روزنامه العرب گزارش داد / ایجاد اصلاحاتی در توافق کمپ دیوید

یک روزنامه عربی نزدیک به قطر از رایزنی مقامات رژیم صهیونیستی با دستگاه‌های امنیتی و نظامی مصر به منظور ایجاد اصلاحاتی در توافق کمپ دیوید خبر داد و جزئیاتی از پیشنهادات تل‌آویو به قاهره در این زمینه را فاش کرد.

روزنامه العرب گزارش داد / ایجاد اصلاحاتی در توافق کمپ دیوید
کد خبر: 523294
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ۱۰:۵۰:۳۷

اعتمادآنلاین| در سایه سفر رمز‌آلود یک هیأت عالیرتبه امنیتی رژیم صهیونیستی به قاهره، پایتخت مصر در روز دوشنبه گذشته که «ایال هولتا» رئیس شورای امنیت قومی اسرائیل و «رونین بار» رئیس جدید دستگاه امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) در رأس آن قرار داشتند و برای نخستین‌ بار به چنین سفری می‌رفتند، منابع رسانه‌ای از یکی از اهداف مهم این سفر و رایزنی‌های صورت گرفته در این سفر پرده برداشتند.

پیشنهاد تل‌آویو برای ایجاد اصلاحات در توافقنامه کمپ‌دیوید

به گزارش فارس، پایگاه خبری روزنامه «العربی الجدید» طی گزارشی به نقل از منابع ویژه مصر نوشت: «از جمله پرونده‌هایی که این هیأت اسرائیلی با سرتیپ «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات کل مصر و مقامات این دستگاه گفت‌وگو کردند، ارائه اصلاحیه‌های جدید بر "توافقنامه صلح" امضا شده میان طرف‌های اسرائیلی و مصر در سال 1979 در تفرجگاه آمریکایی کمپ دیوید، بود. طرف اسرائیلی این پیشنهاد را پس از اصلاحیه اخیر که اجازه حضور نیروهای امنیتی مصر در منطقه مرزی رفح را می دهد، مطرح کرده است.

مصر نخستین کشور عربی بود که پس از جنگ‌های کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، در سال 1979 با انعقاد «پیمان کمپ دیوید» با تل‌آویو توافق کرد و این رژیم را به رسمیت شناخت.

کمیته‌های مشترک مصری در حال بررسی پیشنهاد تل‌آویو درباره کمپ‌دیوید

این منابع فاش کردند که کمیته‌های مشترک مصری از نیروهای مسلح، سرویس اطلاعات عمومی و وزارت امور خارجه در حال کار بر روی اصلاح برخی از بندهای توافق کمپ دیوید امضا شده با طرف اسرائیلی متناسب با تصور مصر از آرام‌سازی فضا در نوار غزه هستند. زیرا این امر اجازه می دهد مسئولیت بیشتری در خصوص نوار غزه که از سال 2007 در محاصره است، بر دوش قاهره قرار گیرد.

نسخه‌ مصری آتش‌بس در نوار غزه در حال تدوین است

به گفته این منابع، «یک نسخه مصری توافق برای تحکیم آتش بس و دستیابی به آتش بس در نوار غزه در حال ارائه است.این توافق جامع خواهد بود و تنها به سند تبادل اسرا بین اشغالگران اسرائیلی و جنبش «حماس» محدود نخواهد شد».

اصلاحات پیشنهادی تل‌آویو در توافق کمپ‌دیوید

این منابع تأیید کردند که اصلاحات پیشنهادی به توافقنامه امضا شده در سال 1979 بین طرف های اسرائیلی و مصری، با هدف آماده کردن شرایط در شمال سینا و مناطق مرزی برای نقش جدید مورد انتظار مصر در قبال نوار غزه است که شامل تعامل با افزایش تعداد مسافران از طریق گذرگاه مرزی رفح ، آماده‌سازی زیرساختی که بتواند مراحل جدید را تطبیق دهد، از جمله اقامتگاه‌های موقت برای فلسطینی‌هایی که از طریق این گذرگاه تردد می‌کنند و نیز شبکه حمل‌ونقل و جاده‌های ایمن و نظارت شده، که مستلزم ایجاد تعدیل‌های ظریف در برخی از مفاد توافق است.

به گفته این منابع، بین قاهره و تل آویو در خصوص نوار غزه تفاهم و اجماع متقابل وجود دارد، زیرا مصر می خواهد نفوذ خود را در این پرونده به حداکثر برساند زیرا این یکی از پرونده‌هایی است که مرکز ثقل رژیم مصر مقابل آمریکا به شمار می‌رود.

قاهره پیشنهادهای اسرائیل در مورد نقش مصر در نوار غزه را رد کرده است

این منابع تایید کردند که اسرائیل به دنبال یک راهکار طولانی مدت برای مشکلات مزمنش در نوارغزه است. اما با وجود تفاهم مصر و اسرائیل در مورد نوار غزه، قاهره پیشنهادهای اسرائیل برای بخش مربوط به ایفای نقش مصر را رد کرده، اما هنوز در حال بررسی پیشنهادات دیگر است.

در این خصوص که آیا بررسی‌های در حال انجام، ارائه اصلاحات در توافقنامه کمپ دیوید شامل موارد مربوط به خدمات عمومی یا اتصال آب های نیل به سرزمین های اشغالی می شود، نیز می‌شود، این منابع هیچ نظری و توضیحی ندادند در حالی که گفته می‌شود سناریوهای زیادی به دلیل ارتباط مستقیم آن با دستگاه امنیت ملی مصر در دست بررسی است.

تاکید قاهره بر ضرورت بازسازی نوار غزه

در اوایل هفته گذشته، «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر، وجود هرگونه طرحی برای ایجاد منطقه صنعتی و اقتصادی در مرز مصر و نوار غزه را تکذیب و تاکید کرد که بازسازی در داخل غزه خواهد بود. وی در جمع خبرنگاران قبل از بازگشت از واشنگتن، در مورد این‌که آیا جنبش حماس تهدیدی برای امنیت ملی مصر ایجاد کرده است یا خیر، وجود هرگونه تهدید از سوی جنبش فلسطینی برای امنیت ملی مصر را رد و تاکید کرد که مصر پس از جنگی که اسرائیل در ماه می گذشته در نوار غزه به راه انداخت، توجه زیادی به بازسازی غزه دارد.

نشست هفته پیش کمیته‌های نظامی مشترک مصر و اسرائیل در شرم‌الشیخ

شهر «شرم الشیخ» مصر، هفته پیش شاهد دیدار یک تیم از کمیته نظامی مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و ارتش مصر بود و دو طرف در این دیدار درباره قضایای مشترک دو ارتش رایزنی کردند. از جانب اسرائیل، سرتیپ «عودید باسیوک» رئیس بخش عملیات و سرگرد «طال کلمان» رئیس بخش راهبردی و دائره سوم و سرتیپ « آوی دابرین» رئیس واحد روابط خارجی ارتش رژیم صهیونیستی در این نشست حضور داشتند.

بنا بر این گزارش، در این نشست، بر سر یک اصلاحیه‌ در توافقنامه صلح کمپ دیوید توافق شد تا بر اساس آن حضور امنیتی مصر در منطقه رفح تقویت شود، موضوعی که مورد تایید سران سیاسی اسرائیل قرار گرفت و «مصطفی مدبولی»، نخست وزیر مصر آن را «پیروزی بزرگ» برای رهبری سیاسی کشورش توصیف کرد.

سفر قریب‌الوقوع رئیس دستگاه اطلاعات مصر به فلسطین اشغالی

قرار است، عباس کامل قصد دارد در پایان ماه جاری به اراضی اشغالی فلسطین سفر کند تا با «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و مقامات امنیتی آن‌ دیدار کند.

پیشتر اعلام شده بود که قرار است، رئیس دستگاه اطلاعات مصر در این سفر، پیش‌نویس قرارداد تبادل اسرا را که مورد تایید حماس قرار گرفته، به «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم اسرائیل تحویل دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها