کد خبر: 517315
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ۱۷:۰۵:۰۰
| |

تلاش پکن برای کاهش تنش مرزی

سخنگوی ارتش چین گفت:خواسته‌های غیر واقع‌بینانه طرف هندی، مذاکره درباره اختلافات مرزی دو کشور را دشوارتر کرده است.

تلاش پکن برای کاهش تنش مرزی
کد خبر: 517315
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ۱۷:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| این مقام ارتش چین افزود: «با این حال، هند همچنان بر خواسته‌های غیر واقع‌بینانه و نامعقول خود اصرار دارد که موجب شده مذاکرات دشوارتر شود».

به گزارش فارس، ارتش چین روز دوشنبه اعلام کرد: طرف هندی باید درخواست‌های «غیر واقع‌بینانه و نامعقول» را کنار بگذارد.

به نوشته وبگاه «سی‌جی‌تی‌اِن»، «لانگ شائوهوآ» سخنگوی ارتش آزادی‌بخش چین درباره مذاکرات روز گذشته (یکشنبه) مقامات نظامی چین و هند درباره اختلافات مرزی گفت، پکن تلاش زیادی برای کاهش تنش مرزی انجام داد و خلوص نیت خود را در قبال حفظ روابط ارتش دو کشور نشان داد.

شائوهوآ در ادامه، با اشاره به قاطعیت عزم چین در محافظت از حق حاکمیت ملی خود گفت، هند باید وضعیت فعلی مرزها را که به سختی به‌دست آمده ارج نهاده و از توافقاتی که بین دو کشور حاصل شده، تبعیت کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، طرف هندی با خلوص نیت در راستای محافظت از صلح و ثبات نواحی مرزی، با چین همکاری کند.

سیزدهمین دور از گفت‌و‌گوها بین چین و هند روز یکشنبه بیش از هشت ساعت طول کشید و طرفین تلاش کردند تا اختلافات پیش آمده را حل کنند. این دور از گفت‌‌وگوها درمنطقه مرزی «مولو» در چین بین مقام‌های ارشد نظامی هند و چین برگزار شد.

پیش‌تر وزارت خارجه هند با پرتاب توپ به زمین چین از این کشور خواسته بود تا برای رسیدن به آرامش در منطقه مرزی لاداخ تلاش کند. این در حالی است که وزیر خارجه چین نیز اخیرا در دیدر با همتای هندی خود در نشست سران شانگاهای در شهر «دوشنبه» در تاجیکستان در زمینه تلاش برای رفع تنش‌ها در لاداخ گفت‌وگو کرده بود.

تنش بین نظامیان هند و چین در پنجم مه سال گذشته در پی درگیری شدید در مناطق دریاچه پانگونگ شروع شد و هر دو طرف با هجوم ده‌ها هزار نظامی و سلاح‌های سنگین به تدریج استقرار خود را افزایش دادند. در نتیجه مجموعه‌ای از مذاکرات نظامی و دیپلماتیک دو طرف در ماه آگوست روند دور شدن از تنش را تکمیل کردند. هر طرف در حال حاضر حدود 50 تا 60 هزار نظامی در طول خط کنترل مرزی دارند.

هند و چین که در سال 1962 در یک جنگ مرزی تمام عیار جنگیدند، مدتهاست که یکدیگر را متهم می‌کنند و سعی دارند در امتداد مرز غیر رسمی خود که به خط کنترل واقعی معروف است، قلمرویی را تصرف کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها