ادعای یک رسانه آمریکایی درخصوص دیدار مقامات ایران و عربستان در بغداد

پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی به نقل از منابع آگاه عراقی مدعی شد که نمایندگان ایران و عربستان بار دیگر در بغداد با یکدیگر دیدار و برای بهبود روابط میان دو کشور رایزنی کرده‌اند.

ادعای یک رسانه آمریکایی درخصوص دیدار مقامات ایران و عربستان در بغداد
کد خبر: 515932
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۸ ۱۲:۴۰:۱۲

اعتمادآنلاین| پایگاه خبری - تحلیلی آکسیوس: مقاماتی از ایران و عربستان پس از یک وقفه طولانی از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران برای بار چهارم در بغداد، پایتخت عراق با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری - تحلیلی آکسیوس، این منابع عراقی گفته‌اند که دستور کار این دیدار که هفته جاری میان نمایندگانی از ایران و عربستان برگزار شد، روی تلاش‌ها برای بهبود روابط میان این دو قدرت منطقه‌ای که طی چند سال گذشته با تنش و اختلافات شدید مواجه بوده و همچنین هر موضوع منطقه‌ای که برای دو کشور اهمیت دارد، متمرکز بوده است.

روابط میان تهران و ریاض در ژانویه 2016 پس از آنکه تعدادی از مردم ایران در واکنش به اعدام شیخ نعیم قاسم، رهبر شیعیان عربستان در مقابل سفارت این کشور در تهران دست به اعتراض زدند، قطع شد. این روابط به ویژه با روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید که آشکارا از ریاض در برابر تهران حمایت می‌کرد، وخامت بیشتری پیدا کرد.

به گزارش آکسیوس، آغاز گفت‌وگوی ایران و عربستان تقریبا همزمان با ورود جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید و تلاش وی برای برگرداندن نگاه خود از منطقه انجام گرفته است. این امراز سوی بسیاری از ناظران به عنوان نشانه ای مبنی بر این تفسیر شده است که اگر واشنگتن بدون قید و شرط از وضع منطقه‌ای موجود حمایت نکند، شرکای عرب ایالات متحده تمایل بیشتری به تعامل با ایران خواهند داشت.

آکسیوس در ادامه گزارش خود، برگزاری چندین دور گفت‌وگو میان ایران و عربستان را حاصل تلاش‌های مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض دانست و تصریح کرد که او به دنبال حمایت داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: عراق قرار است در دهم اکتبر انتخابات پارلمانی برگزار کند و نتیجه آن، با توجه به نقش الکاظمی برای پیشبرد گفت‌گوهای منطقه‌ای می‌تواند بر آینده این رایزنی‌ها تاثیرگذار باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها