خشم کشورهای شرق اروپا از پیشنهاد بایدن به روسیه

یک نشریه آمریکایی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای رایزنی با روسیه و برخی اعضای ناتو موجب خشم و نگرانی کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا شده است.

خشم کشورهای شرق اروپا از پیشنهاد بایدن به روسیه
کد خبر: 526204
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۹ ۲۱:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در شرق اروپا خشم خود را از پیشنهاد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به روسیه ابراز کردند.

به گزارش فارس، به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی» یک دیپلمات که نمی‌خواست نام خود و کشورش فاش شود به نشریه «بلومبرگ» گفته، این کشورها می‌خواهند بدانند که بایدن قصد دارد چه چیزی را با روسیه به بحث بگذارد.

بلومبرگ به نقل از یک منبع دیپلماتیک دیگر نیز نوشته، کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو نگران این هستند که آمریکا و روسیه به توافقی برسند که ممکن است به «ضمانتی سیاسی» و «سرکوب آزادی تحرکات ناتو» منجر شود.

بایدن اخیراً اعلام کرده که قصد دارد نشستی را با حضور روسیه و اعضای ناتو برگزار کند دستکم شامل «چهار متحده مهم» این اتحاد نظامی خواهد بود هدف آن کاهش تنش بین مسکو و بروکسل خواهد بود.

از سوی دیگر، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفته است، مسکو راه جایگزینی برای تکرار بحران موشکی کوبا در اروپا را به آمریکا و ناتو ارائه خواهد کرد.

ریابکوف در نشستی خبری گفت: «ما در حال ارائه یک جایگزین برای عدم استقرار تسلیحات،خروج نیروها و تجهیزات در مجاورت مرزهایمان هستیم که اوضاع را متشنج می‌کنند و همچنین عدم برگزاری رزمایش‌های تحریک‌آمیز را شامل می‌شود اما به تضمین نیز احتیاج داریم».

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: «ضرورت دارد که پیش از آنکه دیر شود و موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد مستقر شوند، از وقوع یک بحران جدید موشکی در اروپا جلوگیری شود. این مسیر مستقیم به سمت تشدید تقابل‌ها، غیر قابل قبول است».

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.

دولت کی‌یف با حمایت کشورهای غربی به‌ویژه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به اقدامات تحریک‌آمیز خود در مرزهای مشترک با روسیه ادامه می‌دهد. این در حالی است که مسکو بارها حملات نظامیان اوکراینی به شهروندان خود را محکوم کرده و خواستار رفع تنش‌ها از طریق توافق «مینسک» شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها