امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه:

دولت سیزدهم آماده جهش جدی در روابط با روسیه است/ از دید دولت ایران روسیه بوتین با روسیه شوروی تفاوت اساسی دارد/ ایران توسعه روابط با همسایگان بخصوص روسیه و نگاه به شرق را در اولویت خود قرار داده/ ادامه مذاکرات وین تنها در صورت داشتن دستاورد ملموس برای مرد

وزیر امور خارجه گفت: دولت سیزدهم آمادگی دارد جهش جدی در روابط تهران و مسکو صورت گیرد.

دولت سیزدهم آماده جهش جدی در روابط با روسیه است/ از دید دولت ایران روسیه بوتین با روسیه شوروی تفاوت اساسی دارد/ ایران توسعه روابط با همسایگان بخصوص روسیه و نگاه به شرق را در اولویت خود قرار داده/ ادامه مذاکرات وین تنها در صورت داشتن دستاورد ملموس برای مرد
کد خبر: 516590
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه شامگاه سه شنبه در جمع مدیران نهادهای ایرانی در مسکو تصریح کرد:نگاه دولت سیزدهم وشخص رئیس جمهور به روابط با روسیه اجرای منویات مقام معظم رهبری در نگاه راهبردی به روابط دو جانبه است.

به گزارش ایرنا، وی افزود :نگاه دولت جدید و پیام من و دولت ایران برای رهبران روسیه این است که یک جهش جدی و ملموس در روابط دو کشور ایجاد شود و امیدواریم دربازه زمانی کوتاه شاهد این جهش باشیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت آمادگی دارد با سرعت و منطق همکاری خود را با روسیه گسترش دهد.

وزیر خارجه با بیان اینکه توسعه سیاست آسیایی مدنظر دولت سیزدهم است، افزود :این به آن معنی نیست که وابسته به چین و روسیه باشیم بلکه از نگاه راهبردی دو کشور برای منافع دو ملت بهره خواهیم گرفت.

وی تصریح کرد که در دولت ایران این نگاه وجود دارد که روسیه بوتین با روسیه شوروی تفاوت اساسی دارد. هرچند که در بین برخی تجار ایرانی این احساس وجود داشته باشد که در رویکرد روسیه تغییر جدی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد :اراده و عزم بوتین در مورد روابط با ایران نگاه مثبت و تثبیت شده ای است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همسایگان بخصوص روسیه و نگاه به شرق را در اولویت خود قرار داده است و بر همین اساس یک همایش با حضور سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و همینطور روسیه را ماه آینده در تهران برگزار خواهیم کرد که در چارچوب سیاست خارجی سفرای ما کاملا در جریان برنامه مهم توسعه اقتصادی پایدار جمهوی اسلامی ایران بدون نگاه به تحریم ها قرر گیرند و توجیه شوند.

,وی اظهار داشت: ما نیازمند فرهنگ سازی برای روابط قوی با روسیه هستیم از اینرو نیاز به یک زبان و فهم مشترک داریم تا تجار ما بتوانند بتوانند با وجود ظرفیت های بالا با روسیه سهم و نقش مهمی در توسعه اقتصادی ما ایفا کنند.

وی تصریح کرد :دولت سیزدهم می خواهد این نگاه را عملیاتی کند. مشکل سند و تفاهم نامه بین دو کشور نداریم. بلکه محتاج فرهنگ سازی مشترک هستیم.

امیرعبدالهیان تصریح کرد: ما وظیفه داریم برای اجرایی کردن نیت رهبران عالی دو کشور در توسعه روابط ، پیگیری و عملی کنیم و به سمتی برویم که این روابط برای مردم ما دستاورد خوبی داشته باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که بین تجار ایرانی و روسی زبان مشترک بیدا نشده است به این معنی که تفاهم ندارند.این حرکت باید روان شود.

ادامه مذاکرات وین تنها در صورت داشتن دستاورد ملموس برای مردم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان گفت: مذاکرات وین اگر به نتیجه رسید و طرف های مقابل نسبت به تامین حقوق ملت ایران در چارچوب برجام اراده جدی داشتند و دستاوردهای ملموس برای مردم داشته باشد از این توافق در جهت کمک به برنامه توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم استفاده خواهیم برد اما اگر قرار باشد مذاکرات مسیر هشت سال گذشته را طی کند و مذاکره برای مذاکره باشد جمهوری اسلامی ایران تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی نیز در این نشست به ظرفیت های عظیم و زمینه های بسیار زیاد روسیه برای توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و خواستار تکمیل کریدور شمال-جنوب در قسمت ایران و احداث خط راه اهن رشت استارا و همچنین گسترش ظرفیت کشتیرانی کشورمان در دریای خزر شد.

وی افزود: با وجود گسترش روابط دو کشور روسیه و ایران در بعد سیاسی ، فنی و نظامی اما در عرصه های فرهنگی و اقتصادی ضعف زیادی وجود دارد و نیازمند توجه و همت ویژه برای ارتقا روابط اقتصادی و فرهنگی هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها