لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس:

بلاروس نقشی در بحران کنونی پناهجویان ندارد

رئیس جمهوری بلاروس با تأکید بر اینکه کشورش نقشی در ایجاد و تأمین مالی بحران پناهجویان ندارند، گفت: سیاست کشورهای غربی باعث بروز وضعیت پیچیده کنونی شده، ولی آنها قصد دارند مینسک را مقصر جلوه داده و تنبیه کنند.

بلاروس نقشی در بحران کنونی پناهجویان ندارد
کد خبر: 522414
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ۱۱:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس اتهامات کشورهای غربی درباره ایجاد و تأمین مالی بحران پناهجویان در مرزهای بلاروس و لهستان را تکذیب کرد.

به گزارش تسنیم و به نقل از خبرگزاری «نووستی»، لوکاشنکو در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه "دفاع ملی" روسیه در این باره گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که من شخصاً این افراد فراری را تأمین مالی می‌کنم. آیا من این همه پول دارم؟ اگر هم داشته باشم، جای بهتری برای صرف آن وجود ندارد؟ و بطور کلی حقایق را باید به روی میز گذاشت (ادعای تو خالی فایده ندارد). اگر من چنین تأمین مالی را انجام می‌دهم، ثابت کنید. حقیقت را روی میز بگذارید. ثابت کنید که حتی یک فرد از مقامات دولتی بلاروس یا حتی تجار کشور چنین تأمین مالی را انجام داده است.»

رئیس جمهوری بلاروس در عین حال یادآور شد که برخلاف ادعای کشورهای غربی، حتی یک هواپیمای خطوط هوایی ملی این کشور مهاجرین را از کشورهای خاورمیانه به بلاروس منتقل نکرده است. به گفته وی، هواپیماهای بلاروسی در مسیر روسیه، چین و دیگر کشورهای آسیایی پرواز دارند و این بوئینگ‌های غربی است که این مهاجرین را به منطقه منتقل میکنند.

لوکاشنکو با اشاره به اینکه دقیقاً این سیاست غربی‌ها منجر به وضعیت پیچیده کنونی شده، افزود: «ولی آنها بعداً مرا تحریم می‌کنند، تحریم‌هایی علیه مردم بلاروس اعمال کرده و جنگ ترکیبی علیه کشور ما راه می‌اندازند که رسانه‌ها، اقتصاد، سیاست و مسائل نظامی و امنیتی در آن دخیل هستند - یک جنگ ترکیبی واقعی. بعد انتظار دارند که من از آنها در برابر این مهاجرین حفاظت کرده و آنها را از مرزهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا دور کنم؟ آیا این منطقی است؟»

نقش مهم روسیه در تأمین امنیت بلاروس و علاقه‌مندی مینسک به سامانه‌های موشکی "اسکندر"

رهبر بلاروس در پاسخ به سئوال دیگری به تشریح همکاری‌های مینسک و مسکو در عرصه امنیتی پرداخته و گفت: «ما (بلاروس و روسیه) عملیات نظامی مشترکی را انجام داده‌ایم که غربی‌ها حتی به خواب نمی دیدند.»

الکساندر لوکاشنکو با اشاره به اینکه مینسک هرگز نقش مسائل امنیتی و دفاعی در روابط با مسکو را دستکم نگرفته است، افزود: «هرچند رسانه‌ها سعی در تحریف این موضوع می‌کنند. گاهی اوقات ما بر سر مسائلی مانند قیمت نفت، گاز و مسائل انرژی با یکدیگر بحث و مشاجره داریم، ولی مسائل دفاعی و امنیتی، موضوعی مقدس است که هرگز اختلافی در این رابطه بین دو کشور وجود ندارد.»

وی با تأکید بر این مسئله که در شرایط تیرگی بیش از پیش روابط با غرب، برای مقامات مینسک بسیار اهمیت دارد که آمادگی طرف روسی برای حمایت کامل از بلاروس را بدانند، ادامه داد: «بلاروس دارای ارتشی خوب و دارای آمادگی رزمی بالاست و تسلیحات نظامی نیروهای مسلح ما نیز بد نیست. ما همه انواع جنگ‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ما تاکنون چهار بار نیروهای مسلح کشور را نوسازی و تجدید ساختار فنی، کادری و ستادی انجام داده‌ایم.»

رئیس جمهوری بلاروس همچنین اعلام کرد که این کشور مایل است تا سامانه‌های موشک‌های تاکتیکی-عملیاتی "اسکندر" را از روسیه خریداری کند. به گفته وی، بلاروس نیاز به تقویت توان دفاعی خود در جهت گیری به سمت غرب و جنوب کشور دارد. برد سامانه‌های موشکی فعلی ارتش بلاروس 300 کیلومتر است، در حالی که برد سامانه‌های موشکی اسکندر 500 کیلومتر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها