دیدار بلینکن با ملاله یوسف‌زی / وزیر خارجه آمریکا: نامه دختر 15 ساله افغان را با بایدن در میان می‌گذارم

ملاله یوسف‌زی در دیدار با وزیر خارجه آمریکا بر حق آموزش دختران افغان تاکید کرده و خواست تا ایالات متحده و سازمان ملل متحد، اقدامات فوری برای احقاق حقوق زنان و دختران در افغانستان انجام دهند.

دیدار بلینکن با ملاله یوسف‌زی / وزیر خارجه آمریکا: نامه دختر 15 ساله افغان را با بایدن در میان می‌گذارم
کد خبر: 525680
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ۱۰:۲۹:۴۰

اعتمادآنلاین| به گزارش خبرگزاری آناتولی، «ملاله یوسف‌زی» فعال پاکستانی که در سال 2012 بابت رفتن به مدرسه هدف گلوله‌های طالبان قرار گرفت، دوشنبه از تغییرات ناگهانی که اکنون تحت حکومت طالبان در افغانستان رخ می‌دهد، جایی که آزادی‌های زنان و فرصت‌های آموزشی ناپدید شده است، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، یوسف‌زی در ملاقات با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مقابل رسانه‌ها گفت: شما اشاره کردید که ما به اینجا آمده‌ایم تا درباره برابری آموزش دختران صحبت کنیم، اما می‌دانیم که در حال حاضر افغانستان تنها کشوری است که در آنجا دختران به آموزش متوسطه دسترسی ندارند.

حدود 100 روز از زمان خارج شدن نیروهای آمریکایی از افغانستان، بعد از 20 سال حضور نظامی و دیپلماتیک می‌گذرد. در این دوران زنان و دختران گام‌هایی در راستای آموزش و مشاغل برداشتند اما بازگشت طالبان، این کشور را دوباره جامعه‌ای مردمحور کرد و اندکی فرصت‌های آموزشی برای زنان و دختران باقی گذاشت.

ملاله یوسف‌زی با اشاره به نامه دختری 15 ساله از افغانستان گفت: آموزش دختران، ابزاری قدرتمند برای برقراری صلح و امنیت است. اگر دختران نیاموزند، افغانستان هم ضرر خواهد کرد. به عنوان یک دختر و یک انسان، می‌خواهم بدانید که من حق و حقوقی دارم. زنان و دختران حقوقی دارند. افغان‌ها حق دارند در صلح زندگی کنند، به مدرسه بروند و بازی کنند.

این فعال پاکستانی که اکنون ساکن انگلیس است، به وزیر خارجه آمریکا گفت: این پیام دختران افغان است. امیدواریم که ایالات متحده و سازمان ملل متحد اقدامات فوری انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که دختران می‌توانند هر چه سریع‌تر به مدارس بازگردند، زنان می‌توانند به سر کار بازگردند و تمام کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز برای آموزش در آنجا فراهم می‌شود.

در مقابل، آنتونی بلینکن با تقدیر از یوسف‌زی او را الهام‌بخش زنان و دختران در سراسر جهان دانست و وعده داد که نامه این دختر افغان را با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در میان بگذارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها