کد خبر: 519910
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۷ ۱۰:۱۰:۰۰
| |

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

امیدوارم با ابراهیم رئیسی دیدار کنم/ راهی غیر از دیپلماسی برای حل مسأله هسته‌ای ایران متصور نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که «هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران متصور نیست».

امیدوارم با ابراهیم رئیسی دیدار کنم/ راهی غیر از دیپلماسی برای حل مسأله هسته‌ای ایران متصور نیست
کد خبر: 519910
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۷ ۱۰:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای دیدار با «انریکو مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده نشست‌های احیای برجام به بروکسل سفر کرده در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز تأکید کرد که «هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران متصور نیست».

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه آژانس طرف مذاکره نیست، گفت که با این وجود، نتیجه مذاکره برای این نهاد بین‌المللی «اهمیت زیادی دارد».

گروسی همچنین تاکید که آژانس بین المللی انرژی اتمی «ضامن اجرای تعهدات هر توافق جدیدی» خواهد بود.

وی افزود که فکر می‌کنم آغاز دوباره مذاکرات احیای برجام بسیار مهم است؛ مذاکراتی که پیشتر شش دور از آن برگزار شده و طبیعتا مذاکرات تازه نیز ادامه همان روند خواهد بود. از این نظر، ما از انجام این مذاکرات استقبال می‌کنیم. البته مسائل زیادی وجود دارد که باید بین طرفین حل شود، با این حال، فکر می‌کنیم که از سرگیری سریع این مذاکرات مهم است.

گروسی در پاسخ به پرسشی درباره اعتماد متقابل میان ایران و آژانس، گفت که فکر می‌کنم که ما باید اعتماد و اطمینان متقابل داشته باشیم. رابطه ما با ایران یک رابطه دائمی است، زیرا به برجام یا چیزهای دیگر بستگی ندارد. این یک رابطه دائمی است که بر اساس عضویت کشورها در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شکل می‌گیرد. این معاهده همه کشورهای عضو را ملزم می‌کند که به کارکنان آژانس اجازه بازرسی بدهند. البته مانند هر رابطه‌ای فراز و نشیب‌هایی وجود دارد و ما سعی و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا آن را در سطح خوبی نگه داریم. این پیام همیشگی من است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرده است، گفت: «متأسفانه خیر، البته بهتر است بگویم، هنوز خیر. امیدوارم که بتوانم. من قبلاً با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه سابق در تماس بودم. اما هنوز این فرصت را نداشته‌ایم که زمینه این گفت‌وگوی سیاسی بسیار ضروری با رئیس‌جمهوری جدید را برقرار کنیم، زیرا جدا از جنبه‌های فنی که به بازرسی‌ها مربوط می‌شود، باید جلب اعتماد صورت گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها