کد خبر: 512020
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ۰۸:۳۷:۰۰
| |

سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین:

سقوط کابل درحقیقت تکرار سقوط سایگون درسال 1975 است/تحولات اخیر افغانستان به معنی شکست راهبردی آمریکا است/به پایان عصر سلطه آمریکا در منطقه رسیده ایم/ این لحظه طلایی برای پکن، مسکو ، تهران و گروههای محور مقاومت است/پیروزی طالبان ظرفیت ایجاد فرصت برای ایران

سید حسین موسویان استاد دانشگاه پرینستون آمریکا اظهار داشت: تحولات اخیر افغانستان به معنی شکست راهبردی آمریکاست که همه ضعف های واشنگتن را برملا کرد.

سقوط کابل درحقیقت تکرار سقوط سایگون درسال 1975 است/تحولات اخیر افغانستان به معنی شکست راهبردی آمریکا است/به پایان عصر سلطه آمریکا در منطقه رسیده ایم/ این لحظه طلایی برای پکن، مسکو ، تهران و گروههای محور مقاومت است/پیروزی طالبان ظرفیت ایجاد فرصت برای ایران
کد خبر: 512020
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ۰۸:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| این تحلیلگر ارشد مسایل بین المللی در مقاله ای در مجله آمریکایی نشنال اینترست درباره تحولات اخیر افغانستان و حضور طالبان و فرصت ها و تهدیدهای آن نوشت: سقوط کابل درحقیقت تکرار سقوط سایگون درسال 1975 است که باید شکست های آمریکا در سایر جنگ های خاورمیانه مثل عراق و یمن و لیبی را به این فهرست اضافه کرد.

به گزارش ایرنا، موسویان گفت: گزافه گویی نخواهد بود اگر بگوییم که به پایان عصر سلطه آمریکا در منطقه رسیده ایم. این لحظه طلایی است که پکن، مسکو ، تهران و گروههای محور مقاومت درچند دهه گذشته انتظار آن را می کشیده اند و لذا فرصتی است برای همکاری مشترک جهت پرکردن خلاء حضور آمریکا.

این تحلیلگر مسایل بین المللی درباره فرصت ها و تهدیدهای تحولات اخیر افغانستان افزود که پیروزی طالبان البته ظرفیت ایجاد فرصت برای ایران را خواهد داشت .


استاد دانشگاه پرینستون آمریکا به مواضع ایران پس از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: محور اصلی شعارهای طالبان ضد حضور و سلطه آمریکا در افغانستان و منطقه است.

این کارشناس ارشد مسایل بین المللی اضافه کرد: اگر طالبان دراین مورد جدی باشد، ایران را یک متحد خود خواهد یافت.

حماس نمونه ای است که هم روابطی گرم با کشورهای مصر و عربستان دارد و هم با ایران روابط گرم و فعال دارد چون در مقابله با امپریالیسم و صهیونیسم، دارای اهداف مشترک هستند.

موسویان افزود: ایران و افغانستان دارای اشتراکات فرهنگی و تاریخی و جغرافیایی عظیمی هستند ضمن اینکه زبان رسمی آن فارسی و بخشی از جمعیت این کشور نیز شیعه هستد.


وی ادامه داد: طالبان همه افغانستان نیست و برای موفقیت در تشکیل یک حکومت پایدار و باثبات، نیازمند مشارکت و همکاری اقوام تاجیک و هزاره ها و ازبک هاست ضمن اینکه پشتون ها هم مواضع واحدی ندارند.


دیپلمات پیشین ایران تصریح کرد: لذا موفقیت طالبان در گرو استفاده از تمام اقوام و گروهها و نقش داشتن آنها در دولت و حاکمیت است که نیازمند همکاری و دوستی با تهران خواهد بود.


استاد دانشگاه پرینستون آمریکا اشاره کرد که سخنگوی طالبان اعلام کرده است دنبال حکومت فراگیر با مشارکت همه گروهها و روابطی خوب با همه کشورها هستند.

وی اظهار داشت: تحولات جدید در افغانستان می تواند برای بهبود روابط ایران با عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، نیز فرصت باشد.


موسویان با اشاره به اظهارات ایرج مسجدی سفیر ایران دربغداد درباره این مذاکرات و گفتگو ها درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای از جمله یمن گفت: در چند ماه گذشته تهران و ریاض چند دور گفتگو در بغداد داشتند که نتیجه آن مثبت بود.


وی ادامه داد: پیروزی طالبان در افغانستان نیز این احساس را به ریاض خواهد داد که این تحول امتیازی برای آنها است. این وضعیت می تواند انگیزه ای برای ریاض باشد تا روابط با تهران را بهبود دهد.


استاد دانشگاه پرینستون آمریکا تصریح کرد: چنین پیشرفتی در روابط ریاض- تهران نیز می تواند درها را برای همکاری های گسترده تر کشورهای منطقه باز کند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها