کد خبر: 521177
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۴ ۱۳:۵۵:۳۱
| |

پکن طرفداران جدایی تایوان را از ورود به سرزمین اصلی چین منع می‌کند

پکن اعلام کرد که مقامات چینی افرادی را که طرفدار جدایی تایوان هستند، از ورود به سرزمین اصلی چین و همچنین هنگ‌کنگ و ماکائو منع خواهند کرد.

پکن طرفداران جدایی تایوان را از ورود به سرزمین اصلی چین منع می‌کند
کد خبر: 521177
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۴ ۱۳:۵۵:۳۱

اعتمادآنلاین| پکن امروز (جمعه) اعلام کرد که مقامات چینی ورود افرادی را که طرفدار جدایی تایوان هستند به سرزمین اصلی چین و همچنین هنگ‌کنگ و ماکائو منع می‌کنند.

به گزارش فارس، یک نماینده دفتر امور تایوان چین روز جمعه گفت: مقامات [چین]، طبق قانون، تحریم‌های انضباطی را علیه حامیان جدایی تایوان اعمال خواهند کرد و آن‌ها و خانواده‌هایشان را از ورود به سرزمین اصلی چین و همچنین مناطق اداری ویژه هنگ‌کنگ و ماکائو منع خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد سخنگوی دفتر امور تایوان چین روز جمعه گفت پکن افرادی که از جدایی تایوان حمایت می‌کنند را به صورت مادام‌العمر به لحاظ کیفری مسئول خواهد شناخت.

بر اساس یک «پرسش و پاسخ» منتشر شده توسط این دفتر، چین فهرستی از افرادی را تهیه کرده که سرسختانه طرفدار

جدایی تایوان هستند.

طبق این گزارش، چین با عدم اجازه ورود به سرزمین اصلی و مناطق اداری ویژه هنگ‌کنگ و ماکائو و منع از بهره‌مندی پولی از سرزمین اصلی چین، افراد موجود در این فهرست را مجازات خواهد کرد.

تنش‌ها در چند هفته اخیر در خصوص مسئله تایوان بالا گرفته زیرا واشنگتن گفته از این جزیره در صورت هرگونه تجاوز به آن محافظت می‌کند و دو میلیارد دلار کمک نظامی به تایپه اعلام کرده است. همزمان تایوان حضور نیروهای آمریکایی در خاک خود را تایید کرد.

وزارت خارجه چین همچنین روز پنجشنبه (دیروز) به اقدام تحریک آمیز اروپایی‌ها در قبال تایوان واکنش نشان داد.

یک هیأت شامل اعضای پارلمان اروپا در بحبوحه تنش‌ها بر سر مسئله تایوان و علی‌رغم هشدارهای مکرر چین به مقام‌های خارجی درباره سفر کردن به این جزیره، به تایوان سفر کردند.

«رافائل گلوکسمن» نماینده فرانسوی پارلمان اروپا در جلسه‌ای به «سو سنگ شنگ» نخست‌وزیر تایوان گفت: «نگاه ما نشان می‌دهد که چگونه تایوان اکنون در بروکسل و در هر کشور عضو اتحادیه اروپا، در اولویت دستورکار قرار دارد. ما برای یک پیام بسیار ساده و روشن اینجا هستیم: شما تنها نیستید. اروپا پشت شماست»

وزارت خارجه چین ضمن انتقاد شدید از سفر این هیات پارلمان اروپا به تایوان خطاب به اروپا اعلام کرد که «باید اشتباهش را اصلاح کند».

به گفته وزارت خارجه چین، اتحادیه اروپا «نباید سیگنال‌های اشتباهی برای نیروهای جدایی‌طلب در تایوان ارسال کند».

طی ماه‌های اخیر آمریکا با همراهی کانادا، انگلیس، فرانسه و ژاپن بارها در حمایت از تایوان موضعگیری کرده و برخی از این کشورها به رغم هشدارهای چین اقدام به گشت‌زنی در تنگه تایوان کرده‌اند.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم طی روزهای اخیر بارها درباره تایوان اظهارنظر کرده و به چین درباره تجاوز احتمالی اتهام زده است.

این اظهارنظرها و ادعا در شرایطی مطرح شده که پکن تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا از قبیل فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

واشنگتن با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها