کد خبر: 522518
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ۰۸:۴۵:۲۶
| |

روزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرد:

پنهان‌کاری ارتش امریکا درباره کشتار 80 زن و کودک در سوریه

نیویورک‌تایمز فاش کرد: در یکی از دفعات مواجهه، پهپاد ارتش امریکا تعدادی از نیروهای داعش را از ارتفاع بسیار بالا رهگیری می‌کند. وقتی که نزدیک‌تر می‌شود، معلوم می‌شود که صرفا جماعتی از زنان و کودکان هستند که در کنار رودخانه روستای باغوز گرد هم آمده‌اند.

پنهان‌کاری ارتش امریکا درباره کشتار 80 زن و کودک در سوریه
کد خبر: 522518
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ۰۸:۴۵:۲۶

اعتمادآنلاین| بعد از گذشته سه سال فاش شده است که در دو حمله ارتش امریکا به مواضع داعش در سوریه تعدادی زیادی زن و کودک کشته‌ شدند که البته ارتش امریکا از انتشار خبر آن خودداری کرده است. ماجرا به سال 2019 و آخرین روزهای داعش در سوریه باز می‌گردد. در یکی از دفعات مواجهه، پهپاد ارتش امریکا تعدادی از نیروهای داعش را از ارتفاع بسیار بالا رهگیری می‌کند. وقتی که نزدیک‌تر می‌شود، معلوم می‌شود که صرفا جماعتی از زنان و کودکان هستند که در کنار رودخانه روستای باغوز گرد هم آمده‌اند.

به گزارش روزنامه اعتماد، ناگهان یک جت اف-15‌ای وارد معرکه می‌شود و به گونه‌ای که کاملا در دیدرس پهپاد بوده است، بدون هیچ‌گونه اخطار قبلی، یک بمب 220 کیلویی روی جمعیت رها می‌کند. وقتی که دود انفجار فرو می‌نشیند، چند نفر دیده می‌شوند که تلوتلوخوران به دنبال پناهی می‌گردند. سپس یک هواپیمای جت دیگر آنها را رهگیری می‌کند و این‌بار یک بمب هزار کیلویی رها می‌کند و پس از آن نیز بمب دیگری رها کرده و همه بازماندگان این حمله را می‌کشد.

این حمله در تاریخ هجدهم ماه مارس سال 2019 اتفاق افتاد. به گفته یکی از افسرانی که در پایگاه نیروی هوایی امریکا در قطر حضور داشت، افسران حاضر در اتاق عملیات پهپاد، تصاویر زنده مخابره شده از سوی پهپاد را با حیرت می‌نگریستند. یکی از تحلیلگران اطلاعاتی درحالی‌که گیج و مبهوت بود، در یک فضای امنیتی گفت‌وگو، تایپ کرد: «آن بمب را چه کسی انداخت؟» سپس یک نفر دیگر نوشت: «ما همین حالا روی ده‌ها زن و کودک بمب انداختیم.» نخستین گزارش تلفات حاکی از آن بود که تعداد کشته‌شدگان 70 نفر است. این حمله در نزدیکی روستای باغوز صورت گرفته بود.


این حمله یکی از مرگبارترین حملات هوایی امریکا است که در جریان آن تعداد بسیار زیادی از غیرنظامیان کشته شدند اما جزییات این حمله هرگز فاش نشد و ارتش امریکا هیچ اطلاعاتی در خصوص این حمله منتشر نکرد. اما گزارشی که روزنامه نیویورک‌تایمز برای نخستین‌بار منتشر کرده، نشان می‌دهد که تلفات این حمله تقریبا بلافاصله پس از انجام حمله برای مقامات ارتش امریکا روشن بوده است. یکی از مشاوران حقوقی نیروی هوایی امریکا اعلام کرد که این حمله می‌تواند مصداق جنایت علیه بشریت باشد اما ارتش امریکا همواره یک قدم جلوتر حرکت می‌کرد و اقداماتی برای پنهان‌کردن این حمله صورت داد.

گزارش‌هایی که ارتش امریکا ارسال می‌کرد بسیار با تاخیر و همراه با حذف جزییات بودند. در این گزارش‌ها حتی تعداد تلفات نیز کمتر از تعداد حقیقی‌اش ذکر شد. گزارش‌ها با تاخیر و با مهر محرمانه ارسال می‌شد و در نهایت نیروهای ائتلاف امریکایی محل این حمله را با بولدوزر صاف کردند و فرماندهان ارشد ارتش امریکا از این رخداد مطلع نشدند.


بازرس مستقل وزارت دفاع امریکا تحقیقاتی را در خصوص این حمله آغاز کرد اما گزارش‌های مرتبط با یافته‌های او متوقف شده و هر نوع اشاره به حمله از این گزارش‌ها حذف شد. جین تیت، تحلیلگری که زمانی در دفتر بازرس کل وزارت دفاع روی این پرونده کار می‌کرد به نیویورک‌تایمز گفته است: «انگار قصدی از سوی مقامات بالا در کار بود تا این حمله فاش نشود و جزییاتش پنهان باقی بماند. هیچ‌کسی علاقه‌ای به این پرونده نداشت. وقتی که سعی دارید کار درست را انجام دهید اما هیچ‌کسی در رده‌های بالا علاقه‌ای ندارد حرف‌تان را بشنود، آن‌وقت آرام آرام اعتمادتان را به سیستم از دست می‌دهید.»


جین تیت که خودش افسر سابق نیروی دریایی بود و سال‌ها به عنوان یک تحلیلگر غیرنظامی با آژانس اطلاعات دفاعی و مرکز ملی مبارزه با تروریسم همکاری کرده بود، از فقدان اراده برای اقدام در این خصوص شکوه کرد و این انتقاد او باعث شد که کارش را به راحتی از دست بدهد. در نهایت روزنامه نیویورک‌تایمز پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی، قطعات پازل این حمله را در کنار هم قرار داده با بهره‌گیری از اسناد محرمانه و توصیفات گزارش‌های طبقه‌بندی‌شده و همچنین با مصاحبه با پرنسل نظامی که مستقیما درگیر این حادثه بودند، حقیقت ماجرا را فاش کرد. روزنامه نیویورک‌تایمز دریافت که دستور بمباران از سوی یک واحد عملیات ویژه محرمانه به نام Task Force 9 صادر شده که در آن زمان مسوولیت هدایت عملیات زمینی در سوریه را برعهده داشت. این نیروی ویژه آن‌قدر محرمانه فعالیت می‌کرد که در آن زمان حتی به شرکای نظامی خود نیز درباره اقداماتش هیچ توضیحی نداده بود. در خصوص موضوع بمباران باغوز، دفتر فرماندهی نیروی هوایی امریکا در قطر به هیچ عنوان اطلاعی نداشت که بمبارانی در کار است. دقایقی بعد از این حمله، یکی از افسران اطلاعاتی نیروی هوایی که در اتاق حضور داشت به سرعت با وکیل نیروی هوایی تماس گرفت تا نظر او را درباره قانونی بودن این حمله دریافت کند. وکیل نیروی هوایی به جنگنده اف- 5 و خدمه پهپاد دستور داد همه تصاویر ویدیویی‌ و دیگر شواهد را نگه دارند. او سپس به طبقه بالا رفت و این حمله را به سلسله‌مراتب خود اطلاع داده و گفت که احتمالا این حمله مصداق نقض قوانین درگیری‌های نظامی یا جنایت جنگی خواهد بود و طبق مقررات تحقیقات مستقلی باید در این خصوص صورت بگیرد. اما این تحقیقات جامع و مستقل هرگز انجام نشد.


این هفته و پس از انتشار گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، فرماندهی مرکزی ارتش امریکا که مسوول انجام این حمله بود برای نخستین‌بار اذعان کرد که 80 نفر در این حمله کشته شدند اما این حمله هوایی از دلایل عقلانی لازم برخوردار بوده است. در بیانیه فرماندهی مرکزی همچنین تاکید شده است که در جریان این حمله 16 شبه‌نظامی داعشی نیز کشته شدند. همچنین در این بیانیه درباره 60 کشته دیگر نیز گفته شده که مشخص نیست که آنها نیز غیرنظامی بوده باشند چراکه داعش معمولا از زنان و کودکان نیز به عنوان جنگجو و نیروی انتحاری استفاده می‌کند.


در بیانیه روز شنبه، ارتش امریکا این حملات را دفاع از خود خواند و مدعی شد که اقدامات مناسب را برای تخلیه محل توسط غیرنظامیان انجام داده است. فرماندهی مرکزی اعلام کرد که حملات در حالی صورت گرفت که نیروهای دموکراتیک سوریه زیر آتش شدید قرار داشتند و آنها اطلاع داده بودند که منطقه از وجود غیرنظامیان پاکسازی شده است.
اما دین کورساک، وکیل نیروی هوایی ارتش امریکا در آن زمان معتقد بود که آنچه دیده است کاملا مصداق جنایت جنگی است بنابراین به دفعات از فرماندهی نیروی هوایی خواست تا تحقیقات مستقل را در این خصوص آغاز کند. وقتی که اصرارهای کورساک، راه به جایی نبرد، مجبور شد بازرس مستقل وزارت دفاع را از این امر مطلع کند. اما پس از گذشت دو سال از زمانی که کورساک وزارت دفاع را مطلع کرد، هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشد بنابراین کورساک ایمیلی به کمیته تسلیحاتی مجلس سنا ارسال و اعلام کرد که اسناد و اسراری در اختیار دارد که تمایل دارد درباره‌شان با اعضای کمیته صحبت کند. او در نامه‌اش تاکید کرد که مقامات ارشد دولتی درباره اتفاقاتی که رخ داده است، اطلاعی ندارند.


جین تیت، بازرس مستقل وزارت دفاع که پس از اصرار بر پیگیری این پرونده از مقامش اخراج شد، پس از خروج از وزارت دفاع نیز پرونده را پیگیری کرد. او نیز در ماه مه با کمیته تسلیحات مجلس سنای امریکا تماس گرفت و در نامه‌ای 10 صفحه‌ای این حادثه را شرح داد. پس از آن کمیته مذکور با کورساک تماس گرفت و کورساک نیز در ایمیلی جزییات ماجرا را شرح داد. پس از آن، جین تیت منتظر تماس کمیته تسلیحات سنا ماند تا برایش احضاریه صادر کنند اما هیچ خبری از احضاریه نشد. هفته جاری تیت در پاسخ به نیویورک‌تایمز گفته هنوز منتظر تماس از سوی کمیته سنا است.


در بیانیه روز شنبه، ارتش امریکا این حملات را دفاع از خود خواند و مدعی شد که اقدامات مناسب را برای تخلیه محل توسط غیرنظامیان انجام داده است. فرماندهی مرکزی اعلام کرد حملات در حالی صورت گرفت که نیروهای دموکراتیک سوریه زیر آتش شدید قرار داشتند و آنها اطلاع داده بودند که منطقه از وجود غیرنظامیان پاکسازی شده است.


اما دین کورساک، وکیل نیروی هوایی ارتش امریکا در آن زمان معتقد بود که آنچه دیده است کاملا مصداق جنایت جنگی است بنابراین به دفعات از فرماندهی نیروی هوایی خواست تا تحقیقات مستقل را در این خصوص آغاز کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها