کد خبر: 526221
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۰ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

بازی متناقض‌ امارات در میان اسرائیل و ایران

سفر طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی دولت امارات متحده عربی به ایران همچنان در محافل رسانه‌ای عربی و در میان کارشناسان منطقه بازخورد خود را حفظ کرده است.

بازی متناقض‌ امارات در میان اسرائیل و ایران
کد خبر: 526221
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۰ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- سفر طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی دولت امارات متحده عربی به ایران همچنان در محافل رسانه‌ای عربی و در میان کارشناسان منطقه بازخورد خود را حفظ کرده است.

این موضوعی انکارناپذیر است که کشورهای همسایه باید با یکدیگر تعامل و همکاری آن هم در بالاترین سطوح ممکن داشته باشند، اما با توجه به شرایط منطقه و در حالی که امارات متحده عربی چندی پیش به روابط علنی خود با اسرائیل رسمیت بخشیده و هیات‌های اماراتی عازم فلسطین اشغالی می‌شوند، اینکه ابوظبی همچنان در صدد باز نگه داشتن خط مراودات سیاسی خود با ایران است می‌تواند ابهامات، پرسش‌ها و در عین حال تفسیر و تحلیل‌های مختلفی در پی داشته باشد.

همچنین این مساله بسیار تامل‌برانگیز است که محمد بن زاید که با سیاست (بخوانید فریبکاری) خاصی برادر بزرگ‌ترش را در بستر بیماری به عنوان رهبر امارات باقی نگه داشته و خود حاکم اصلی این کشور شده، سیاستی زیرکانه اتخاذ کرده و در حال بندبازی میان 2 دشمن است.

برخی از کارشناسان این رفتار او را رفتاری شجاعانه در چارچوب منافع ملی ابوظبی توصیف کرده و برخی دیگر آن را نشانه نگرانی شدید محمد بن زاید از رکب خوردن از دوست و همراه قدیمی خود محمد بن سلمان از یک سو و ضربه خوردن از آمریکا از سوی دیگر به عنوان متحدی غیرقابل اعتماد تلقی می‌کنند.

با این حال اگر محمد بن زاید نگاهی واقع‌گرایانه به شرایط منطقه داشته باشد، به این نتیجه خواهد رسید که برقراری روابط حسنه با همسایگان به ویژه همسایه‌ای با قدرت و بزرگی جمهوری اسلامی ایران نه تنها گزینه ناگزیر بلکه بهترین گزینه برای همسایگان منطقه محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها