کد خبر: 523546
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۱ ۰۷:۲۰:۰۰
| |

هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا:

فکر نمی‌کنم در ده سال آینده، حمله همه جانبه به تایوان انجام شود

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا عنوان کرد که اگرچه چین به تایوان طمع دارد، اما انتظار نمی‌رود این کشور به این جزیره حمله کند.

فکر نمی‌کنم در ده سال آینده، حمله همه جانبه به تایوان انجام شود
کد خبر: 523546
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۱ ۰۷:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی در مصاحبه با فرید زکریا در برنامه "جی پی اس" شبکه سی ان ان آمریکا گفت: فکر نمی کنم در ده سال آینده، حمله همه جانبه به تایوان انجام شود.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری پولیتیکو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در مورد دیدار مجازی هفته پیش میان جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ رییس جمهوری چین خاطر نشان کرد که وضعیت پیرامون تایوان از زمانی که او و ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا با چین در اوایل دهه 1970 ارتباط برقرار کردند، تغییر چندانی نکرده است.

کسینجر گفت: معتقدم پیوستن نهایی تایوان و چین، ایجاد نهایی چین واحد، هدف سیاست پکن است، همانطور که از زمان ایجاد دولت فعلی چین بوده و احتمالا در هر دولت چین، تایوان به عنوان بخشی ترایخی از چین در نظر گرفته شده که توسط ژاپن به زور گرفته شده بود. این دقیقا همان موقعیتی بود که من و نیکسون در اولین تماس با چین با آن مواجه شدیم.

وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت که شواهدی را می بینید که نشان می دهد بایدن تلاش می کرده تا روابط آمریکا و چین را در مسیری سازنده تر هدایت کند.

کسینجر اظهار داشت: فکر می کنم بایدن در مسیری با لحنی متفاوت حرکت کرده و این بدان معنا نیست که درمقابل پکن تسلیم شده است.

وی با اشاره به خاطرات سفرش به چین در دهه هفتاد میلادی گفت: وقتی برای اولین بار به چین رفتم، یک کشور فقیر و ضعیف و سرسخت بود. اما اکنون کشوری ثروتمند، کاملاً قوی و هنوز نسبتا سرسخت است. اما چالش ما در آن زمان و چالش ما در حال حاضر یافتن رابطه‌ای است که در آن بتوانیم رقابت کنیم. و این یک چالش بزرگ برای هر دو رهبر است.

کیسینجر افزود: چالش در هر درگیری این نیست که چگونه آن را شروع کنید، بلکه این است که آیا می‌دانید چگونه آن را پایان دهید.

دیدار مجازی سه ساعته و نیمه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ در شامگاه 15 نوامبر به وقت محلی گرچه به اعتقاد تحلیلگران به کاهش تنش میان فزاینده میان دو ابرقدرت کمی کمک کرد اما بدون بیانیه مشترک و توافق چشمگیری پایان یافت.

بر اساس گزارش های رسانه ای، بایدن در آغاز سخنانش به شی گفت که آنها باید «نرده‌های محافظ» ایجاد کنند تا «اطمینان حاصل شود که رقابت بین کشورهای ما، خواسته یا ناخواسته» به درگیری تبدیل نمی‌شود.


رئیس جمهوری چین، بایدن را "دوست قدیمی من" خواند و دو کشور را با کشتی‌هایی مقایسه کرد که باید با هم در جریان باد و امواج اقیانوس بدون برخورد باشند.

پس از دیدار بایدن و شی از بیانیه مشترکی که معمولا طی دهه‌ها نشست‌ میان واشنگتن - پکن منتشر می شد، خبری نبود و هر کدام بصورت مستقل بیانیه صادر کردند همچنان که آخرین دیدار رئیس جمهوری چین با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال 2019 نیز بدون بیانیه مشترک به پایان رسید.

همچنین پس از این دیدار، هیچ اعلام توافقی بزرگی مبنی بر انجام مذاکرات بیشتر از سوی مقامات دو طرف درموضوعات راهبردی و درگیری ها در فضای سایبری اعلام نشد؛ کاری که بایدن با دیگر رقیب ژئوپلتیک خود یعنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انجام داد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که بایدن در مورد مسائل مرتبط با سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ، و در مورد سیاست های تجاری و اقتصادی ناعادلانه چین که به کارگران آمریکایی آسیب می رساند، ابراز نگرانی کرد.

بر اساس بیانیه چین نیز رئیس جمهوری این کشور گفت که حمایت آمریکا از تایوان بازی با آتش است و صریحا هشدار داد که جهان در معرض خطر لغزش دوباره به رویارویی ابرقدرت‌ها است.

رئیس جمهوری چین همچنین با یادآوری راهبرد دولت بایدن برای به چالش کشیدن پکن از طریق اتحاد با کشورهای همسو گفت که درگیر شدن در مرزبندی ایدئولوژیک، تقسیم اردوگاه ها، رویارویی گروهی، ناگزیر فاجعه ای را برای جهان به همراه خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها