رونی لیپ‌شوتز، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیا:

اسرائیل به افزایش دخالت در روند احیای برجام ادامه خواهد داد/شبیه‌سازی حمله به ایران توسط اسرائیل یک تاکتیک بازدارنده است/مطمئن نیستم بایدن بتواند به توافقی برسد که مورد حمایت کنگره باشد

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیا با اشاره به اینکه کارشکنی‌های اسرائیل در روند احیای برجام ادامه دارد، گفت: اسرائیل به افزایش دخالت در روند احیای برجام ادامه خواهد داد و شبیه‌سازی حمله به ایران توسط اسرائیل یک تاکتیک بازدارنده است تا آماده شدن برای حمله واقعی.

اسرائیل به افزایش دخالت در روند احیای برجام ادامه خواهد داد/شبیه‌سازی حمله به ایران توسط اسرائیل یک تاکتیک بازدارنده است/مطمئن نیستم بایدن بتواند به توافقی برسد که مورد حمایت کنگره باشد
کد خبر: 521372
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۶ ۱۱:۰۲:۰۳

اعتمادآنلاین| رونی لیپ‌شوتز، (Ronnie Lipschutz) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیاست. وی در این حوزه صاحب تالیفات زیادی است. از آثار این استاد دانشگاه می‌توان به «سیاست‌های فضای جهانی»، «رویاهای جنگ سرد» و «اقتصاد جهانی» اشاره کرد. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش های کنونی پرداخت:

اسرائیل به افزایش دخالت در روند احیای برجام ادامه خواهد داد

دولت بایدن خواهان هیچ نوع درگیری در خاورمیانه نیست

به گزارش ایلنا، رونی لیپ‌شوتز در ابتدا در مورد کارشکنی‌های اسرائیل در راه احیای برجام گفت: من فکر می‌کنم که اسرائیل به حملات خود و بالا بردن دخالت در روند احیای برجام ادامه خواهد داد، اما من شک دارم که به حملات نظامی متوسل شود. ایده مضحک آنها ترساندن ایران برای توقف این برنامه هسته‌ای است، اما این حملات خطر افزایش تنش را در پی دارد. به یاد داشته باشید که من حدس می‌زدم که دولت ترامپ در تلاش بود تا یک اتحاد ضدایرانی ایجاد کند تا ایالات متحده بتواند از رویارویی مستقیم اجتناب کند. بدیهی است که این اتفاق نیفتاد، اگرچه این پتانسیل هنوز وجود دارد اما دولت بایدن خواهان هیچ نوع درگیری در خاورمیانه نیست، بنابراین بعید است که این اتحاد تشکیل شود.

شبیه‌سازی حمله به ایران توسط اسرائیل یک تاکتیک بازدارنده است

وی در مورد شبیه‌سازی حمله به ایران توسط اسرائیل گفت: نظامیان همیشه درگیر بازی‌ها و شبیه‌سازی‌های جنگی می‌شوند، هم برای بالا بردن توان خود و آموزش و هم برای جلوگیری از حملات مخالفان. چهره‌ای که از این شبیه‌سازی به بیرون درز کرده نشان می‌دهد که این اقدام بیشتر یک تاکتیک بازدارنده است تا آماده شدن برای حمله واقعی. اگر اسرائیل بخواهد به جایی حمله کند، معمولا ما از قبل چیزی در مورد آن نخواهیم شنید.

مطمئن نیستم بایدن بتواند به توافقی برسد که مورد حمایت کنگره باشد

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیا درباره تاکید بایدن بر استفاده از دیپلماسی گفت: معتقدم بایدن صادق است اما من مطمئن نیستم که او بتواند به توافقی برسد که مورد حمایت کنگره باشد. دموکرات‌ها در انتخابات فرماندار ویرجینیا دیروز شکست خوردند که این نشانه بدی است، اگر دموکرات‌ها کنگره و سنا را در سال آینده از دست بدهند - که کاملاً امکان‌پذیر است - تا سه سال دیگر هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اروپایی‌ها و روسیه ممکن است به دنبال یک توافق جدید باشند، اما اینکه ایالات متحده در آینده هم به آن پایبند بماند، کار سختی است.

با توجه به آغاز مذاکرات، عزم جدی برای احیای برجام وجود دارد

برداشتن «گام‌های کوچک» همزمان به سمت اعتمادسازی راه‌حل مشکل است

لیپ‌شوتز با اشاره به نزدیک شدن دور جدید مذاکرات برجامی گفت: من فکر می‌کنم با توجه به آغاز مذاکرات، عزم جدی برای احیای برجام وجود دارد، اما مشخص نیست که طرفین بتوانند بر موانع، به‌ویژه توالی حذف تحریم‌ها و کاهش برنامه‌های هسته‌ای ایران فائق آیند. مطمئنم راهی برای حل این مشکل وجود دارد - شاید «گام‌های کوچک» همزمان به سمت اعتمادسازی راه‌حل این مشکل باشد - اما مشخص نیست که آیا دو طرف با این موضوع موافقت خواهند کرد یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها