کد خبر: 517075
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ۰۹:۵۲:۲۵
| |

مریخ میلیاردها سال پیش شاهد سیلاب بوده است

شبکه خبری سی.بی.اس.نیوز نوشت: تصاویری که بتازگی از مریخ نورد "پرسورانس" بدست آمده نشان می دهد این سیاره میلیاردها سال پیش شاهد وقوع سیلاب های ناگهانی بوده است.

مریخ میلیاردها سال پیش شاهد سیلاب بوده است
کد خبر: 517075
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ۰۹:۵۲:۲۵

اعتمادآنلاین| یک پژوهش جدید از ناسا که داده های جمع آوری شده توسط مریخ نورد "پرسورانس" (استقامت) را بررسی می کند نشان می دهد که مریخ به ویژه "دهانه جیزرو"، منطقه ای که دانشمندان فکر می کنند کلید زندگی مریخ در میلیاردها سال پیش بوده است، سیلاب های مهمی را تجربه کرده و منجر به ایجاد چشم اندازهای صخره ای شده است که ما امروزه شاهد آن هستیم.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای این شبکه خبری آمریکایی، این تیم می گوید یافته های خود را بر اساس تصاویری که مریخ نورد پرسورانس از رسوبات انتهای این بستر رودخانه باستانی گرفته، جمع آوری کرده است.

عکس هایی که در هنگام فرود این مریخ نورد در 18 فوریه (29 بهمن) گرفته شده و پنجشنبه قبل منتشر شده، نشان می دهد که میلیاردها سال پیش، مریخ دارای جو غلیظی بوده که می توانسته مقادیر زیادی آب را در خود جای دهد.

براساس این تصاویر، رسوباتی که مشاهده می شود، دلتای یک رودخانه خشک شده را نشان می دهد که "وقوع سیل" را تجربه کرده و در آن آب سنگ ها و آوارهایی را از ارتفاعات مریخ به سواحل دهانه جیزرو منتقل کرده است.

«نیکولاس منگولد» از اعضای ارشد تیم بررسی یافته های مریخ نورد پرسورانس می گوید: «پیش از این چنین چینه نگاری در مریخ قابل مشاهده نبود. بی تردید چنین مشاهدات کلیدی می تواند یکبار برای همیشه وجود دلتا و دریاچه را در جیزرو ثابت کند».

گفته می شود تصاویر جمع آوری شده اطلاعاتی را در اختیار دانشمندان قرار می دهد تا بتوانند بهترین نمونه های سنگی را برای یافتن آثار حیاتی که ممکن است زمانی در مریخ وجود داشته، پیدا کنند. به عقیده دانشمندان شواهد موجود در مورد مقدار زیادی آب در دوره باستان می تواند امیدوارکننده باشد. «سانجیف گوپتا» از کالج امپریال لندن و یکی از نویسندگان این مقاله نیز می گوید: «یافته های بدست آمده از مریخ نورد پرسورانس می تواند به طور بالقوه بینش ارزشمندی در مورد چرایی خشک شدن کل مریخ و آنچه در زندگی میکروبی باستان روی داده است، ارائه دهد».

ناسا در آینده قصد دارد فضاپیمایی را به مریخ بفرستد تا نمونه های سنگی را جمع آوری کرده و انها را به زمین منتقل کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها