طالبان پاکستان برای گفت‌وگو با اسلام‌آباد شرط گذاشت

طالبان پاکستان با اعلام شرطی برای مذاکره، از دولت اسلام‌آباد خواسته تا زندانیانش را آزاد کند.

طالبان پاکستان برای گفت‌وگو با اسلام‌آباد شرط گذاشت
کد خبر: 521341
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۶ ۰۹:۴۱:۴۸

اعتمادآنلاین| طالبان پاکستان موسوم به "تحریک طالبان پاکستان" جدا شده از طالبان افغانستان دو دور مذاکره با دولت اسلام آباد داشته که توسط طالبان افغانستان تسهیل و میانجی‌گری شده است.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه به این مساله می‌گویند، سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر کشور کنونی طالبان افغانستان نیز در برگزاری این گفتگوها کمک کرده است.

تحریک طالبان پاکستان که از 2007 با دولت اسلام‌آباد درگیری دارد در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکاست.

ماه گذشته میلادی، عمران خان، نخست وزیر پاکستان به شبکه خبری ترکیه‌ای TRT گفته بود که دولتش در بخشی از روند سازش مجدد با افرادی در طالبان پاکستان گفتگو کرده است.

سه تن از فرماندهان طالبان پاکستان با اعلام اینکه آزادی زندانیان به معنای اقدام اعتماد سازی است، افزودند، نتایج این گفتگوها هنوز نامشخص است.

یکی از فرماندهان طالبان پاکستان از ولایت کُنر افغانستان گفت: ما نسبت به نتایج سریع چنین گفتگوهایی امیدوار نیستیم اما اگر مقام‌های پاکستان در گفتگوهای معنادار، صادقانه رفتار کنند، رهبرانمان خواستار آزادی زندانیان هستند.

به گفته مذاکره کنندگان، دو طرف هنوز درباره انتشار بیانیه‌ای در حمایت یا مخالفت روند صلح یا برخلاف آن توافق نکرده‌اند.

محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه هرگز گفتگوهای معنادار را رد نکرده اما تاکنون هیچ پیشرفتی در این باره صورت نگرفته است.

این گروه در طول این سال‌ها با حمله به نیروهای پاکستانی و غیرنظامیان باعث کشته و زخمی شدن هزاران تن شده اما در پی عملیات "ضرب عذب" ارتش پاکستان در 2014 به شدت ضعیف شد و به وزیرستان شمالی پناه برد.

این گروه حدود 4000 تا 5000 نیرو دارد که بیشترشان در مرز با افغانستان مستقر هستند و از زمان روی کار آمدن مجدد طالبان افغانستان در 15 اوت سال جاری میلادی رویدادهایی نیز در مرز با این کشور رخ داده است.

در دوران ریاست جمهوری اشرف غنی در افغانستان، هم این کشور و هم پاکستان یکدیگر را به پناه دادن شبه نظامیانی که حملاتی را در مرز انجام می‌دهند، متهم می‌کردند.

همچنین یکی دیگر از فرماندهان طالبان پاکستان نیز گفت، تحریک طالبان پاکستان با تمامی جناح‌ها در این گروه رایزنی داشته که برخی از آنها نگران گفتگو با دولت اسلام آباد هستند اما وی این را هم گفت که بسیاری از نیروهای این گروه می‌خواهند به خانه‌هایشان برگردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها