کد خبر: 512458
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۱۴:۲۱:۲۳
| |

آژانس بین المللی انرژی اتمی:

کره شمالی فعالیت رآکتور بازفراوری و تولیدکننده پلوتونیوم خود را ازسر گرفته/این اقدام به شدت نگران کننده است

آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که در تحولی "به شدت نگران کننده" به نظر می‌رسد که کره شمالی فعالیت رآکتور بازفراوری و تولیدکننده پلوتونیوم خود را ازسر گرفته است .

کره شمالی فعالیت رآکتور بازفراوری و تولیدکننده پلوتونیوم خود را ازسر گرفته/این اقدام به شدت نگران کننده است
کد خبر: 512458
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۱۴:۲۱:۲۳

اعتمادآنلاین| این اقدام کره شمالی نشانه‌ای احتمالی است از اینکه پیونگ یانگ در حال توسعه و گسترش برنامه ممنوعه تسلیحاتی خود است. این تحول در رآکتور 5 مگاواتی در یونگ‌بیون - مجتمع هسته ای اصلی کره شمالی - در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات اتمی بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن بحال رکود در آمده است.

به گزارش ایرنا، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دومین نشست قبلی خود با دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا پیشنهاد داده بود که در ازای کاهش تحریم‌های آمریکا علیه مردم آن کشور، بخشی از مجتمع یونگ بیون و نه سایت‌های دیگر را برچیند اما پیشنهاد او رد شده بود.

کره شمالی به علت برنامه توسعه سلاح‌های هسته‌ای و موشک های بالستیک خود تحت تحریم‌های مختلف بین‌المللی قرار دارد. این برنامه‌های هسته‌ای و موشکی در زمان رهبری کیم جون اون، رهبر فعلی این کشور شاهد پیشرفت سریعی بوده اند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود اعلام کرد: از اوایل ماه ژوییه تاکنون شواهد و علائمی از جمله خروج آب خنک‌کننده مطابق با فعالیت رآکتور در دست بوده است.

این گزارش به تاریخ روز جمعه می‌افزاید: به نظر می‌رسد که رآکتور یونگ‌بیون از دسامبر 2018 تا آن زمان (اوایل ژوییه امسال) غیرفعال بوده است.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2009 از کره شمالی اخراج شدند و از آن زمان از خارج بر این کشور نظارت کرده است.

فعالیت و عملیات احتمالی این رآکتور پس از آن مطرح شد که به تازگی شواهدی حاکی از این بود که کره شمالی همچنین در حال استفاده از یک آزمایشگاه رادیو-شیمیایی در نزدیکی همین رآکتور برای جداسازی پلوتونیوم از سوخت مصرف شده است.

این آژانس اعلام کرد: نشانه‌هایی که از انجام عملیات در این رآکتور و آزمایشگاه خبر می دهند همگی "عمیقا نگران‌کننده" هستند و به خوبی نشان می دهند که این فعالیت‌ها "نقض روشن" قطعنامه‌های سازمان ملل است.

یونگ‌بیون در فاصله حدود 100 کیلومتری شمال پیونگ یانگ محل استقرار اولین رآکتور هسته‌ای کره شمالی است و تنها منبع شناخته شده پلوتونیوم برای برنامه تسلیحاتی این کشور است.

اعتقاد بر این است که یونگ بیون تنها تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم کره شمالی نیست و بستن آن به منزله پایان برنامه اتمی آن کشور نیست. کره شمالی در جریان دوره ای از روند دیپلماتیک در سال 2018 آزمایش های هسته‌ای و موشکی را به تعلیق درآورد اما در ژانویه 2020 اعلام کرد این وقفه خود خواسته را کنار می‌گذارد. این کشور پس از آن یک رشته پرتاب‌های موشک کوتاه‌برد انجام داده اما از سال 2017 آزمایش هسته‌ای انجام نداده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها