مقتدی صدر نظرش را تغییر داد؛ به کارزار انتخابات پارلمانی باز می گردد

"مقتدی صدر" رئیس «جریان صدر» عراق که پیش از این اعلام کرده بود، در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت نخواهد کرد، از بازگشت خود به کارزار انتخابات پارلمانی خبر داد.

مقتدی صدر نظرش را تغییر داد؛ به کارزار انتخابات پارلمانی باز می گردد
کد خبر: 512138
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۷ ۰۸:۲۸:۳۹

اعتمادآنلاین| مقتدی صدر جمعه گذشته به یکباره اعلام کرد که «ما با عزمی بی‌نظیر برای مبارزه علیه اشغالگری و فساد بازمی‌گردیم. خداوند اصلاح‌گران را ضعیف نمی‌کند و من از شما حامیان و طرفداران خود می‌خواهم در کنار هم باشید تا عراق را به فاسدان واگذار نکنیم».

به گزارش ایرنا، وی همچنین از مردم عراق خواسته تا با مشارکت میلیونی و گسترده در انتخابات پارلمانی این کشور که 18 مهرماه برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

«حزب کمونیست» عراق مهمترین همپیمان جریان صدر در انتخابات 2018 نیز در تاریخ پنجم مرداد ماه گذشته از حضور در انتخابات زودهنگام پارلمانی، انصراف داده بود.

تصمیم رهبر جریان صدر برای بازگشت دوباره به عرصه انتخابات پارلمانی، واکنش هایی را به دنبال داشت و در عین حال با استقبال برخی مقامات و شخصیت‌های عراقی روبرو شد.

از مهم ترین شخصیت های عراقی که از اقدام مقتدی صدر استقبال نمود، «برهم صالح» رئیس جمهوری این کشور بود، که وی ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات آزاد و شفاف، از تصمیم رهبر جریان صدر برای مشارکت در انتخابات استقبال و این جریان و پایگاه مردمی آن را بخش اساسی جامعه عراق توصیف کرد.

وی همچنین از گروه‌های تحریم کننده انتخابات خواست که در این انتخابات سرنوشت ساز مشارکت داشته باشند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز ضمن استقبال از بازگشت جریان صدر برای مشارکت در انتخابات آتی، از همه نیروها و رهبران سیاسی عراق که برای بازگشت صدر تلاش کردند، تشکر نمود.

«حسن الکعبی» نائب رئیس اول پارلمان عراق نیز اعلام کرد که شجاعانه برای اجرای تصمیمات رهبر جریان صدر و دستورات و سند اصلاحاتی وی خواهد ایستاد.

«ائتلاف پارلمانی نصر» به رهبری «حیدر العبادی» نیز از بازگشت صدر به انتخابات پارلمانی این کشور استقبال و اعلام کرد که بازگشت او انگیزه ملی برای مشارکت مردمی گسترده در انتخابات ایجاد کرده است.

جبهه ترکمن‌های عراق نیز از اقدام صدر برای حضور در انتخابات آتی عراق، استقبال کرد.

مقتدا صدر در 24 تیر ماه گذشته انصراف فراکسیون "سائرون" وابسته به جریان صدر را از شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق اعلام کرده بود.

صدر در همان تاریخ در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی آینده شرکت نمی‌کند و از تمامی شرکت کنندگان در آن و دولت سلب اختیار می‌کند.

وی این موضع را در واکنش به وجود آنچه فساد در تمامی بدنه نظام سیاسی عراق عنوان و عامل این فساد را عوامل داخلی و خارجی دانسته بود، اتخاذ کرد.

صدر در سخنان خود گفته بود که «نمی‌خواهد با فاسدان یا جزئی از آنها باشد، زیرا آنها شرع، عرف و انصاف را در حق کشورش رعایت نکرده و فقط به دنبال پول، قدرت و سلاح هستند و من از آنها نیستم».

وی افزوده بود که «به خاطر حفظ آنچه از کشور باقی مانده و عدم همراهی با فاسدان، از شرکت در انتخابات آینده پارلمانی خودداری می‌کند، زیرا احساس می‌کند، حفظ کشور مهمتر از انتخابات است».

صدر به دنبال آتش سوزی چند ماه پیش در بیمارستان «الحسین» در «ناصریه» مرکز استان «ذی قار» که بیش از 100 کشته و یکصد زخمی برجای گذاشت، این موضع را اتخاذ کرده بود.

کناره گیری مقتدی صدر از سیاست

مقتدی صدر در اواخر بهمن ماه سال 1392 نیز یکبار از عرصه سیاست کناره گیری کرده بود. رهبر جریان صدر در همان زمان در بیانیه ای اعلام کرد که به طور کامل از عرصه سیاسی کناره گیری کرده و تمامی دفاتر این جریان اعم از سیاسی، دینی و اجتماعی را بسته است.

وی در این بیانیه بر عدم دخالت جریان صدر در امور سیاسی تاکید و اعلام کرده بود که این جریان از این پس در داخل دولت و خارج آن و همچنین در پارلمان عراق سمتی ندارد.

در این بیانیه گفته شده بود که کناره گیری مقتدی صدر برای حفظ آبروی خاندان صدر و دور ماندن نام آنها از هر اتهام فسادی که تاکنون در عراق رخ داده یا در آینده با نام این دفاتر در داخل و خارج عراق رخ خواهد داد، صورت گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها