کد خبر: 513696
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۰۹:۵۴:۲۷
| |

پایان حضور اسلامگرایان در قدرت؛ «عزیز اخنوش» نخست‌وزیر مغرب شد

شاه مغرب شب گذشته «عزیز اخنوش» رئیس حزب پیروز در انتخابات را به عنوان نخست‌وزیر این کشور منصوب کرد.

پایان حضور اسلامگرایان در قدرت؛ «عزیز اخنوش» نخست‌وزیر مغرب شد
کد خبر: 513696
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۰۹:۵۴:۲۷

اعتمادآنلاین| «عزیز اخنوش» رئیس حزب لیبرال «التجمع الوطنی الاحرار» شب گذشته (جمعه) با حضور در کاخ پادشاهی، حکم نخست‌وزیری را از «محمد ششم» دریافت کرد.

به گزارش فارس به نوشته وبگاه صحراء مدیا، این حزب در انتخابات پارلمانی اخیر در هشتم سپتامبر توانست از مجموع 395 کرسی پارلمان، 102 کرسی را از آن خود کند، در انتخاباتی که رقیب اصلی حزب التجمع الوطنی یعنی حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» صرفا توانست 13 کرسی را به دست آورد.

بنابراین حزب عدالت و توسعه در حالی که از سال 2011 قدرت را در مغرب در دست داشت، پس از دو دوره، دولت را به یک حزب سکولار واگذار می‌کند. این حزب در سال 2011 در فضای اعتراضات بهار عربی و دستور شاه برای اصلاح قانون اساسی، توانست از فرصت پیش آمده بهره لازم را برده و به قدرت برسد.

اخنوش همچنین از شخصیت‌های مطرح در فضای سیاسی مغرب به شمار می‌رود و از سال 2007 که وزارت کشاورزی را در دست گرفت، همواره در رقابت‌های انتخاباتی حضور داشته است. او همچنین در کنار سیاست، به تجارت نیز می‌پردازد و از سیاستمدارن ثروتمند مغرب به شمار می‌رود. به گفته رسانه‌ها «عزیز اخنوش» از افراد بسیار نزدیک به «محمد ششم» پادشاه این کشور است.

نخست‌وزیر جدید مغرب همچنین در ماجرای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بارها نظر مساعد خود را در این باره اعلام کرده بود. در حالی که حزب عدالت و توسعه نظر یکپارچه‌ای در این خصوص نداشت و بسیاری از مقامات حزب مخالف سازش بودند. عزیز اخنوش همچنین روابط گسترده‌ای با شرکای اروپایی مغرب دارد و در جریان بازگشت کشتی‌های غربی به سواحل مغرب در سال 2014 نقش محوری داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها