کد خبر: 526601
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۱۶:۴۱:۱۰
| |

خوشبینی نماینده سازمان ملل به گشایش در روابط جهانی با سوریه

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پس از دیدار با وزیر خارجه این کشور گفت، در دیدار با مقامات اروپایی ، آمریکایی و عرب تمایل به گشایش در روابط با سوریه را احساس کرده است.

خوشبینی نماینده سازمان ملل به گشایش در روابط جهانی با سوریه
کد خبر: 526601
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۱۶:۴۱:۱۰

اعتمادآنلاین| «گیر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که به دمشق سفر کرده امروز (یکشنبه) با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه دیدار کرد.

به گزارش فارس، بر اساس گزارش «النشره»، وی پس از دیدار با المقداد گفت: طی رایزنی‌ها با مقامات عربی، آمریکایی و اروپایی، امکان آغاز گشایش تدریجی در برقراری ارتباط با سوریه را احساس کردم.

وی افزود، زمان دقیق برای برگزاری دور آینده نشست کمیته قانون اساسی سوریه هنوز مشخص نیست و در دیدارهای امروز پیگیری خواهد کرد.

کمیته تدوین قانون اساسی سوریه شامل 150 عضو است که نماینده دولت سوریه، مخالفان و جامعه مدنی هستند و 50 عضو از هر کدام از این طرف‌ها هستند و از این کمیته یک کمیته کوچک هم شکل گرفته که شامل 15 عضو از هر کدام از طرف‌هاست که در مجموع 45 عضو دارد. این کمیته تاکنون شش جلسه برگزار کرده است که هیچ یک از آنها پیشرفت چشمگیری نداشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، المقداد هم در این دیدار به «نقش مخرب» دولت ترکیه و «اقدامات خصمانه و غیرانسانی» آن مانند عدم تعهد به برون‌رفت نشست آستانه، تلاش برای دادن هویت ترکی به مناطق تحت اشغال یا قطع آب در «الحسکه» در نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه اشاره کرد و گفت، اینها در چارچوب حمایت مستمر ترکیه از گروه‌های تروریستی و تلاش‌های ناامیدانه آن برای جلوگیری از تحکیم ثبات در سوریه انجام می‌شود.

المقداد در ادامه بر اهمیت عدم مداخلات خارجی در کار کمیته قانون اساسی سوریه تأکید کرد و گفت، گفت‌وگوها باید سوری-سوری باشد و در راستای خدمت به دستورکارهای کشورهای دشمن با سوریه نباشد.

روزنامه سوریه الوطن امروز نوشته بود، پدرسون در دیدار با فیصل القمداد درباره امکان برگزاری دور هفتم نشست کمیته قانون اساسی سوریه رایزنی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شده که نشست مذکور در نیمه ماه جاری برگزار شود اما احتمالا به پس از تعطیلات سال نو میلادی و چه بسا به آغاز ماه فوریه موکول شود.

فیصل المقداد پیش‌تر در گفت‌وگویی تلویزیونی در بیست و نهم ماه گذشته میلادی گفته بود، سفر پدرسون به سوریه به دلیل شیوع سویه جدید کرونا به تعویق افتاده است.

آخرین سفر پدرسون به سوریه در یازدهم سپتامبر گذشته انجام شد.

در همین ارتباط، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه حدود یک ماه پیش با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان در ریاض دیدار و درباره حل سیاسی بحران سوریه و ایجاد امنیت در منطقه گفت‌وگو کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها