طالبان : نشست کشورهای همسایه در تهران تامین کننده منافع افغانستان است

طالبان نشست وزیران خارجه 6 کشور همسایه را که چهارشنبه گذشته در تهران برگزارشد ، مورد ستایش قرار داد و این نشست را به سود افغانستان خوانده است.

طالبان : نشست کشورهای همسایه در تهران تامین کننده منافع افغانستان است
کد خبر: 519961
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۷ ۱۴:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| احمدالله وثیق معاون سخنگوی طالبان در واکنش به خواست وزیران خارجه کشورهای همسایه در باره ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفت که کابینه کنونی فراگیر است و احتمال تغییر نیز در این کابینه وجود دارد.

به گزارش ایرنا،احمدالله وثیق افزود: ما از این نشست حمایت می‌کنیم، چنانکه انتظار می‌رفت همان شد و این نشست مثبت و به سود افغانستان بود.

وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان افزون بر روسیه در نشست تهران، از اوضاع پیچیده امنیتی، سیاسی و بشردوستانه در افغانستان اظهار نگرانی کردند.

هرچند در بیانیه نشست در باره آزاد سازی پول‌های بلوکه شده افغانستان چیزی گفته نشده است، اما امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت که شرکت کنندگان این نشست بر آزاد سازی پول‌های بلوکه شده نیز تأکید کرده اند.

عبداللهیان افزود: یکی از مهمترین مساله که در نشست ما مورد توجه قرار گرفت، تاکید بر اینکه اموال و دارایی‌های مردم افغانستان نزد بانک‌های خارجی در آستانه فصل سرما باید آزاد شود، چرا که سه ماه می‌شود کارمندان در افغانستان حقوق نگرفته اند و شرایط اقتصادی بسیار بدی در آنجا حاکم است.

شرکت کنندگان این نشست خواهان حل اختلاف‌ها میان افغانان از طریق گفت‌وگو شده اند و از طالبان خواستند که تعهدات خود در برابر جامعه جهانی را عملی سازد و نگذارد کشور های همسایه از خاک افغانستان تهدید شوند.

شرکت کنندگان نشست تهران همچنان از سازمان‌های جهانی و جامعه جهانی خواسته اند که کمک‌های لازم را برای افغانستان فراهم بسازند تا از بدتر شدن اوضاع اقتصادی و افزایش مهاجرت افغانان به کشور های همسایه جلوگیری شود.

از سویی قرار است چین میزبان دور بعدی نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه باشد. نماینده ویژه ایران برای افغانستان گفته است که در این نشست از طالبان نیز دعوت خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها