کد خبر: 516205
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۲ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

تهدید به از سرگیری اعتراضات خیابانی چند روز قبل از برگزاری انتخابات در عراق/ مخالفان ثبات عراق به عوامل خود برای انتخابات آماده‌باش دادند

در آستانه برگزاری انتخابات عراق، پدرخوانده‌های اغتشاشات و اعتراضات در این کشور سعی در قشون‌کشی‌های جدیدی دارند تا قدرت خود را به رخ رقیبانی بکشند که به احتمال زیاد از آنها شکست خواهند خورد.

تهدید به از سرگیری اعتراضات خیابانی چند روز قبل از برگزاری انتخابات در عراق/ مخالفان ثبات عراق به عوامل خود برای انتخابات آماده‌باش دادند
کد خبر: 516205
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- در آستانه برگزاری انتخابات عراق، پدرخوانده‌های اغتشاشات و اعتراضات در این کشور سعی در قشون‌کشی‌های جدیدی دارند تا قدرت خود را به رخ رقیبانی بکشند که به احتمال زیاد از آنها شکست خواهند خورد.

بی‌شک یکی از دلایل اصلی برگزاری انتخابات چند روز آینده در عراق، تحصن‌ها و اعتراضات خیابانی 2 سال گذشته بود. همچنین این واقعیت را نیز باید پذیرفت که عراق از زمان شکل‌گیری ساختار جدیدش به دست نظامیان آمریکایی، از پل برمر گرفته تا زلمی خلیل‌زاد، شاهد بزرگ‌ترین فسادهای تاریخ خویش است.

از سویی این را هم نباید نادیده گرفت که تعداد قابل توجهی از معترضانی که باعث سرنگونی دولت عادل عبدالمهدی شدند واقعاً به دلیل تحمل‌نا‌پذیر شدن شرایط زندگی خود بر اثر فساد و رانت‌خواری در کشورشان در خیابان‌ها حضور پیدا کرده بودند.

اما در آستانه پنجمین انتخابات پارلمانی عراق که طی حدود 15 سال اخیر برگزار می‌شود، حضور برخی از جریان‌ها در خیابان و تهدید به تجدید اغتشاشات خیابانی در کنار بازتاب وسیع آن در رسانه‌های سعودی و دیگر رسانه‌های همسو با این کشور، علامت‌ سوال‌های بزرگی در ذهن صاحب‌نظران ترسیم کرده است.

اگر واقعاً جریان حامی اعتراضات خیابانی در پی ایجاد تغییر در ساختار عراق است که این کار در حال انجام است، پس چرا باید چند روز پیش از انتخابات و به بهانه سالگرد آغاز این اعتراضات، تهدید به ازسرگیری آن شود؟

آیا این یک خط و نشان برای دیگر جریان‌های عراقی است که در صورت پیروز نشدن جریان تحت حمایت کشورهایی همچون عربستان، بازگشت اغتشاشات خیابانی سرنوشت دوباره‌ این کشور خواهد بود؟

آیا باید انتظار داشت در صورت ناکامی جریان‌های تحت حمایت امارات و عربستان سعودی، عراق به سوی ناامنی پیش رود؟

به هر روی جریان طرفدار عربستان پیش از انتخابات جریان‌سازی خود را علیه نتایج آن آغاز کرده و می‌کوشد با پیش کشیدن نام برخی شخصیت‌ها و جریان‌های عراقی ادعا کند احزاب و جریان‌های همسو با ایران به آنها اجازه پیروز شدن نمی‌دهند.

این در حالی است که برخی از رسانه‌های مزبور پا را از این هم فراتر گذاشته و حتی پیش از برگزاری انتخابات از قریب‌الوقوع بودن درگیری بین مخالفان حشدالشعبی با این نیروها سخن به میان می‌آورند.

با این همه هر کسی که اطلاعات محدودی از شرایط عراق دارد هم خوب می‌داند مخالفان حشدالشعبی تقریباً همان جریانی هستند که چندی پیش نشست اربیل را برگزار کردند و نشان دادند عوامل دیگری هم سعی در تقویت تاثیرگذاری خود بر صحنه عراق دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها