کد خبر: 514705
|
۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا خط لوله مصر به لبنان ساختار جدید منطقه‌ای را شکل خواهد داد؟/ نقشه ژئوسیاسی خاورمیانه از سواحل شرقی دریای مدیترانه در حال تغییر است

برخلاف دوره‌های قبلی انتخاب کابینه در لبنان محور اقتصادی و مشکلات و بحران‌های معیشتی مردم بر روند تشکیل کابینه لبنان و حتی بعد از آن سایه سنگینی انداخته است.

آیا خط لوله مصر به لبنان ساختار جدید منطقه‌ای را شکل خواهد داد؟/ نقشه ژئوسیاسی خاورمیانه از سواحل شرقی دریای مدیترانه در حال تغییر است
کد خبر: 514705
|
۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- برخلاف دوره‌های قبلی انتخاب کابینه در لبنان محور اقتصادی و مشکلات و بحران‌های معیشتی مردم بر روند تشکیل کابینه لبنان و حتی بعد از آن سایه سنگینی انداخته است.

به اعتقاد کارشناسان، امروز مشکلات اقتصادی به ویژه بازسازی کشور و نجات آن از جمله معضلاتی است که گریبان لبنان را گرفته و به محور اصلی گروکشی و رقابت قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی حاضر در صحنه سیاسی لبنان تبدیل شده است.

با نگاهی به تحولات لبنان به ویژه بعد از اعلام خبر واردات نفت از ایران از سوی سید حسن نصرالله، می‌توان به این نتیجه رسید که نقشه ژئوسیاسی خاورمیانه از سواحل شرقی دریای مدیترانه در حال تغییر است.

امروز بسیاری از قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای چه به طور علنی و چه در خفا و پشت پرده راه توسعه حضور خود را در این سواحل دریای مدیترانه آغاز کرده‌اند یا در حال توسعه آن هستند.

کار این استقرار با حضور نظامی روسیه در بنادر سوریه آغاز شد، اما امروز قدرت‌های دیگری هم می‌کوشند تا از دروازه لبنان وارد عرصه این رقابت‌ها شوند.

این رقابت امروز بیش از هر چیز در بازسازی بندر بیروت رخ می‌نماید که چین، فرانسه، آلمان و ترکیه رقابت تنگاتنگ و سخت و گاه ناجوانمردانه‌ای برای برنده شدن در مناقصه بازسازی بندر بیروت با یکدیگر دارند.

گرچه به اعتقاد کارشناسان، رقابت بین‌المللی برای برنده شدن در پروژه بازسازی بندر بیروت تنها بخش کوچکی از پازل اسرارآمیز و پیچیده‌ای است که قرار است شکل‌گیری آن ساختار تجاری در منطقه بلاد شام را سامان دهد و به تبع آن خطوط ژئوسیاسی خاورمیانه را نیز دستخوش تغییر کند.

امروز هر یک از طرف‌های تاثیرگذار بر صحنه لبنان چه منفی و چه مثبت سعی می‌کند رخدادهای این کشور را به سمت منافع خود سوق دهد و برخلاف سال‌های گذشته بیش از آنکه بر جریان‌های سیاسی این کشور فشار وارد کند، اهرم‌های فشارش را متوجه اقتصاد لبنان کرده و بر آن شده است تا از این طریق به خواسته‌های خود در این کشور کوچک عربی دست یابد.

با نگاهی به روند اوضاع می‌توان به این نتیجه رسید که این گروکشی‌ها دست‌کم تا مدتی ادامه پیدا خواهد کرد و گرچه ضرباهنگی سینوسی دارد اما به هر حال دامنه تاثیرات آن فراتر از بلاد شام خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها