سازمان ملل: افغاستان در آستانه فاجعه انسانی قرار دارد

نماینده سازمان ملل در افغانستان گفت، افغانستان در آستانه «فاجعه انسانی» قرار دارد و هشدار داد در چنین شرایطی خطر بروز افراط گرایی وجود دارد.

سازمان ملل: افغاستان در آستانه فاجعه انسانی قرار دارد
کد خبر: 523053
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۷ ۰۹:۳۰:۰۴

اعتمادآنلاین| دبورا لیون نماینده سازمان ملل در افغانستان با اشاره به کمبود غذا و فشار اقتصادی بر این کشور گفت، افغانستان در آستانه «فاجعه انسانی» قرار دارد و هشدار داد در چنین شرایطی خطر بروز افراط گرایی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، این نماینده سازمان ملل در یک کنفرانس خبری گفت به شورای امنیت گفته است که با فرا رسیدن فصل زمستان که مشکلات می تواند به از دست رفتن جان انسان ها منجر شود، جامعه بین المللی و کشورهای منطقه باید به کمک به افغانستان ادامه دهند.

وی روز چهارشنبه در این کنفرانس گفت: اکنون وقت مناسبی نیست که از مردم افغان روی برگردانیم. به شورای امنیت تاکید کردم که لازم است جامعه جهانی و کشورهای منطقه همچنان در کمک به مردم افغانستان مشارکت داشته باشند زیرا آنها با زمستانی دشوار با مشکلاتی بزرگ نه تنها در زمینه کمبود غذا ، بلکه با بحران اقتصادی تحت فشار قرار دارند.

این مقام سازمان ملل افزود، مردم افغانستان نباید احساس کنند از سوی جامعه بین المللی یا هر یک از کشورها به دلیل سلطه طالبان طرد شده یا فراموش شده اند. ما باید راه هایی برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی و از دست رفتن جان انسان ها پیدا کنیم که ممکن است در فصل زمستان رخ دهد. ما می توانیم از بروز این فاجعه جلوگیری کنیم.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل و سازمان غذا و کشاورزی در گزارشی اعلام کرد که 19 میلیون افغان یا 47 درصد از جمعیت این کشور بین سپتامبر تا اکتبر(شهریور-مهر) سال جاری با ناامنی شدید غذایی مواجه بوده اند.

انتظار می رود در آینده این شرایط وخیم تر شود. در این گزارش پیش بینی شده که بین نوامبر 2021 تا مارس سال آینده میلادی تقریبا 22.8 میلیون افغان «سطح بالایی از ناامنی شدید غذایی» را تجربه خواهند کرد که 55 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.

روزنامه واشنگتن پست درگزارشی اشاره کرده که فقدان کمک بین المللی به وخامت اوضاع در افغانستان کمک کرده است.

لیون روز چهارشنبه گفت عامل اصلی فاجعه انسانی قریب الوقوع در افغانستان تحریم مالی طالبان است که نظام بانکداری را فلج کرده و بر روی همه ابعاد اقتصادی کشور تاثیر گذاشته است.

تارنمای طلوع نیوز پیشتر گزارش داده بود که وزارت خارجه طالبان در نامه به کنگره آمریکا خواستار آزادی دارایی های مسدود شده این کشور توسط آمریکا شده است.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه کابینه طالبان در نامه ای به اعضای کنگره نوشت: بزرگترین چالش پیش روی افغانستان ناامنی مالی است و ریشه های این نگرانی به مسدود کردن دارایی های مردم ما توسط دولت آمریکا بازمی گردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها