اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی:

ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد؛ اما نه برای ساخت سلاح هسته ای/به دنبال تامین 50 درصد برق کشور از انرژی هسته ای هستیم

محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ایران به دنبال تامین حدود 50 درصد از نیازهای برق کشور از طریق انرژی هسته ای است.

ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد؛ اما نه برای ساخت سلاح هسته ای/به دنبال تامین 50 درصد برق کشور از انرژی هسته ای هستیم
کد خبر: 516288
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ۱۳:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| اسلامی در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک، درمورد اختلاف اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه چرا ایران گزارش دسترسی به دوربین های نظارتی در مجتمع کرج را غیرسازنده می داند، توضیح داد.

به گزارش ایرنا، وی ادعای کشف مقادیری ذرات اورانیوم با منشا انسانی در سه سایت ایران را که به آژانس گزارش نشده است، رد و تاکید کرد که تهران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد اما از آن هرگز برای ساخت سلاح هسته ای استفاده نخواهد کرد.

اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار اسپوتنیک مبنی بر اولویت های مدنظر سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران در حال حاضر با نیاز شدید به برق مواجه است، از اینرو ما هدف را تامین 50 درصد تقاضای کشور برای 10 هزار تا 16 هزار مگاوات برق با ساخت نیروگاه های هسته ای جدید با ظرفیت ترکیبی 8 هزار مگاوات تعیین کرده ایم.

وی افزود: این مساله در حال حاضر هدف اصلی سازمان انرژی اتمی ایران است و دومین اولویت این سازمان توسعه تولید داروهای پرتوزا و تولید ژنراتورهای ردیاب پرتویی است. امروزه این محصولات هسته ای باید به طور فعالانه ای در کشور ما در بخش پزشکی، صنعت، کشاورزی و محیط زیست استفاده شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درمورد اینکه آیا هر کشوری باید به انرژی هسته ای دسترسی داشته و توان استفاده از آن را داشته باشد، گفت: البته همه کشورها حق کامل برای استفاده از فناوری های پیشرفته هسته ای را دارند. این حق در اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی قید شده است. بعلاوه، آژانس باید کشورها را به توسعه پروژه های هسته ای ترغیب و با تخصص و حتی فناوری های لازم به کشورها در این زمینه کمک کند.

وی افزود: آژانس طبق اساسنامه اش باید از همه کشورها در زمینه آموزش و حوزه های تحقیقاتی برای تولید انرژی هسته ای مسالمت آمیز حمایت و مساعدت کند. البته این امر در درجه اول در مورد کشورهایی صدق می کند که در آن توسعه اقتصادی پایدار و عادی وجود دارد، کشورهایی که درگیری های نظامی در آن روی نمی دهد و دموکراسی و حاکمیت مردم در آن برقرار است.

خبرنگار اسپوتنیک از اسلامی پرسید از نظر شما قدرت هسته ای ایران چه تغییری کرده؟ و این قدرت برای کشور چه کاری انجام داده است؟. برای سال ها، برنامه هسته ای ایران منحصرا از جنبه منفی در صدر اخبار بوده است.

اسلامی در این زمینه گفت: برای تقریبا 40 سال، پیشرفت ایران در هر حوزه ای با انتقادهای ناعادلانه و شدید غرب مواجه شده است. این مساله صرفا درمورد قدرت هسته ای نیست. آنها (غرب) نمی خواهند کشورهای دیگر به فناوری های پیشرفته در زمینه انرژی هسته ای دسترسی داشته باشند. از نظر آنها، همه پیشرفت ها و کشفیات در این زمینه باید انحصارا تحت کنترل و نظارت آنها باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: ایران یک کشور ثروتمند است، نه تنها از نظر منابع طبیعی بلکه به واسطه پتانسیل بالای انسانی. این امر به ایران امکان داده است دانش خود را در زمینه تولید اتم صلح آمیز بومی سازی کند، فناوری هسته ای را به تنهایی توسعه بخشد و پایگاه آموزش علمی خود را در زمینه انرژی هسته ای تاسیس کند.

وی تصریح کرد: کشور توانسته اولین نیروگاه هسته ای اش را با مشارکت متخصصان روسی بسازد، بدین معنی که توجه سرمایه گذاری خارجی را در این زمینه جلب کند تا به سطح خودکفایی انرژی هسته ای صلح آمیز برای تامین نیازهای مردم خود چه در زمینه سوخت و چه در زمینه ایزوتوپ ها و توسعه پزشکی هسته ای دست یابد. در همین حال، ایران به مدت 50 سال عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و در این مدت زمان تنها کشور ما هدف حملات متعدد و انتقادها به خاطر انرژی هسته ای قرار گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها