«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

هزینه سنگین کرونا رهبر کره شمالی را به بازی‌های سیاسی وا داشته است

شیوع ویروس کرونا تمام کشورهای جهان را دچار بحران جدی کرد. کره‌شمالی نیز از این قاعده مستثنی نبود. این کشور کوشید تا از ورود ویروس جلوگیری کند، اما آمار دقیقی از موارد ابتلا وجود ندارد تا صحت این ماجرا تایید شود.

هزینه سنگین کرونا رهبر کره شمالی را به بازی‌های سیاسی وا داشته است
کد خبر: 517557
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- کره‌شمالی در جریان شیوع همه‌گیری تلاش کرد تا این کشور از شر ویروس در امان بماند. کره‌شمالی از شیوع ویروس می‌ترسید زیرا می‌دانست که نظام سلامت این کشور نمی‌تواند از پس ویروس برآید.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، در آغاز این قضیه پذیرفته شد که بخش‌هایی از کره‌شمالی آلوده به ویروس نشده‌اند. اما نمی‌توان گفت که هنوز هم وضعیت همین‌طور است. اطلاعات روشنی از آمار مبتلایان در این کشور گزارش نشده و صحت ادعاهای کره‌شمالی مبنی بر نبود هیچ موردی از کووید-19 نیز بارها از سوی غرب زیر سوال رفته است.

اما حتی اگر این اتفاق واقعی باشد، این همه‌گیری از جهات دیگر بر این کشور تاثیر گذاشته است. کره‌شمالی در اوایل ژانویه سال 2020 برای جلوگیری از ورود کرونا مرزهای خود را به طور کامل بست. هزینه این کار برای این کشور سنگین بود. کره‌شمالی تحت تحریم بین‌المللی است که این امر باعث محدود شدن تجارت در این کشور شده است. کره‌شمالی در گذشته از طریق تجارت غیررسمی و قاچاق از راه مرزهای چین تاثیر این تحریم‌ها را کاهش داده بود؛ اما با بسته شدن مرزها دیگر این امکان وجود ندارد.

در نتیجه کره‌شمالی با کمبود شدید مواد غذایی روبه‌رو شده است. کاهش معاملات قانونی و غیرقانونی با چین، منع فروش کالاهای کره‌‌شمالی در خارج از مرزها و همچنین کالاهای مصرفی و مواد غذایی‌ای که از چین وارد می‌شود باعث کاهش فعالیت اقتصادی این کشور شده است. سازمان ملل هشدار داده‌ که نبود مواد غذایی و درآمد بسیار کم خطر قحطی برای شهروندان آسیب‌پذیر به وجود خواهد آورد.

انعطاف‌پذیری کیم

کره شمالی

جالب است که رهبر کره‌شمالی، کیم جونگ اون، هیچ‌گونه تلاشی برای پنهان کردن این مشکلات از مردم نمی‌کند. نشان دادن تصویری مثبت از رژیم برای بقای دولت ضروری است، اما تلویزیون ملی این کشور در تابستان به یک شهروند اجازه داد تا درباره اینکه به نظر می‌رسد کیم لاغر شده اظهارنظر کند. کیم جونگ اون واقعاً کاهش وزن پیدا کرده است.

این نشان می‌دهد که ترکیب تاثیر کووید-19 و تحریم برای کیم مساله‌ای جدی است. وضعیت وخیمی که این کشور پیدا کرده و تهدید به لرزه درآمدن پایه‌های حکومت باعث شد کیم رفتارش را تغییر دهد. رهبر کره‌شمالی با کاهش وزن به مردم نشان داد که او نیز از این قحطی رنج می‌برد و تقصیر را بر گردن تحریم‌های بین‌المللی اعمال‌شده بر کشور انداخت.

کیم کوشید با متقاعد کردن مردم کره‌شمالی درباره حفاظت از آنان در برابر ویروس کرونا وجهه مثبتی از دولت خود نشان دهد؛ مثلاً کره‌شمالی از المپیک توکیو کناره‌گیری کرد زیرا می‌ترسید که ویروس کرونا از طریق ورزشکاران به این کشور وارد شود. از سال 1988 که این کشور المپیک را بایکوت کرد، این نخستین بار است که کره‌شمالی در بازی‌های المپیک تابستانی شرکت نمی‌کند. کره‌شمالی تنها کشور مهمی بود که به دلیل کرونا از فرستادن ورزشکاران به المپیک خودداری کرد.

این عقب‌نشینی درباره رویدادهای مهم کشور در سال 2021 نیز انجام گرفت. کره‌شمالی در ماه سپتامبر هفتاد و سومین سالگرد تاسیس این کشور را با جشنی نسبتاً ساده برگزار کرد. نیروهای نظامی به جای لباس سنتی سبزرنگ خود لباسی یک‌سره پوشیدند و هیچ‌گونه نمایش طولانی‌ای برای موشک بالستیک در این مراسم برپا نشد.

نداشتن عجله برای تهیه واکسن

همراه با این ترس و تزلزل، نشانه‌هایی از اینکه کره‌شمالی به توانایی خود در مهار ویروس اطمینان دارد دیده شده. این دولت در اواخر تابستان سه میلیون دز واکسن سینوواک چینی را که در راستای برنامه تقسیم واکسن به کره‌شمالی تعلق داشت رد کرد.

گرچه سخنگوی سازمان ملل به تازگی تاکید کرد که پیونگ‌یانگ ارتباط خود را با کوواکس به منظور دریافت واکسن در ماه‌های آینده ادامه می‌دهد، شایان ذکر است که این امر نباید تصمیمی خودسرانه باشد. کره‌شمالی در ماه جولای نیز محموله واکسن آسترازنکا را قبول نکرد و دلیل آن را خطر لخته شدن خون به دلیل تزریق واکسن ذکر کرد.

با توجه به ترس این کشور از ویروس کرونا و نبود واکسن، اگر بهانه آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی و گسترش تسلیحات هسته‌ای منجر به انجام مذاکره شود، این می‌تواند راهی برای نجات این کشور از مشکلات ناشی از ظهور کووید باشد. کره‌شمالی اخیراً تجهیزات پزشکی سازمان بهداشت جهانی را قبول کرد، اما این بدان معنا نیست که این کشور خواستار کمک‌های دیگری نیز باشد.

شاید کره‌شمالی بابت واکسن‌های کوواکس خاطرجمع باشد و این همه موضع‌گیری، از اهدای واکسن تا آزمایش موشک، راهی باشد که این کشور برای پیشبرد اهداف خود که همانا لغو تحریم‌هاست در پیش گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها