کد خبر: 521317
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۶ ۰۸:۲۳:۰۳
| |

با پایان اختلافات داخلی دموکرات‌ها صورت گرفت:

تصویب لایحه یک تریلیون دلاری بایدن در کنگره

تصویب لایحه بازسازی زیرساخت‌های امریکا برای بایدن یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود چه اینکه او ماه‌ها برای عبور دادن این لایحه از سد کنگره تلاش کرد. بایدن می‌گوید تصویب و در ادامه اجرای این لایحه موجب خواهد شد امریکا در جریان رقابت‌های اقتصادی در طول قرن بیست‌ویک در جایگاه بهتری قرار بگیرد.

تصویب لایحه یک تریلیون دلاری بایدن در کنگره
کد خبر: 521317
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۶ ۰۸:۲۳:۰۳

اعتمادآنلاین| سرانجام با رای دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا و همچنین حمایت برخی جمهوری‌خواهان، لایحه هزار و دویست میلیارد دلاری دولت بایدن برای بازسازی زیرساخت‌های امریکا تصویب شد. تصویب این لایحه برای بایدن یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود چه اینکه او ماه‌ها برای عبور دادن این لایحه از سد کنگره تلاش کرد. بایدن می‌گوید تصویب و در ادامه اجرای این لایحه موجب خواهد شد امریکا در جریان رقابت‌های اقتصادی در طول قرن بیست‌ویک در جایگاه بهتری قرار بگیرد.

به گزارش روزنامه اعتماد، این لایحه یکی از وعده‌های اساسی جو بایدن در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری بود. درنهایت اواخر جمعه‌شب، این لایحه با 228 رای موافق در مقابل 206 رای مخالف تصویب شد. در این میان 13 نماینده جمهوری‌خواه نیز به این لایحه رای مثبت دادند و البته 6 نماینده دموکرات نیز در صف مخالفین قرار گرفتند. جو بایدن در بیانیه‌ای در واکنش به تصویب این لایحه گفت: «امشب ما به عنوان یک ملت، گامی به جلو برداشتیم که به‌یادماندنی است. از این بعد نسل‌ها و مردم به گذشته نگاه خواهد کرد و با خود خواهند گفت این روزی است که امریکا رقابت اقتصادی در قرن بیست‌ویک را به نفع خودش پایان داد.» تصویب این لایحه پرده اختلافات میان نمایندگان ترقی‌خواه کنگره و جماعت میانه‌رو از میان برداشت چه اینکه بایدن و رهبران حزب دموکرات تلاش بسیاری کردند تا دستور کار خود را از گرفتار شدن در یک ‌روند تاخیری دیگر که ریشه در شروعی نامناسب داشت، نجات دهند. براساس شرایط آتش‌بسی که دو طرف مورد موافقت قرار گرفت و البته بایدن و رهبران حزب دموکرات میانجی آن بودند، نمایندگان ترقی‌خواه دموکرات موافقت کردند تا مخالفت خود با تصویب لایحه بازسازی زیرساخت‌ها را برداشتند و در عوض نمایندگان میانه‌رو دموکرات نیز پذیرفتند تا سیاست‌های اجتماعی بسته ویژه مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی که با نام «قانون دنیای بهتری بسازیم» حمایت کنند. این قانون قرار در همین ماه به رای گذاشته شود.

این‌گونه شد که درنهایت ماراتن دیدارها و تماس‌های تلفنی کاخ سفید با نمایندگان از هر دو طیف میانه و ترقی‌خواه نتیجه داد و به اختلافات چندماهه‌ اخیر آنها پایان داد. درحالی‌که شرایط سیاسی برای بایدن در خطرناک‌ترین وضعیت خود قرارگرفته بود، بایدن روز جمعه یک ‌قدم دیگر به عمق جنجال‌ها و اختلافات سیاسی دموکرات‌ها وارد شد و از دموکرات‌ها خواست به او اعتماد کنند. او متعهد شد که هر دو لایحه را به قانون تبدیل خواهد کرد. در ادامه وقتی مذاکرات درون‌حزبی میان نمایندگان دموکرات به بعدازظهر و عصر کشیده شد، بایدن سفر خود به خانه‌اش در دلاور با تعویق انداخت و همچنان در واشنگتن باقی ماند و به لابی کردن با نمایندگان ادامه داد. او با صدور بیانیه‌ای از همه اعضای حزب دموکرات خواست به لایحه بازسازی زیرساخت‌ها رای مثبت دهند و متعهد شد که کاخ سفید به سرعت لایحه بعدی را نیز در همین ماه آماده خواهد کرد.

این اقدام بایدن موثر واقع شد. بلافاصله پس از صدور این بیانیه، نمایندگان ترقی‌خواه و میانه‌رو حزب دموکرات بیانیه‌های جداگانه‌ای منتشر کردند و موافقت خود را به روند قانون‌گذاری لایحه موردنظر بایدن اعلام کردند. توافق میان دو طیف میانه‌روی و ترقی‌خواه حزب دموکرات در کنگره چرخشی برای ترقی‌خواهان محسوب می‌شود. این طیف در دموکرات‌های کنگره‌ای سوی کاخ سفید و رهبران دمکرات به‌شدت تحت‌فشار بودند تا توافق را بپذیرند. آنها ماه‌ها در برابر این فشارها مقاومت کردند و درنهایت به توافق رسیدند و البته ترقی‌خواهان در ادامه حمایت از بایدن لایحه‌ای دیگری را به عنوان بخشی از معامله دریافت خواهد کرد. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در کنگره امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما امیدوار بودیم که بتوانیم هر دو لایحه را در یک روز در صحن مجلس به رای بگذاریم.» پلوسی تاکید کرد که مجلس نمایندگان امریکا به رای تاریخی خود به لایحه بازسازی زیرساخت‌ها نه تنها این لایحه را به برای قانونی شدن به کاخ سفید فرستاد بلکه به زودی با ارسال لایحه بسته سیاست‌های اجتماعی گام بزرگ دیگری خواهد برداشت و این لایحه نیاز برخی بررسی‌های مربوط به آمار و ارقام است که دموکرات‌ها گفته‌اند به محض اینکه آمار و ارقام لایحه با برآوردهای کاخ سفید هماهنگ شود، لایحه را برای رای‌گیری به صحن خواهند فرستاد.

دموکرات‌های ترقی‌خواه به‌شدت اصرار داشتند که تنها در صورتی به لایحه بازسازی زیرساخت‌ها رای مثبت خواهند که لایحه مدنظر خودشان نیز به‌طور همزمان به رای گذاشته شود. این موضعی بود که دموکرات‌های ترقی‌خواه برای چندین ماه روی آن اصرار داشتند. اما اتفاقاتی که در جریان انتخابات در ویرجینیا رخ داد، بازی را به هم زد. باخت غیرمنتظره نماینده دموکرات در این انتخابات نوعی حظ اضطرار به حزب دموکرات تزریق کرد. دموکرات‌ها احساس کردند که پس از به دست گرفتن اکثریت در کنگره امریکا این امکان وجود دارد که جایگاه خود را از دست بدهند. با پیروزی نماینده جمهوری‌خواه در انتخابات ویرجینیا، حالا دیگر دموکرات‌ها به حمایت همه سناتورهای دموکرات و همه نمایندگان دموکرات کنگره نیاز دارند. این‌گونه بود که پلوسی اعلام کرد که کنگره به محض بررسی اعداد و ارقام لایحه بسته اجتماعی توسط کاخ سفید، این لایحه را به رای خواهد گذاشت خطاب به نمایندگان گفت: «امیدوارم در روز شکرگزاری بتوانید هدیه‌ای به مردم امریکا بدهید.»


پیشرفت‌ها در راستای دستور کار بایدن درست در لحظه‌ای صورت می‌گیرد که بایدن شرایط دشواری را تجربه می‌کند. میزان محبوبیت او به واسطه افزایش نرخ تورم، شیوع ادامه‌دار ویروس کرونا و عقب‌نشینی عجولانه ارتش امریکا از افغانستان پایین آمده است. بایدن هفته گذشته در حالی امریکا را برای شرکت در دو نشست بین‌المللی ترک کرد که در داخل امریکا دستاوردهای چندان عمده‌ای حاصل نکرده بود و وقتی هم که به امریکا بازگشت با خبر عملکرد ضعیف حزب دموکرات‌ها در مبارزان انتخاباتی در برخی حوزه‌ها روبه‌رو شد. در ویرجینیا جمهوری‌خواهان توانستند در انتخابات فرمانداری‌ها پیروز شوند. در نیوجرسی نیز جمهوری‌خواهان خود را بسیار به دموکرات‌ها نزدیک کردند. نتایج ناخوشایند این انتخابات برای دموکرات‌ها آنها را وادار به اقدام در کنگره کرد. رهبران دموکرات به این نتیجه رسیدند که اگر در روند رای‌گیری دست به اقدام بزنند ممکن است بار دیگر نبض امور را در دست گرفته و شرایط بهتری برای شرکت دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده فراهم کنند.


در لایحه بازسازی زیرساخت‌ها که یک بسته مالی پنج‌ساله است مبلغ 110 میلیارد دلار برای بازسازی جاده‌ها، پل‌ها و بزرگراه‌ها اختصاص داده شده است، 39 میلیارد دلار برای مدرن‌سازی بخش حمل‌ونقل عمومی، گسترش سیستم حمل‌ونقل و مناسب‌سازی آن برای افراد معلول در نظر گرفته شده است و 65 میلیارد دلار نیز برای بهبود دسترسی نواحی روستایی، خانواده‌های کم‌درآمد و جوامع بومی امریکا به اینترنت پرسرعت در نظر گرفته شده است. 66 میلیارد دلار دیگر برای شبکه ریلی در نظر گرفته شده و در مجموع 42 میلیارد دلار برای بنادر و فرودگاه‌ها محاسبه شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها