کد خبر: 517686
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ۰۷:۲۳:۰۰
| |

رابرت مالی به امارات، قطر و عربستان سفر می‌کند؛ ایران محور گفتگوها

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از روز جمعه 15 اکتبر (23 مهرماه) به سه کشور امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی سفر می‌کند.

رابرت مالی به امارات، قطر و عربستان سفر می‌کند؛ ایران محور گفتگوها
کد خبر: 517686
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ۰۷:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| سفر این مقام آمریکایی به این سه کشور منطقه از 15 تا 21 اکتبر (23 تا 29 مهرماه) بطول خواهد انجامید.


به گزارش ایرنا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رابرت مالی در این سفر با شرکای ما درباره ایران و فعالیت های منطقه ای آن و نیز تلاش برای مذاکره به منظور بازگشت متقابل به تعهدات برجامی بحث و گفتگو می کند.


پیش از این، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اعلام کرده بود طی روزهای آتی به عربستان سعودی، امارات و قطر سفر خواهد کرد.


رابرت مالی روز چهارشنبه در اندیشکده کارنگی اذعان کرد ایران تا زمانی که آمریکا از توافق برجام خارج نشده بود، به تعهدات خود در برجام عمل می کرد. اگر دولت پیشین آمریکا از برجام خارج نشده بود ما در این نقطه نبودیم.


مقامات آمریکایی از رابرت مالی تا آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در همصدایی با مقامات رژیم صهیونیستی، ادعاهای پوشالی این رژیم علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و عدم بازگشت ایران به مذاکرات را تکرار کردند.


ادعاهای تکراری مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درخصوص دستیابی ایران به سلاح هسته ای درحالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین سطح بارها تاکید کرده است که سلاح هسته ای را حرام می داند.


در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین درصدد ایران هراسی بر آمده اند، روزنامه صهیونیستی جروزالم پُست به نقل از «یوسی کوهن» رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد تصریح کرد که ایران همچنان از دست‌یابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد.


پیشتر نیز رئیس اطلاعات نظامی این رژیم 10 مهر امسال برخلاف مواضع مقام‌های دیگر این رژیم تاکید کرده بود که ایران به سمت ساخت بمب اتمی حرکت نمی‌کند.


همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و زمان بازگشت به مذاکرات وین گفته است: فرض من بر این است زمان بازگشت به مذاکرات کمتر از زمان بازگشت آمریکا به مذاکرات است.


سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرده است جمع بندی درباره مذاکرات وین شبانه روزی است. حتی یک ساعت بعد از جمع بندی و بررسی داخلی، زمان برای مذاکره را از دست نمی‌دهیم تا تاریخ را جمع بندی کنیم.


دولت دموکرات بایدن از منتقدان خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین و نقض برجام از سوی کشورش، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده است.


انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در ایران خواهد بود تا در ادامه رایزنی های دو طرف در خصوص موضوعات مورد علاقه از جمله روابط ایران و اتحادیه اروپا، افغانستان و برجام بحث و گفتگو کنند.


دیپلمات‌های سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در مقطعی حساس انجام می‌شود و نمی‌توان آن را یک سفر معمولی دانست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها