الخلیج آنلاین:

چرا ریاض تمایلی به نزدیک شدن به بیروت ندارد؟

با گذشت بیش از یک ماه از تشکیل دولت جدید لبنان، اظهارات مسئولان در لبنان نشان دهنده مخالفت عربستان با هر گونه همکاری با آنهاست و همین مساله سوالاتی را در مورد دلایل این مساله مطرح می‌کند.

چرا ریاض تمایلی به نزدیک شدن به بیروت ندارد؟
کد خبر: 519492
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۱۰:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که بحران سیاسی در لبنان تبدیل به یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی در جهان شده است، دولت لبنان رویای حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان برای خروج از بحرانش را دارد، اما حکومت سعودی دولت جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی را قبول ندارد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: پیام‌هایی که عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر به لبنان فرستاده، عادی نیست، چرا که مستقیما پس از شکست سیاسی در لبنان و روی کار آمدن دولتی که ریاض آن را تحت کنترل حزب الله می‌داند، این پیام‌ها ارسال شد.

با گذشت بیش از یک ماه از تشکیل دولت جدید لبنان، اظهارات مسئولان در لبنان نشان دهنده مخالفت عربستان با هر گونه همکاری با آنهاست و همین مساله سوالاتی را در مورد دلایل این مساله مطرح می‌کند.

عربستان نمی‌خواهد

در جدیدترین اظهارات، وزیر خارجه لبنان، عبدالله بو حبیب از اهتمام کشورش برای نزدیکی به عربستان صحبت و تصریح کرد که عربستان در این باره تمایلی نشان نمی‌دهد.

وی در گفتگو با شبکه «الجدید» در تاریخ 25 اکتبر 2021 افزود: عربستان رابطه با لبنان را منطقه‌ای می‌داند و من اماده هستم تا هر زمانی به عربستان سفر کنم، اما هنوز این شرایط مهیا نیست.

در مقابل، نجیب میقاتی از زمانی که به نخست وزیری لبنان رسید، تلاش کرد با صحبت‌های خود احساسات سعودی‌ها را تحریک کرده و حمایت آن‌ها را جلب کند؛ او در 8 اکتبر گفت: عربستان قبله سیاسی من و قبله دینی من بعنوان یک مسلمان است.

روزنامه الجریده کویت در اواخر سپتامبر گذشته در گزارشی نوشته بود که نخست وزیر لبنان از عربستان، کویت، قطر و مصر دعوت کرده که به این کشور سفر کنند و این درخواست، در چارچوب تلاش وی برای جلب حمایت کشورهای عربی از لبنان است که در بدترین شرایط اقتصادی و سیاسی خود به سر می‌برد. این روزنامه از منابعی نقل کرد که میقاتی تنها از سوی کویت برای سفر به این کشور دعوت شده، در حالی که خود برای یک دوره سفر به کشور‌های عربی برنامه ریزی می‌کند.

تغییر حقیقی

به دنبال درگیری‌های خشن در بیروت در اواسط سپتامبر، عربستان لبنان را به ایجاد یک تغییر واقعی و جدی فراخوانده و مدعی شد رهبری این کشور در حل مشکلات ساختاری شکست خورده و تنها راه حل‌های کوتاه مدتی برای مشکلات ارائه داده است.

وزیر خارجه عربستان، شاهزاده فیصل بن فرحان در جریان سفر خود به واشنگتن به روزنامه نگاران گفت: حوادث دو روز گذشته نشان می‌دهد که لبنان نیازمند یک تغییر واقعی و جدی است.

این مسئول سعودی خاطر نشان کرد که مسئولیت این تغییر مستقیما متوجه رهبری لبنان است و مسئولان باید یک گزینه واقعی برای خارج شدن لبنان از ورطه‌ای که در آن گرفتار شده، انتخاب کنند، اما تا به امروز شاهد اتخاذ چنین تصمیمی از سوی آن‌ها نبوده ایم.

خطر حزب الله

به عقیده محمد علوش، تحلیلگر سیاسی، عربستان موفق نشد مانع از سیطره حزب الله بر لبنان شود، پس از نظارت بر توافق طائف، عربستان نقش مهمی را در حمایت اقتصادی و سیاسی از لبنان در ضمن بازی تقسیم نفوذ با سوریه، ایفا کرد، اما پس از عقب نشینی سوریه، سعودی‌ها به این حمایت ادامه دادند و هدف آن‌ها جلوگیری از سیطره حزب الله بر لبنان بود، که البته موفق به آن نشدند.

در ادامه، علوش در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: دلیل همکاری نکردن ریاض با دولت میقاتی آن است که سعودی‌ها تمایلی به دادن پوشش عربی برای دولت میقاتی ندارند، چرا که در واقع نمی‌توانند در برابر اراده حزب الله بایستند. ظاهرا سعودی‌ها قانع شده اند که ادامه حمایت لبنان در این دوره، تنها موجب افزایش نفوذ حزب الله و کمک آن به اداره دولت می‌شود.

علاوه بر این، روی کار آمدن بن سلمان باعث شد موضع عربستان نسبت به لبنان تغییر یافته و متوجه تمرکز روی کاستن از نفوذ ایران شود.

وی افزود: سعودی‌ها به متحد خود، سعد الحریری فشار وارد کردند، تا تفاهم خود با حزب الله و جریان عونی را پایان دهد، اما وی در این باره درخواست سعودی‌ها را نپذیرفت و حمایت آن‌ها را از دست داد.

اخیرا مسائل دیگری هم موجب افزایش تنش بین لبنان و عربستان شده که از جمله آنها، اظهارات وزیر خارجه لبنان در دولت سابق لبنان، شربل وهبه است که به عربستان و دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس حمله کرد و این مهم در جریان مشاجره لفظی وی با سلیمان الانصاری، تحلیلگر سیاسی سعودی در شبکه «الحره» آمریکا اتفاق افتاد.

شربل در اعتراض به انتقاد تحلیلگر سعودی از دولت لبنان و میشل عون، این برنامه را ترک کرده و مهمان سعودی را از اهالی بادیه یا بیابان نشین، خواند. همانطور که از ترور خاشقچی هم صحبت کرده و گفت: «کسی که خاشقچی را کشت، نمی‌تواند درباره لبنان اینطور صحبت کند».

در آوریل گذشته، عربستان تصمیم به جلوگیری از رسیدن تولیدات کشاورزی لبنان به خاک خود گرفت و در 18 اکتبر 2021، وزیر خارجه عربستان از مردم خود خواست به دلیل شرایط امنیتی خطرناکی که لبنان دارد، به این کشور سفر نکنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها