کد خبر: 525401
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۵:۳۵:۰۰
| |

تقویت محور مسکو-دهلی نو حین دیدار پوتین و مودی و نگرانی‌های آمریکا

رسانه‌ها با تمرکز به سفر آتی رئیس جمهور روسیه به دهلی نو و دیدار با مقام‌های ارشد هند نوشتند که تقویت همکاری دفاعی در راس رایزنی‌های دوجانبه قرار دارد.

تقویت محور مسکو-دهلی نو حین دیدار پوتین و مودی و نگرانی‌های آمریکا
کد خبر: 525401
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۵:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در آستانه دیدار رئیس جمهور روسیه با نخست وزیرهند رسانه‌ها نوشتند که مسائل دفاعی تمرکز اصلی در این دیدار خواهد بود.

به گزارش فارس، به نوشته شماره یکشنبه وبگاه «چاینا مورنیگ پست» «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند در نشست سالانه سران خود در دهلی نو که روز دوشنبه خواهد بود، احتمالاً توافقات مربوط به انرژی، فضا و همکاری در قطب شمال و منطقه خاور دور در روسیه را علاوه بر مسائل نظامی بررسی خواهند کرد.

وزرای دفاع و امور خارجه روسیه و هند نیز اولین نشست 2+2 خود را برگزار خواهند کرد.

منابع هندی گفتند که سند همکاری نظامی-فنی برای دهه آینده در نشست روسیه منتشر خواهد شد.

«یوری اوشاکوف» مشاور سیاست خارجی کرملین به خبرنگاران گفت: «ما برای توسعه روابط با هند اهمیت زیادی قائل هستیم و افزود که قرار است بسته‌ای از قراردادها امضا شود.»

«ایگور سچین»، رئیس شرکت معظم انرژی «روس نفت» نیز بخشی از این هیات خواهد بود، زیرا توافقنامه‌های مهم انرژی روی میز قرار دارد. دیدار پوتین و مودی اولین دیدار آنها از نوامبر 2019 و دومین سفر رئیس جمهور روسیه به خارج از کشورش از زمان شروع همه‌گیری کووید-19 است. او در ماه ژوئن در ژنو با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا گفت‌وگو کرد.

سفر پوتین همچنین درست زمانی انجام می‌شود که هند پنج سامانه موشکی «اس-400» ساخت روسیه را در قراردادی 5.5 میلیارد دلاری تحویل می‌گیرد که احتمالاً آن را در معرض تحریم‌های ایالات متحده قرار می‌دهد.

این در حالی است که هند استقلال راهبردی خود را حفظ و به صراحت اعلام کرده است که از هر کشوری که صلاح بداند، تسلیحات خواهد خرید. عزم هند در خرید اس-400 روسیه با مخالفت‌های آمریکا مواجه شده و مقام‌های مختلف واشنگتن از زمان امضای این توافق، حتی دهلی نو را به تحریم تهدید کردند.

رسانه‌ها اخیرا از احتمال خرید این جنگنده نسل پنجم پنهانکار از سوی هند خبر دادند. قصد هند در خرید جنگنده جدید روسیه که «چک میت» نام دارد، مقابله با جنگنده‌های «جی-20» ساخت چین است. به گفته تحلیلگران، قیمت این جنگنده پنهانکار روسیه ارزانتر از جنگنده نسل پنجم «اف-35» ساخت آمریکاست. گفته می‌شود بهای جنگنده چک میت بین 25 تا 30 میلیون دلار است.

ارتش‌های هند و چین از سال گذشته نیروهای نظامی زیادی را در مرز مستقر کرده اند. استقرار تشکیلات و نیروها در بخشهای دیگر نیز تقویت شده است. این در حالی است که اکنون مذاکرات بین دو طرف برای تنش زدایی در منطقه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها