کد خبر: 513350
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ۱۱:۵۵:۱۸
| |

معرفی نخست‌وزیر طالبان؛ گزینه‌ای ناشناخته و تحت تحریم آمریکا

نخست وزیر جدید افغانستان که از چهره‌های تاثیرگذار طالبان در مذاکرات دوحه به‌شمار می‌آمد از ژانویه 2001 تاکنون از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.

معرفی نخست‌وزیر طالبان؛ گزینه‌ای ناشناخته و تحت تحریم آمریکا
کد خبر: 513350
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ۱۱:۵۵:۱۸

اعتمادآنلاین| «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان روز گذشته 16 شهریور، پس از گذشت24 روز از تسلط این گروه بر کابل، کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.

به گزارش فارس، در کابینه جدید، «محمد حسن آخوند» به عنوان رئیس‌الوزرا یا نخست‌وزیر طالبان اعلام شد.

محمد حسن آخوند در حکومت قبلی طالبان، در دهه 90 میلادی، سمت وزارت خارجه را بر عهده داشت. بعد از سقوط طالبان در سال 2001، تاکنون محمد حسن آخوند رئیس شورای رهبری گروه طالبان بوده است.

نخست وزیر جدید افغانستان، متولد ولایت قندهار -خاستگاه گروه طالبان- و از قوم پشتون و شاخه درانی است و نسب خانوادگی او به احمدشاه درانی، بنیانگذار افغانستان مدرن برمی‌گردد.

گفته می‌شود که نخست وزیر جدید افغانستان تحصیلات رسمی ندارد و فقط در مدارس دینی در پاکستان تحصیل کرده است.

ملا محمد حسن 70 ساله بیشتر از اینکه فرد مذهبی باشد، سیاسی است و به دلیل اینکه ریاست شورای رهبری گروه طالبان را در دست داشته، در امور نظامی هم تاثیرگذار است. او در میان گروه طالبان از احترام بیشتری برخوردار است.

نخست وزیر طالبان، از چهره‌های نزدیک به ملا محمد عمر، رهبر پیشین گروه طالبان بود و گفته می‌شود که اکنون هم با ملا هبت‌‌الله رهبر فعلی نزدیک است.

همچنین در دهه نود میلادی، او به عنوان معاون وزیر خارجه طالبان کار می‌کرد.

وی نقش رهبری و هدایتگری مهمی در شورای رهبری ایفا کرده است. این شورا، همچنین به عنوان شورای کویته شناخته می‌شود که در سال 2001 پس از حمله ایالات متحده به افغانستان شکل گرفت.

در بیشتر از دو سال گذشته که گفت‌وگوهای آمریکا با گروه طالبان در دوحه قطر آغاز شد و چهره‌های تاثیرگذار این گروه در برابر دوربین‌های رسانه‌ها قرار گرفتند، حسن آخوند در این گفت‌وگو‌ها حضور نداشت و اعلام اسم او به عنوان سرپرست نخست وزیر غیرمنتظره بود.

ملا محمد حسن از ژانویه سال 2001 در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. در این فهرست از او به عنوان مشاور و دستیار نزدیک رهبر طالبان یاد شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها