کد خبر: 513329
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ۱۰:۳۵:۰۰
| |

روزنامه الاخبار گزارش داد:

ورود 29 میلیون لیتر سوخت ایرانی به لبنان طی روزهای آتی

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که 29 میلیون لیتر سوخت گازوئیل ایرانی طی روزهای آینده وارد لبنان می شود.

ورود 29 میلیون لیتر سوخت ایرانی به لبنان طی روزهای آتی
کد خبر: 513329
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ۱۰:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در شرایطی که درباره تاریخ ورود محموله سوخت ایرانی به لبنان ابهاماتی وجود دارد، اما موضوع واردات گازوئیل از ایران به لبنان همواره مورد بحث و بررسی است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه الاخبار، الاخبار نوشت: با این وجود اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد اولین محموله سوخت ایرانی خیلی زود ابتدا وارد بنادر سوریه و از آنجا وارد لبنان خواهد شد.

روزنامه لبنانی افزود: اطلاعات نشان می‌دهد که محموله‌ای حاوی 29 میلیون لیتر سوخت طی روزهای آتی وارد لبنان شده و از طریق شرکت الامانه طی دو مرحله توزیع خواهد شد.

"در مرحله اول سوخت ایرانی به دست بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های عمومی و خصوصی و برخی از کارخانه‌هایی که کالاهای اولیه می‌سازند، خواهد رسید و در مرحله دوم به دست شهردای‌ها و ژنراتورها و تولیدکنندگان برق در لبنان".

در این گزارش همچنین آمده که گازوئیل ایران از طریق چند تانکر سوخت از سوریه که خدمات آن به شکل مجانی در اختیار لبنان قرار گرفته است، به این کشور منتقل می‌شود.

الاخبار تأکید کرد که محموله سوخت کشتی ایرانی به یکباره تخلیه نمی‌شود، بلکه عملیات تخلیه با توجه به ظرفیت ذخیره سازی در بیش از یک منطقه، طی چند روز صورت خواهد گرفت.

به نوشته این روزنامه لبنانی، طبق اطلاعات موجود، اکنون حدود 160 میلیون لیتر سوخت اعم از بنزین و گازوئیل همچنان در بازارهای لبنان موجود است و برای 10 روز آینده کفایت می‌کند و این بدین معناست که مرحله کمبود شدید سوخت در این کشور آغاز شده است.

الاخبار گزارش داد که کشتی‌های سوخت به طور معمول بدون سوبسید وارد بیروت می‌شوند و محموله‌ها به کارخانه‌ها با دلار فروخته می‌شود که این امر به ناچار منجر به کاهش بازار یارنه‌ای گازوئیل می‌شود.

بنا به این گزارش، قرار است محموله سوخت با وجود سوبسید دولتی به قیمت 8000 لیر لبنان (به نرخ دلار) فروخته شود، اما بخش اعظمی از محموله به صورت مجانی در اختیار تأسیسات و نهادهای مهم این کشور قرار خواهد گرفت.

لبنان از دو سال پیش با بحران اقتصادی شدید روبرو شده است و تعلل در تشکیل دولت جدید باعث شده تا این وضعیت بحرانی‌تر شود؛ چراکه همزمان با سقوط ارزش پولی ملی لبنان، ذخایر سوخت در این کشور رو به اتمام است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت یوم‌الله عاشورای حسینی با اعلام خبر حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به سمت لبنان، نسبت به هرگونه تعرض به آنها شدیدا هشدار داده بود.

بلافاصله پس از طرح این خبر از سوی دبیرکل حزب‌الله برخی افراد، رسانه‌ها و شبکه‌های معاند داخلی و خارجی با هدف تشویش اذهان عمومی داخل کشور نسبت به این موضوع، اقدام به شبهه‌افکنی پیرامون چگونگی پرداخت هزینه محموله‌های مذکور کردند.

این در حالی است که بنابر گزارش ها، محموله‌های ایرانی سوخت که نصرالله بدان اشاره کرد، تماما از سوی گروهی از تجار شیعه لبنانی خریداری و پول آن پرداخت شده و از لحظه بارگیری به عنوان مایملک آنها محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها