کد خبر: 521017
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۲۰:۱۶:۰۰
| |

پیش‌بینی پنتاگون از افزایش 5 برابری سلاح‌های هسته‌ای چین

وزارت دفاع آمریکا برآورده کرده چین احتمالاً تا سال 2030 دست کم 1000 کلاهک هسته‌ای قابل استفاده خواهد داشت.

پیش‌بینی پنتاگون از افزایش 5 برابری سلاح‌های هسته‌ای چین
کد خبر: 521017
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۲۰:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| پنتاگون در برآوردی جدید امروز چهارشنبه (12 آبان/3 نوامبر) پیش‌بینی کرد سلاح‌های هسته‌ای چین طی ده سال آینده 5 برابر افزایش خواهد داشت.

به گزارش فارس، طبق گزارش پایگاه پولیتیکو این گزارش عنوان می‌کند چین احتمالاً تا سال 2030 دست‌کم 1000 کلاهک هسته‌ ای قا‌ بل استفاده خواهد داشت. این گزارش مدعی شده در زرادخانه آمریکا تا سال گذشته 200 کلاهک وجود داشته است.

این ارزیابی جدید در گزارش سالانه «قدرت نظامی چین» که چهارشنبه منتشر شد عنوان شده است. با آنکه سلاح‌های هسته‌ای چین به مراتب کمتر از سلاح‌های آمریکا هستند گزارش جدید نشان‌دهنده تغییرات عمده‌ای نسبت به پیش‌بینی آمریکا در مقایسه با سال قبل‌تر هستند.

سال پیش پنتاگون گفته بود تعداد کلاهک‌های هسته‌ای چین تا پایان دهه جاری به 400 خواهد رسید.

روز پیش هم یک رسانه آمریکایی گزارش داد پیشرفت‌های نظامی فزاینده چین و تلاش‌های این کشور برای پایان دادن به استیلای آمریکا در منطقه آسیاپاسیفیک باعث ایجاد نگرانی در وزارت دفاع آمریکا شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت مقام‌های آمریکایی از پیشرفت‌های چین در عرصه‌های مختلف، شامل توسعه زرادخانه هسته‌ای این کشور، پیشرفت‌هایش در زمینه فناوری‌های سایبری، موشکی و فضایی و مسئله تایوان نگران هستند.

جان هایتن، جانشین ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که سابقاً فرماندهی نیروهای هسته‌ای آمریکا را به عهده داشت گفت: «سرعتی که چین پیشرفت می‌کند خیره‌کننده است.»

به گفته این مقام ارشد نظامی آمریکا، با این‌که روسیه در مقایسه با چین از نظر زرادخانه اتمی تهدید راهبردی بزرگ‌تری علیه آمریکا محسوب می‌شود، چین به‌واسطه منابع اقتصادی و مدرن‌سازی ارتش خود، تهدید بزرگ‌تری برای سلطه آمریکا است.

هیتن پیش‌بینی کرد، «درصورتی که تغییری در اوضاع ایجاد نکنیم، چین ظرف چند سال آینده از نظر قدرت نظامی، روسیه و آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت».

آنچه نگرانی آمریکا را برانگیخته احتمال تغییر در موازنه جهانی قدرت است که از چند دهه پیش وزنه‌اش به سمت آمریکا سنگینی کرده است.

آسوشیتدپرس نوشته تغییر آرایش نظم جهانی به گونه‌ای که از مطلوبیت بیشتری برای چین برخوردار باشد تهدید مستقیمی علیه آمریکا نیست اما می‌تواند ائتلاف‌های آمریکا در منطقه آسیا را پیچیده کند.

سرنخ‌های جدید از برنامه‌های پنتاگون برای مقابله با چالش چین احتمالاً طی هفته‌های آینده نمایان خواهد شد. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است طی هفته‌های آتی نتایج بررسی‌های دولت خود در زمینه سلاح‌های هسته‌ای، وضعیت استقرار نیروها در مناطق مختلف جهان و راهبردهای کلی دفاعی را اعلام کند.

آسوشیتدپرس نوشته در آمریکا فعلاً مقام‌های با حیرت‌زدگی نظاره‌گر نحوه بسیج منابع، فناوری‌ها و اراده سیاسی از سوی چین برای به دست آوردن پیشرفت‌های سریع هستند. این پیشرفت به اندازه‌ای سریع است که دولت بایدن در تلاش است در همه جنبه‌های سیاست دفاعی و خارجی‌اش چرخش ایجاد کرده و آنها را به سوی چالش چین معطوف کند.

رسانه آمریکایی جدیدترین مصداق سرعت شگفت‌انگیز پیشرفت نظامی چین را آزمایش یک موشک هایپرسونیک از سوی این کشور عنوان کرده و نوشته این سامانه تسلیحاتی به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت گریز از پدافندهای دفاع موشکی آمریکا را داشته باشد.

با آنکه چین اصرار دارد آزمایش‌های انجام‌شده در طول 3 ماه گذشته مربوط به تست یک سامانه قابل بازیافت فضایی است داده‌های منتشر شده توسط رسانه‌های غربی از آزمایش یک سیستم پرتاب تسلیحاتی کم‌نظیر در دنیا خبر داده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده موشک پرتاب شده توسط چینی‌ها در ابتدا موفق شده یک بار به طور کامل زمین را دور بزند و سپس محموله خود را بر روی زمین پرتاب کند. مشخص نیست که چنین موشکی از کدام نقطه پرتاب شده اما وسعت بالای خاک چین چنین اجازه‌ای را به آن می‌دهد. به نظر می‌رسد کلاهک پرتاب شده از نوع کلاهک‌های هایپرسونیک با قابلیت حرکت گلایدری در فضا است.

میزان خطای این سلاح در پرتاب اول توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نزدیک به 24 مایل عنوان شده است.

اگر این اطلاعات درست باشد چین اولین کشوری است که یک سیستم بمباران مداری موشکی را با قابلیت پرتاب کلاهک هایپرسونیک تلفیق کرده است؛ سیستمی به‌غایت خطرناک حتی برای آمریکا که بزرگ‌ترین زرادخانه هسته‌ای دنیا در اختیار دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها