500 میلیون دلار بیشتر شده که تقریبا 25 درصد از سال 2020 بیشتر است.»


خبرگزاری رویترز به یک توافقنامه بخش خصوصی جدید اشاره می‌کند که اجازه می‌دهد نفت امارات در بندر اسراییلی ایلات در دریای سرخ تخلیه شود. رویترز می‌نویسد: «این توافق توسط فعالان محیط زیستی در دیوان عالی اسراییل به چالش کشیده ‌شده و وزیر انرژی کابینه بنت هم با آن مخالفت کرده است. انتظار می‌رود که این هفته در مورد سرنوشت این قرارداد در کابینه بنت تصمیم‌گیری شود.»


فایننشیال تایمز در گزارشی از روابط اقتصادی امارات با اسراییل می‌نویسد: «عادی‌سازی روابط در ابتدا باعث موجی از ملاقات‌های تجاری و افزایش گردشگر از [رژیم اشغالگر] به دوبی شد.» این گزارش با اشاره به افزایش تبادلات تجارت و قراردادهای متعدد بین دولت امارات و رژیم اسراییل می‌نویسد: «در حالی که رونق روابط بین دولتی قابل پیش‌بینی بود، اما بخش خصوصی با سرعت کمتری فرصت‌های تجاری را پیگیری کرده است. یک استثنا در این میان پلتفرم سرمایه‌گذاری جسورانه آورکراد اسراییل بود که در ماه گذشته میلادی به نخستین گروه فناوری این رژیم تبدیل شد که در امارات متحده عربی دفتر باز می‌کند.» این روزنامه ادامه می‌دهد: «حتی پیش از امضا توافق‌های ابراهیم هم ثروت‌های نفتی خلیج [فارس] با هدف رسیدن به منافع مالی و فناوری‌های روزآمد به زیست‌بوم فناوری اسراییل سرازیر می‌شد. اما آورکراد برخلاف جهت جریان سرمایه‌گذاری حرکت کرده و هدفش سرمایه‌گذاری در عرصه نوظهور فناوری در خلیج [فارس] است.»

امتناع از فروش فناوری‌های حساس


به‌‌رغم گزارش رسانه‌ها از روابط تجاری پر رونق میان اسراییل و امارات، اختلاف‌نظرها میان دو طرف در مورد برخی فناوری‌های حساس نظامی ادامه دارد. یکی از مسائلی که از یک‌سال پیش و در پی امضای توافق‌های عادی‌سازی مطرح شد، وعده امریکا به امارات در مورد فروش جنگنده‌های مدرن اف-35 بود که با مخالفت جدی اسراییلی‌ها مواجه شد که می‌گفتند فروش این جنگنده‌ها باعث از بین رفتن برتری تکنولوژیک اسراییل بر آسمان منطقه می‌شود. روز یکشنبه، روزنامه اسراییل هیوم هم در گزارشی از یک اختلاف‌نظر تازه میان طرفین پرده برداشت. این گزارش نوشته است که امارات حتی پیش از امضای توافق‌ها موسوم به ابراهیم نیز درخواست خرید دو سامانه ضدموشکی گنبد آهنین و فلاخن داوود اسراییل را داشت. بعد از امضای توافق‌ها تلاش امارات برای خرید این دو سامانه پیشرفته تشدید شد. اسراییل هیوم می‌نویسد: «مقام‌های اسراییلی می‌گویند که نمی‌توانند اجازه دهند سامانه‌های حساس دفاعی در محلی مستقر شوند که روابط کامل دیپلماتیک و روابط تجاری با ایران دارد.» این گزارش تلویحا خبر می‌دهد که شرط اسراییل برای فروش این سامانه‌های ضد موشکی به امارات، قطع کامل روابط با ایران است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها