کد خبر: 526514
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۱۱:۱۸:۲۳
| |

وزارت برق عراق اعلام کرد:

انجام رایزنی هایی برای افزایش واردات گاز از ایران توسط عراق

وزارت برق عراق اعلام کرد که با جمهوری اسلامی ایران برای افزایش واردات گاز مایع به عراق در حال رایزنی است و هیاتی را به همین منظور راهی تهران خواهد کرد. وی اما زمان انجام سفر هیات عراقی به ایران را اعلام نکرد.

انجام رایزنی هایی برای افزایش واردات گاز از ایران توسط عراق
کد خبر: 526514
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۱۱:۱۸:۲۳

اعتمادآنلاین| وزارت برق عراق تایید کرد که مذاکراتی برای افزایش گاز وارداتی از جمهوری اسلای ایران در جریان است.

به گزارش ایرنا، در همین راستا، « احمد موسی»، سخنگوی این وزارتخانه در اظهاراتی گفت که هیاتی از وزارت برق برای گفت‌وگو و رایزنی با مقام های ایرانی به منظور افزایش صادرات گاز به عراق راهی تهران خواهد شد، به ویژه اینکه ایران صادرات گاز را از 50 میلیون متر مکعب به هشت میلیون مکعب کاهش داده است.

سخنگوی وزارت برق عراق همچنین خبر داد که مذاکرات با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و وزارت نیرو برای افزایش صادرات گاز ادامه دارد.

موسی بیان کرد که این وزارتخانه افزون بر این با همکاری وزارت نفت برای جبران کمبودها و تامین گاز یا سوخت جایگزین برای راه اندازی نیروگاه هایی که از کاهش واردات گاز تاثیر پذیرافته اند، تلاش می کند.

وی تاکید کرد که عراق همچنان به واردات گاز نیازمند است؛ زیرا طرح وزارت نفت که سوخت تمام نیروگاه ها را از داخل تامین می کند، هنوز تکمیل نشده است.

عراق بیش از یک سوم انرژی مورد نیاز خود را از طریق واردات برق و گاز از جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌کند.

بر پایه برخی گزارش ها، حجم بدهی عراق به جمهوری اسلامی ایران بابت واردات گاز و برق به بیش از 7 میلیارد دلار می رسد.

شهریور گذشته معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت ایران گفته بود که عراق نباید از کاهش صادرات گاز انتقاد کند زیرا پرداخت‌های این کشور در ازای گاز و برق دریافتی به موقع نبوده است، بنابراین اقدام ایران هم در کاهش میزان صادرات غیرمنطقی و غیرقانونی نیست.

بغداد مدعی شده بود که اقدام ایران در کاهش صادرات گاز منجر به کاهش 6000 مگاواتی تولید برق عراق شده است.

کاهش صادرات گاز از سوی ایران در حالی است که دریافت پول حاصل از صدور برق و گاز به عراق همواره با چالش مواجه بوده و بغداد تحریم های ظالمانه آمریکا را بهانه ناتوانی در پرداخت و تسویه بدهی های خود مطرح کرده است.

در همین پیوند، هفته گذشته برخی رسانه های منطقه اعلام کردند که آمریکا با پرداخت و تسویه 2 میلیارد دلار از طلب های ناشی از صادرات گاز و برق ایران توسط عراق موافقت کرده است.

اواخر آبان گذشته «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود که این وزارتخانه آماده پرداخت همه بهای گاز خریداری شده جاری از ایران برای نیروگاه های برق است.

سخنگوی وزارت برق عراق با تاکید بر آمادگی برای پرداخت بهای فعلی (فاکتورهای جاری) گاز خریداری شده از ایران تصریح کرد که بدهی های پیشین مربوط به وزرات دارایی عراق است و درباره فاکتورهای جاری فعلی، مشکلی برای پرداخت از سوی وزارت برق عراق وجود ندارد.

این توضیح مقام عراقی ناظر به توافقی جدید است که این وزارتخانه را ملزم به پرداخت فاکتور بهای گاز مصرفی صادر شده از ایران برای نیروگاه های برق عراق می کند.

احمد موسی توضیح داد که بدهی های سابق عراق به ایران به وزرات دارایی مربوط می شود و وزارت برق به همه طرف ها از جمله دولت و پارلمان سابق و وزارت دارایی عراق اعلام کرده است که باید بدهی ایران را پرداخت کرد.

موسی تصریح کرد که چند هیات عراقی با طرف ایرانی درباره پرداخت بدهی ها و نحوه های پرداخت از جمله قسط بندی دیون، گفت و گو کرده اند.

پیش تر خبری به نقل از سخنگوی وزارت برق عراق با این مضمون منتشر شد که دولت عراق با ایران بر سر تعهدات خود درباره پرداخت همه بدهی‌های مربوط به واردات گاز و برق از ایران به توافق رسیده و آماده پرداخت بدهی‌های خود است.

ایران اخیرا صادرات گاز خود به عراق را از 50 میلیون متر مکعب در روز به 8 میلیون متر مکعب کاهش داده بود.

روز 12 آبان گذشته، «مصطفی غالب مخیف» رئیس بانک مرکزی عراق، میزبان «علی صالح آبادی» همتای ایرانی خود بود و دو طرف در این دیدار راهکارهای همکاری بانکی بین دو کشور و موضوع پرداخت بدهی های عراق به ایران را بررسی کردند.

در این دیدار، دو طرف درباره راهکارهای همکاری در بخش بانکی و پرداخت بدهی های عراق به طرف ایرانی بر اساس توافق جدید گفت و گو کردند.

بنا بر اعلام مسئولان، بدهی های دولت عراق به ایران بابت انرژی حدود 7 میلیارد دلار است.

منابع عراقی خبر دادند که دولت عراق تنها در ماه گذشته میلادی بیش از 7 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت داشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها