دولت بایدن به دنبال قطع دسترسی روسیه به سوئیفت

از جمله اقداماتی که دولت بایدن قصد دارد برای ایجاد بازدارندگی در برابر روسیه برای حمله به اوکراین ایجاد کند، قطع دسترسی این کشور به سوئیفت است.

دولت بایدن به دنبال قطع دسترسی روسیه به سوئیفت
کد خبر: 525587
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۵ ۲۰:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مقام‌های دولت بایدن گزینه‌های گسترده‌ای برای تحریم‌های احتمالی علیه روسیه در نظر گرفته‌اند تا مسکو را از طرح ادعایی حمله به اوکراین باز دارند.

به گزارش فارس، به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، کاخ سفید همچنین قصد دارد از گزینه احتمالی قطع دسترسی روسیه به سیستم جهانی ارتباطات بین بانکی موسوم به سوئیفت استفاده کند.

دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» تحریم مشابهی را علیه ایران اعمال کرد و تجارت با دیگر کشورها را برای ایران با مشکلات زیادی همراه کرد.

یک مقام دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفت: «ما یک بسته بسیار تهاجمی (علیه روسیه) آماده کرده‌ایم».

جو بایدن روز جمعه گذشته نیز گفته بود که در حال توسعه مجموعه‌ای از ابتکارات بوده که تشدید اوضاع در مرز با اوکراین را برای روسیه «بسیار، بسیار سخت» کند.

وی که در جمع خبرنگاران در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت که وی در تماس دائم با متحدان آمریکا در اروپا و در اوکراین است.

از سوی دیگر «اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین روز جمعه درباره احتمال تشدید تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف هشدار داد.

رزنیکوف درباره این ادعا گفت که احتمال «تشدید تنش از سوی فدراسیون روسیه» در مقیاس بزرگ وجود دارد و به احتمال زیاد این اتفاق در پایان ماه ژانویه 2022 رخ خواهد داد.

اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند. با این حال، این کشورهای غربی به رهبری آمریکا هستند که چند روزی است با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز اخیرا در این باره گفت: «ایالات متحده نگران اتفاقاتی است که در مرزهای روسیه با اوکراین رخ می‌دهد و آماده است آنچه را که برای دفاع از قلمرو مستقل خود نیاز دارد، به کی یف ارائه دهد».

وی درباره یک گزارش رسانه‌ای مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین با 175 هزار نظامی توضیح داد: «ما به اندازه نیروها در مناطق مرزی، برخی از چیزهایی که در فضای اطلاعاتی رخ می‌دهد، و آنچه در فضای مجازی اتفاق می‌افتد نگاه می‌کنیم، و این واقعاً نگرانی ما را افزایش می‌دهد. ما روی آن‌ها تمرکز می‌کنیم».

رئیس پنتاگون اظهار داشت: «البته ما متعهد به کمک به اوکراین برای دفاع از قلمرو مستقل خود هستیم. تا اوکراین آنچه را که برای دفاع از قلمرو مستقل خود نیاز دارد، داشته باشد».

بر اساس این گزارش، آستین ضمن اجتناب از گمانه‌زنی در مورد اینکه در صورت وقوع تهاجمی علیه اوکراین، آمریکا چه خواهد کرد، گفت: «شنیدید که دیروز رئیس جمهور [آمریکا جو بایدن] گفت که در حال بررسی تعدادی ابتکار عمل است، بنابراین من نمی‌خواهم جلوتر از رئیسم صحبت کنم».

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز شنبه به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور مدعی شد روسیه در حال آماده‌سازی زمینه برای یک حمله نظامی گسترده علیه اوکراین در اوایل سال 2022 با مشارکت 175 هزار نیرو است.

«جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو نیز ضمن متهم کردن روسیه به انجام اقداماتی برای بی‌ثباتی اوکراین در داخل این کشور، اما ابراز امیدواری کرد که همکاری دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا به جلوگیری از وقوع فاجعه در اوکراین کمک کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها