«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

نشست با شلوارک، پیام ولیعهد سعودی برای کدام طرف بود؟

بعد از شکست تامل‌برانگیز ریاض در روند تشکیل کابینه لبنان و به حقیقت پیوستن زمزمزمه‌های خروج آمریکا از منطقه، محمد بن سلمان به صرافت سامان دادن ائتلاف‌های جدیدی افتاده است.

نشست با شلوارک، پیام ولیعهد سعودی برای کدام طرف بود؟
کد خبر: 514582
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- بعد از شکست تامل‌برانگیز ریاض در روند تشکیل کابینه لبنان و به حقیقت پیوستن زمزمه‌های خروج آمریکا از منطقه، محمد بن سلمان به صرافت سامان دادن ائتلاف‌های جدیدی افتاده است.

تصویر منتشرشده از نشست نه‌چندان رسمی ولیعهد عربستان با امیر قطر و مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی که تاریخ و زمان آن هم مشخص نیست بیش از آنکه بیانگر نزدیکی این سه به یکدیگر باشد، نشان از اوج سردرگمی بن سلمان در یارکشی‌های منطقه‌ای دارد.

نشست1

بعد از خروج ارتش آمریکا از افغانستان، تنهایی عربستان در یمن و شکست ریاض در صحنه‌های سیاسی همچون سوریه و لبنان، در کنار افزایش تنش بین بن سلمان و بن زاید، پازل ائتلاف‌های سیاسی در آن سوی خلیج فارس به طریق دیگری چیده می‌شود؛ یا به تعبیری روشن‌تر تلاش می‌شود تا سامانی دوباره به این پازل داده شود.

برای محمد بن سلمان که محمد بن زاید در میانه مسیر تنهایش گذاشته، جرات سازش با اسرائیل را پیدا نکرده، در باتلاق یمن گرفتار شده، از سوریه و لبنان با دست خالی بیرون آمده، با وجود هزینه‌های میلیاردی در عراق هنوز جایگاه حقیقی در این کشور پیدا نکرده و رقیب سنتی خود ایران را بسیار بالاتر و سرتر از خود یافته و تمام جهان را معطوف مذاکره با تهران در وین می‌بیند، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به معنای تنهایی محض در برهوت دوستان و متحدان تلقی می‌شود.

شاید از همین روست که بدر العساکر رئیس دفتر ولیعهد عربستان تصویر این سه شخصیت را که ظاهراً در یک تعطیلات با شلوارک در کنار هم حضور یافته‌اند منتشر کرده است.

اگرچه گفته می‌شود این تصویر متعلق به ماه مه گذشته است اما به هر روی می‌تواند کمی التیام‌بخش زخم‌‌هایی باشد که بن سلمان احساس می‌کند به جایگاه و به تبع آن بر بلندپروازی‌هایش وارد شده‌ است؛ هرچند تصور نمی‌شود چندان راهگشا باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها