کد خبر: 511473
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۱ ۱۴:۵۶:۴۶
| |

کامالا هریس، معاون جو بایدن:

آمریکا منحصرا متمرکز بر خروج آمریکایی‌ها و همپیمانان از افغانستان است

معاون رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه گفت، تمرکز اصلی آمریکا هم اکنون در افغانستان خارج سازی شهروندان آمریکایی، همپیمانان افغان و گروه‌های آسیب پذیر در پی بازگشت طالبان به قدرت است.

آمریکا منحصرا متمرکز بر خروج آمریکایی‌ها و همپیمانان از افغانستان است
کد خبر: 511473
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۱ ۱۴:۵۶:۴۶

اعتمادآنلاین| کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا این اظهارات را در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور بعد از نشستی که این دو در پی سفر هریس به این کشور داشت، مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه سی.ان.بی.سی، این دو مقام در این نشست به بحث بر سر طیف گسترده‌ای از موضوعات از مسائل مربوط به زنجیره تامین گرفته تا تغییرات آب و هوایی و مقابله با بحران سلامت جهانی ناشی از همه گیری بیماری پرداختند.

هریس در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره تلاشهای آمریکا در افغانستان اظهار کرد: هم اکنون ما منحصرا متمرکز بر خارج سازی شهروندان آمریکایی، افغانهایی که با ما همکاری کردند و افغانهایی که آسیب پذیر هستند از جمله زنان و کودکان هستیم.

هریس ادامه داد: ما مسئولیت داشته و احساس تعهد عمیق به افراد یاری دهنده خود داریم. بعدا باید تحلیل قدرتمندی بر آنچه اتفاق افتاد انجام شود.

دولت بایدن با انتقادهای فزاینده از بابت مدیریتش بر خروج نظامی آمریکا از افغانستان مواجه شده است. این کشور چند روز پیش بعد از سقوط دولت غیرنظامی آن و به قدرت رسیدن طالبان دچار آشوب شد و هزاران تن به سمت فرودگاه کابل با امید فرار از کشور سرازیر شدند.

تحولات افغانستان برخی را به زیر سوال بردن تعهدات واشنگتن به همپیمانانش وا داشته است.

معاون رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در اولین سفر رسمی‌اش به جنوب شرق آسیا وارد سنگاپور شد. این منطقه میزبان حدود 660 میلیون نفر جمعیت و برخی از اقتصادهایی که بیشترین میزان رشد را تجربه می‌کنند از جمله ویتنام است. هریس قرار است فردا سه شنبه به ویتنام سفر کند و روز پنجشنبه منطقه را ترک خواهد کرد. سفر او در حالی رخ داده که تنشها بین آمریکا و چین به افزایش یافتن ادامه می‌دهد.

منطقه جنوب شرق آسیا به خاطر وجود دریای چین جنوبی یک منطقه استراتژیک برای منافع آمریکا است. در سالهای اخیر چین نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را در منطقه افزایش داده است.

لی، نخست وزیر سنگاپور به خبرنگاران گفت، دولت بایدن وارث یک وضعیت "بسیار دشوار" بوده و کشور او دلایل پشت خروج سربازان آمریکا را درک می‌کند.

او بیان کرد: مداخله آمریکا جلوی استفاده گروه‌های تروریستی از افغانستان به عنوان یک پایگاه امن را برای مدت 20 سال گرفت. سنگاپور به این خاطر قدردان است. ما امیدوار هستیم افغانستان به کانونی برای تروریسم تبدیل نشود.

این نخست وزیر توضیح داد آنچه که در بلند مدت اهمیت دارد این است که آمریکا چگونه به تنظیم مجدد مواضعش در حوزه آسیا-اقیانوسیه پرداخته و با کشورهای منطقه از جمله بر سر مسائلی همچون مبارزه با تروریسم تعامل کند. او اظهار کرد این مساله تعیین خواهد کرد که کشورها چه تلقی از اولویتهای جهانی و مقاصد استراتژیک آمریکا پیدا کنند.

هریس نیز گفت: آمریکا یک رهبر جهانی است. ما این نقش را جدی می گیریم با این درک که در سراسر جهان اولویتها و منافع زیادی داریم.

او تاکید کرد به این خاطر در سنگاپور حضور دارد تا تاکید مجددی بر روابط بادوام واشنگتن کند.

او اضافه کرد: من اینجا در سنگاپور هستم تا تاکید مجددی بر تعهدمان به عضویتمان در منطقه هند-اقیانوسیه، شراکتهای بلندمدتمان با حوزه جنوب شرق آسیا و یک رابطه بلندمدت با سنگاپور داشته باشم در حالی که این مرتبط با مسائل ما و مسائل دوجانبه ما در حوزه امنیت و قدرت اقتصادی و توسعه و در حال حاضر به شکلی فزاینده در حوزه سلامت جهانی است.

آمریکا و سنگاپور به اعلام چند پیمان شراکت در تلاشها برای تقویت همکاری منطقه‌ای و دو جانبه در حوزه تجارت و سرمایه گذاری، آب و هوا، مدیریت محیط زیست، توسعه پایدار و همچنین امنیت سایبری پرداختند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها