کد خبر: 525068
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

تونس در آستانه یک انفجار دیگر است؟

آیا تونس که طی یک دهه گذشته به مهد بهار عربی شهرت پیدا کرده بود، دوباره بستر یک قیام دیگر خواهد بود؟

تونس در آستانه یک انفجار دیگر است؟
کد خبر: 525068
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- آیا تونس که طی یک دهه گذشته به مهد بهار عربی شهرت پیدا کرده بود، دوباره بستر یک قیام دیگر خواهد بود؟

شکی نیست که بهار عربی یا هر نام‌ دیگری که بر آن گذاشته می‌شود به دلایل مختلفی از جمله فساد رهبران این رویداد و به طور حتم دلارهای نفتی به بیراهه رفته است، اما طی چند سال گذشته شاهد تلاش‌هایی برای شعله‌ور شدن دوباره آن، این‌ بار در قالب اهداف کشورهایی همچون عربستان و امارات متحده، بوده‌ایم.

فارغ از نتایجی که برنامه‌ی برپایی قیام‌های اعتراض‌آمیز در لبنان یا عراق در پی داشته، امروز عقربه‌های این اعتراضات مجدداً به نقطه آغازین آن یعنی تونس بازگشته است.

روزنامه فرانسوی لوموند هم در گزاشی در این باره نسبت به انفجار اجتماعی قریب‌الوقوع در این کشور هشدار داده است.

برای مردم تونس که خودسوزی بوعزیزی همشهری دستفروش آنها به نمادی برای قیام ملت‌های جهان عرب تبدیل شده بود، بازگشت به نقطه صفر و حتی پایین‌تر از آن در بعد اقتصادی امری غیرقابل قبول به نظر می‌رسد.

با گذشت سال‌ها از آن قیام و اعتراضات و سرنگونی دیکتاتور این کشور باز هم آمار حاکی از نبود توسعه و گسترش بیکاری است، بیکاری‌ای که خود یکی از عوامل خودسوزی بوعزیزی بود.

به اعتقاد کارشناسان، تونس امروز در محدوده قرمز شورش مردمی قرار گرفته است، زیرا قیس سعید رئیس‌جمهور این کشور نیز در کنار ورود به بیراهه‌های سیاسی در بعد اقتصادی هم ابزاری جز استقراض دوباره از بانک جهانی پیش روی خود نمی‌بیند، استقراضی که به طور حتم بیش از هر چیز آمار فقر را در این کشور افزایش خواهد داد.

بی‌تردید افزایش فقر به معنای شکست قیامی است که بوعزیزی آن را شعله‌ور کرده بود و مردم تونس با آن الگوی جهان عرب در بهار عربی خود شده بودند، اما مشخص نیست انفجار جدید پیش رو این کشور را به کدام سمت خواهد برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها