«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کدام یک از رهبران طالبان بر کرسی ریاست در کابل تکیه خواهد زد؟

ورود بدون دردسر جنگجویان طالبان به کابل کارشناسان را بر آن داشته تا پرونده حکمرانی این گروه اسلامگرای افراطی را در این کشور پس از وقفه‌ای 20ساله دوباره باز کنند.

کدام یک از رهبران طالبان بر کرسی ریاست در کابل تکیه خواهد زد؟
کد خبر: 510593
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۶ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- ورود بدون دردسر جنگجویان طالبان به کابل کارشناسان را بر آن داشته تا پرونده حکمرانی این گروه اسلامگرای افراطی را در این کشور پس از وقفه‌ای 20ساله دوباره باز کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، به زعم کارشناسان یکی از مهم‌‌ترین شاخص‌های این حکمرانی ریاست امارت اسلامی است که ظاهراً یکی از رهبران عالیرتبه این گروه آن را بر عهده خواهد گرفت.

منابع نزدیک به این گروه به رسانه‌های عربی خبر دادند، در حال حاضر این گروه به منظور انتخاب یکی از چهار رهبر عمده‌اش برای تصدی این پست مشغول رایزنی است.

این کارشناسان بر این باورند که از میان ملا هبه‌الله آخوندزاده، عبدالغنی برادر، سراج‌الدین حقانی و یعقوب محمد عمر یکی ریاست امارت اسلامی افغانستان را در دست خواهد گرفت.

در این میان ملا هبه‌الله آخوندزاده بیشترین شانس را برای تصدی این مقام دارد، جالب اینجاست که آمریکا نقش عمده‌ای در رسیدن او به رهبری گروه طالبان ایفا کرد و بعد از قتل اختر محمد منصور رهبر گروه طالبان در داخل خاک پاکستان او به این مقام رسید.

عبدالغنی برادر دومین شخصیتِ دارای بالاترین شانس ریاست افغانستان است، او که اکنون بیشتر وقت خود را در قطر می‌گذراند در سال 2010 به دست دولت پاکستان در شهر کراچی دستگیر شد اما فشارهای ایالات متحده اسلام‌آباد را وا داشت تا او را در سال 2018 آزاد کند. بعد از آن بود که «برادر» مسئول اصلی پرونده مذاکره با طرف آمریکایی شد.

هرچند ملا برادر شخصیت محوری دیپلماسی نوین و به‌روزشده طالبان قلمداد می‌شود، اما او در ساختار تشکیلاتی طالبان رده‌های پایین‌تری نسبت به سه شخصیت دیگر دارد.

کارشناسان سراج‌الدین حقانی را مرد شماره 2 گروه طالبان به شمار می‌آورند؛ او فرماندهی خشن‌‌ترین و شدیدترین عملیات و حملات در افغانستان را طی چند سال اخیر بر عهده داشت.

جالب است در حالی که آمریکا با طالبان دور یک میز به مذاکره نشسته، همچنان شاخه حقانی را در زمره یکی از گروه‌های تروریستی دسته‌بندی کرده است.

یعقوب محمد عمر رئیس کمیته نظامی گروه طالبان نیز چهارمین شخصیت صاحب نفوذ در طالبان است که شانس رسیدن به ریاست افغانستان را دارد.

یکی از دلایل افزایش شانس یعقوب محمد عمر محبوبیت زیادی است که در میان جنگجویان طالبان دارد، علاوه بر این او فرزند محمد عمر سرکرده اول گروه طالبان محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها