باقری، معاون وزیر امور خارجه:

غربی‌ها از ظرفیت تخصصی آژانس برای اهداف سیاسی خود سوء استفاده می‌کنند

معاون وزیر امور خارجه کشورمان که به تازگی به مسکو سفر کرده بود، در گفت‌وگو با یک خبرگزاری روسی اهداف سفرش به روسیه را تشریح کرده و به سوالاتی پیرامون توافق هسته‌ای و مذاکرات احیای این توافق در وین پاسخ داد.

غربی‌ها از ظرفیت تخصصی آژانس برای اهداف سیاسی خود سوء استفاده می‌کنند
کد خبر: 520102
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ۱۳:۲۲:۱۶

اعتمادآنلاین| علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه کشورمان که اخیرا برای دیدار و رایزنی با همتایان روسی‌اش به مسکو سفر کرده بود، در گفت‌وگوییی با این خبرگزرای در پاسخ به این که آیا سفر کاری او به مسکو با هدف خاصی و برای رایزنی با مقام خاصی بوده است، گفت: طبیعی است که مناسبات ما با روسیه گسترده و متنوع است و به عنوان یکی از مسئولین وزارت خارجه قاعدتا یکی از کشورهای هدف برای رفع موانع پیش‌رو و همین طور گشودن دریچه‌های جدید در مناسبات، روسیه خواهد بود. اما به طور مشخص یکی از اهداف اصلی من از سفر مسکو این بود که در آستانه شکل‌گیری دور جدید گفت‌وگوها میان ایران و 1+4 برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه، تصمیم داشتیم با طرف‌های 1+4 رایزنی کنیم. در گام اول به روسیه آمدم زیرا ایران و روسیه در عرصه‌های مختلف با هم اشتراک نظر دارند و جاهایی که اشتراک نظر نداشته باشند مواضعشان خیلی بهم نزدیک است. بدین جهت مناسب دیدیم که رایزنی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، باقری ادامه داد: جناب آقای ریابکوف رسما از من دعوت کردند تا سفری به مسکو داشته باشم. در این سفر با دو تن از معاونین وزارت خارجه روسیه؛ جناب آقای باگدانف در مورد موضوعات منطقه‌ای و با جناب آقای ریابکف در موضوعات بین المللی به طور عام و همکاری‌های ایران و روسیه در عرصه موضوعات بین المللی و همینطور در مورد زمینه‌ها، الزامات، اقتضاعات و شرایطی که می‌تواند گفت‌وگوهای مربوط به لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را در دور جدید همراه با توفیق بیشتر کند، گفت‌وگو و رایزنی کردیم. در اکثر موارد با طرف روس اشتراک نظر داشتیم و بر همین اساس قرار شد که برای ادامه مسیر دو طرف در سطوح مختلف رایزنی مستمر داشته باشند که در آینده نزدیک قرار بر عملیاتی شدن این رایزنی‌ها در تهران و مسکو شد.

او در این گفت‌وگو در پاسخ به سوال اسپوتنیک مبنی بر این که «در دولت و وزارت خارجه ایران دانشگاه امام‌صادقی‌ها جایگزین باند نیویورکی‌ها شدند، باید در انتظار تحولات عظیم در این وزارتخانه باشیم؟ این تحولات در چه زمینه‌هایی بیشتر به چشم خواهند خورد؟»، توضیح داد: من این تعابیر را نه خیلی واقعی می‌دانم و نه می‌پسندم. اصلا همچین چیزی نیست. وزارت امور خارجه مجموعه‌ای از کارشناسان و دیپلمات‌ها هستند که در دانشگاه‌های مختلف داخل و خارج ایران تحصیل کردند؛ برخی از دیپلملت‌های ما تحصیل کرده دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه هستند و برخی تحصیل کرده دانشگاه تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و دانشگاه آزاد هستند. برخی از دیپلمات‌های ما نیز تحصیل کرده دانشگاه امام صادق هستند و بدین جهت اصلا چنین تفکیکی در داخل وزارت خارجه نه ملموس و نه محسوس است. همه بعنوان دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در کنار هم در پی تامین منافع ملی جمهوری اسلامی هستند. این‌ها به نظر من تعابیر زردی است که حاشیه‌نشین‌ها برای اینکه فضاسازی‌های دروغین کنند، انجام می‌دهند و این هیچ موانستی با واقعیت ندارد.

باقری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که نظر شخصی او به عنوان معاون سیاسی وزارت خارجه ایران درباره برجام چگونه است، بیان کرد: این توافق محصول مذاکرات مستمر و طولانی میان ایران و 1+5 بوده است و این توافق به طور کامل توسط ایران اجرا شده است، حتی الان که جمهوری اسلامی ایران برخی از تعهدات هسته‌ای خود را انجام نمی‌دهد، اما خود این موضوع نیز در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام است. به عبارت دیگر تنها کشوری که به طور کامل تعهدات خود را در چارچوب توافق هسته‌ای انجام می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران است. طرف آمریکایی با خروج از برجام، هم این توافق را نقض کرد و هم قطعنامه 2231 را. طرف اروپایی با وجود اینکه از برجام بیرون نرفت ولی عملا عدم پایبندی خود را نسبت به مفاد برجام و اجرای آن نشان داد. بر این اساس در حال حاضر تنها جمهوری اسلامی هست که طرف پایدار به توافق بین ایران و 1+5 است و آن‌ها اکنون باید در قبال اقدامات ناقض برجام و قطعنامه 2231 پاسخگو باشند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این که آیا او در واقع توافق برجام را توافقی خوب می‌داند، اظهار داشت: برجام توافقی بوده است که میان ایران و 1+5 شکل گرفته است و این توافق همانطور که عرض کردم از سوی طرف مقابل مورد خدشه و صدمه قرار گرفته است. مذاکراتی هم که قرار است ما داشته باشیم با 1+4 برای این است که آن‌ها پایبندی خود را به مفاد برجام نشان دهند.

این دیپلمات ارشد ایران در ادامه این گفت‌وگو درباره این که با توجه به اظهارات اخیر لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس مبنی بر این که اگر ایران از «تعامل معنادار» بر سر برنامه‌ هسته‌ای خود قصور کند «همه گزینه‌ها روی میز هستند»، نظر او چیست و چرا تراس تصمیم گرفته است نقش ترامپ را در قبال ایران بازی کند، تشریح کرد: این گونه مواضع به نظر من فرافکنی است برای اینکه افکار عمومی را از مسئولیت‌هایی که متوجه طرف اروپایی در چارچوب توافق بین ایران و 1+5 بوده منحرف کنند و به آنها یک علامت کاذب و دروغین بدهد. الان مسئله اصلی این است که طرف اروپایی که در طول سال‌های گذشته و به ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام، عدم پایبندی خود را به توافق نشان داده تا جایی که حتی اقلام بشردوستانه مانند غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که در چارچوب مقررات بین المللی، تحریم‌ناپذیرهستند و هیچ مرجعی در دنیا نمی‌تواند آن را تحریم کند، ولی متاسفانه توسط کشورهای غربی علیه مردم ما مورد تحریم قرار گرفته است.

او افزود: فلذا، به نظر بنده اینگونه مواضع نشان دهنده این است که آن‌ها (غرب) یک اراده سیاسی دارند برای اینکه اذهان عمومی را از مسئولیت‌هایی که متوجهشان هست دور کنند و آدرس های غلط به افکار عمومی بدهند.

باقری در پاسخ به این که اتحادیه اروپا اعلام کرده است به کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران که بیشترین مهاجر را از این کشور پذیرا شده‌اند، کمک مالی ارائه خواهد نمود، آیا این صحبت‌ها تنها برد تبلیغاتی دارد و یا به ایران کمکی ارائه شده است، گفت: اخیرا نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور پناهندگان به ایران آمد و مذاکرات متعددی را با مقامات ذیربط ایرانی منجمله بنده داشت. یکی از نکاتی که من به ایشان عرض کردم همین بود که ما مواضع زیادی از طرف اروپایی در مورد ارائه کمک‌های مختلف به آوارگان و بی‌خانمانان افغانستانی در کشورهای همسایه شنیده‌ایم ولی در عمل شاهد چنین قول و قرارهایی نبوده‌ایم؛ ایشان تاکید داشتند که اتحادیه اروپا در این زمینه جدی است و برای بررسی در جهت ارائه چنین کمک‌هایی به ایران آمده است.

او ادامه داد: روز چهارشنبه در بروکسل در دیدار با قائم مقام وزیر خارجه بلژیک، ایشان نیز تاکید داشتند که بعنوان کشورهای اروپایی قصد دارند کمک‌هایی به کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به آوارگان ارائه دهند. وزیر خارجه اتریش که دو هفته پیش در ایران حضور داشت، برای فراهم کردن چنین شرایطی ابراز امیدواری نمود. امیدوار هستیم که این کشورها در ادعاهای خود راسخ باشند زیرا این یک واقعیت است که مردم افغانستان اکنون با مشکلات بسیار جدی برای تامین نیازهای اولیه خود مواجه هستند، به ویژه که اکنون رو به فصل سرما هستیم و شدت نیاز مردم مظلوم و بی پناه افغانستان نسبت به این کمک‌ها چه در داخل افغانستان و چه در کشورهای همسایه به یک ضرورت انسانی تبدیل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون از سوی جامعه جهانی بابت پناهجویان افغانستانی کمکی به ایران شده است؟ گفت: من الان نمی‌توانم به شما جواب دقیق بدهم اما تا آنجا که می‌دانم، کمک موثری نشده است. طی صحبت با مقامات ذیربط اروپایی در این مدت، همگی از بنا برای ارائه چنین کمک‌هایی خبر دادند.

باقری همچنین در پاسخ به سوال اسپوتنیک که پرسید، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (محمد اسلامی) اعلام داشته است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرتباً اطلاعات جزئی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را منتشر می‌کند، اتفاقی که در مورد سایر کشورها رخ نمی‌دهد. آژانس حتی نامه‌های محرمانه ایران را در اختیار رسانه ها قرار می دهد. اگر این وضعیت تغییر نکند، در همکاری خود با آژانس تجدید نظر خواهیم کرد. نظر شما چیست؟ گفت: همکاری‌های ما با آژانس در چارچوب ان‌پی‌تی و توافق‌نامه پادمان از قبل وجود داشته، وجود دارد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، زیرا که ما یک عضو مسئول آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم. بعضا برخی از کشورها و به ویژه کشورهای غربی، در تعارض منافعی که با جمهوری اسلامی ایران دارند تلاش می‌کنند که از ظرفیت تخصصی و فنی آژانس برای اهداف سیاسی خودشان سو استفاده کنند. ما بارها بر این نکته تاکید کردیم که این هوشمندی و درایت مسئولان آژانس انرژی اتمی است که اجازه ندهد از ظرفیت تخصصی و فنی این آژانس در راستای اهداف و منافع برخی دولت‌های غربی سو استفاده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها