کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل:

شواهد "معتبری" از کشتار کارمندان سابق دولت به دست طالبان وجود دارد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید گزارش‌های موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد طالبان دست به قتل و کشتار نیروهای سابق امنیتی افغانستان می‌زند.

شواهد "معتبری" از کشتار کارمندان سابق دولت به دست طالبان وجود دارد
کد خبر: 514076
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۰۸:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| میچل باچله، مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با استناد به این گزارش‌ها مدعی شد که برخی مقامات سابق دولت افغانستان و بستگان آنها خودسرانه بازداشت و کشته شده‌اند.

به گزارش ایسنا، خانم باچله طی سخنانی در شورای حقوق بشر ضمن هشدار نسبت به آنچه وی «مرحله جدید و خطرناکِ» پس از طالبان در افغانستان خواند به گزارش‌ها و شواهد متعددی اشاره کرد که بر اساس آنها طالبان برای یافتن کارمندان سابق دولت و یا افرادی که با نظامیان و شرکت‌های آمریکایی همکاری داشته‌اند دست به جستجوی خانه به خانه زده‌اند.

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل این سخنان را خطاب به 47 عضو شورای حقوق بشر در جریان افتتاح نشست پاییزه این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد ایراد کرد.

وی سپس با یادآوری گزارش‌هایی که از کشتار کارکنان سابق دولت افغانستان و بستگانشان حکایت دارد، تاکید کرد اختلاف فاحشی میان سخنان و اقدامات رهبران تازه افغانستان مشاهده می‌شود.

باچله تصریح کرد: دفتر من شواهد و ادعاهایی معتبری مبنی بر کشتار تعدادی از پرسنل سابق نیروهای امنیتی افغانستان دریافت کرده و گزارش‌هایی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد کارکنان دولت سابق و خانواده‌هایشان خودسرانه دستگیر و بازداشت شده‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین ضمن اشاره به عملیات جستجوی خانه به خانه در برخی از شهرهای افغانستان برای دستگیری افراد یاد شده، تصریح کرد: در برخی موارد افراد مرتبط با دولت سابق و نیروهای امنیتی آزاد شده و در برخی مواردِ دیگر، اجساد آنها پیدا شده است.

وی سپس با ابراز تردید درباره وعده‌هایی که طالبان در خصوص رعایت حقوق زنان داده‌اند، گفت: برخلاف این وعده‌ها شاهد هستیم که زنان طی سه هفته گذشته به کل از عرصه عمومی و دولت حذف شده‌اند.

گزارش‌هایی تایید نشده نیز حکایت از آن دارد که در برخی مناطق افغانستان دختران بالای دوازده سال از رفتن به موسسات آموزشی منع شده و کلیه تشکیلات دولتی مرتبط با امور زنان برچیده شده است.

وزیر آموزش عالی طالبان روز یکشنبه اعلام کرده بود که زنان مجاز به تحصیل در دانشگاه‌ها هستند اما کلاس‌های مختلط دیگر اجازه تشکیل شدن نخواهند داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها