کد خبر: 519289
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۳ ۰۹:۴۷:۰۰
| |

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه:

آمریکا پس از 20 سال مجبور به خروج شد/ قدرت‌های بزرگ تجربه تلخی در افغانستان دارند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: افغانستان کشوری است که قدرت‌های بزرگ دنیا تجربه‌های تلخی در آنجا داشتند زمانی که می‌خواستند افغانستان را اشغال کنند، چه انگلیس چه شوروی با شکست‌های بزرگ مجبور شدند که افغانستان را ترک کردند.

آمریکا پس از 20 سال مجبور به خروج شد/ قدرت‌های بزرگ تجربه تلخی در افغانستان دارند
کد خبر: 519289
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۳ ۰۹:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص نشست وزیران خارجه همسایگان افغانستان در ایران گفت: اکثر کشورهای همسایه افغانستان اجلاسی تشکیل دادند و کشورهای دیگر همسایه را هم دعوت کردند و اصولا نمایندگانی از گروه‌های افغانستان نیز در این نشست‌ها دعوت می‌شوند فعلا مهمترین گروهی که مطرح است، گروهی است که حکومت را به دست آورده و بر خیلی از شهر و استان‌های افغانستان مسلط شده است. اما سایر گروه‌های مردمی افغانستان هم اصولا باید دعوت شوند چراکه بحث بر سر این است که آینده افغانستان چگونه می‌خواهد شکل بگیرد و چگونه این گروه‌ها با همدیگر می‌توانند همکاری کنند طوری که امنیت، صلح و رفاه مردم حفظ شود و آزادی عقاید، آزادی فکری تامین و حقوق بشر هم مراعات شود. اینها اصول کلی است که هرکسی در آینده این کشور می‌خواهد حکومت کند باید به این اصول معتقد باشد و مراعات کند.

به گزارش برنا زنگنه تاکید کرد: افغانستان کشوری است که قدرت‌های بزرگ دنیا تجربه‌های تلخی در آنجا داشتند زمانی که می‌خواستند افغانستان را اشغال کنند، چه انگلیس، چه شوروی با شکست‌های بزرگ مجبور شدند که افغانستان را ترک کردند. بعد از 20 سال و شکست‌های متعدد آمریکا، این قدرت بزرگ جهانی هم در آخر مجبور به ترک این کشور شد.

او گفت: طبیعتا این تجربه برای کشورهایی که می خواهند بر افغانستان حکومت کنند نباید تکرار شود. از طرف دیگر هم این‌ها مردمانی هستند که ساکن در این کشور هستند و باید مسالمت آمیز زندگی کنند و به حقوق هم احترام بگذارند و به فکر بازسازی افغانستان که چهار دهه گرفتار جنگ و نابه سامانی بوده، باشند. بنابراین الان زمان اصرار، تاکید، تعهد و التزام به بازسازی افغانستان با حفظ حقوق همه مردمی است که در این کشور زندگی می‌کنند.

این کارشناس خاورمیانه در رابطه با خروجی این نشست و تاثیر آن بر تحولات افغانستان گفت: مردم و گروه‌های افغان متوجه خواهند شد بدون همکاری کشورهای همسایه نمی‌توانند در خلا زندگی کنند، جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مردم افغانستان بوده و میزبان 3 میلیون از عزیزان افغان بوده و هست. اما ترجیح کشورهای همسایه بر این است که مردم این کشور بدون ترس و نگرانی در افغانستان زندگی کنند و این کشورهای همسایه هستند که می‌توانند به مردم افغان کمک کنند که نیازمندی‌هایشان را تامین کنند تا افغانستان توسعه پیدا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها